Skip to main content

Basics of Mathematics (3 cr)

Code: 5N00EW22-3004

General information


Enrolment period
02.07.2020 - 15.09.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
24.08.2020 - 18.10.2020
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Construction Architect
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Construction Architect
Teachers
Lasse Enäsuo
Anja Kuronen
Sara Nortunen
Miika Huikkola
Course
5N00EW22

Objectives (course unit)

Students can
-construct mathematical models on technical problems and solve the resulting equations and equation pairs
-solve triangles
-calculate centres of gravity for surfaces and areas for triangles and diverse polygons
-use similarity and scale
-use and apply surface vectors in technical problems.

Content (course unit)

Solving of equations, formulas, and equation pairs. Solving of triangles. Centre of gravity. Surface areas. Similarity and scale. Surface vector calculation and its use in technical applications

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Student understands how to handle basic mathematical expressions and equations. He/She is able to solve simple applications that are similar to the problems solved during the course. Student takes care of his/her own studies and can cope with exercises with some help from the group.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

In addition, student is able to apply the course topics to technical problems. Student can also explain the methods of her/his solutions. Mathematical notations and concepts are mainly used correctly. Student is able to solve the given exercises independently and also helps other students in the group.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

In addition, student has an overall understanding of course topics. He/she can solve more demanding problems and has the ability to present and justify the chosen methods of solution. Mathematical notations and concepts are used precisely. Student is motivated and committed to help the group to manage the course.

Location and time

Opetus alkaa lukujärjestyksen mukaisesti

Exam schedules

Opintojakson kurssikoe on X.X.2021
Uusintakokeet:
1. uusintakoe ke X.5.2020 klo 17.00-20.00
2. uusintakoe/ korotus ke X.6.2020 klo 17.00-20.00
Hyväksyttyä arvosanaa voi korottaa VAIN TÄSSÄ 2. uusintakokeessa (ei siis ensimmäisessä eikä myöhemmin)
Uusintakokeeseen ja korotukseen ilmoittaudutaan TAMKin tenttijärjestelmän kautta (Pakki).
Uusintaan osallistuminen edellyttää arvosanaa 0.
Sairastapauksissa vaaditaan lääkärintodistus.
Poissaolo kokeesta vastaa hylättyä suoritusta.

Assessment methods and criteria

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Opintojakso suoritetaan kokeilla ja viikoittain tarkastettavilla harjoitustehtävillä, joiden tekeminen vaikuttaa arvosanaan. Kotitehtäväpisteiden saamiseksi on palautettava tehtävät opettajan ohjeiden mukaisesti. Kokeen arvostelussa otetaan huomioon paitsi ratkaisun oikeellisuus myös ratkaisutapa ja esitystavan selkeys. Jo arvosanan 0 saaminen edellyttää säännöllistä läsnäoloa koko opintojakson ajan sekä kurssikokeeseen osallistumista. Säännöllinen läsnäolo tarkoittaa, että tunnilla ollaan aina, ellei ole perusteltua syytä (esim. sairaus) olla pois.

Harjoitustehtävillä saa lisäpisteitä kokeeseen. Harjoitustehtäväpisteet eivät vaikuta kurssin läpipääsyyn vaan niillä voi korottaa arvosanaa. Lopullinen arvosana määräytyy kokeen, harjoitustehtäväpisteiden ja osallistumisaktiivisuuden perusteella.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Etäopetus, itsenäinen opiskelu, tuntiharjoitukset ja kotitehtävät, etätehtävät, videomateriaalit, sähköiset esimerkit, tentti.

Learning materials

Opettajan jakama materiaali, joka löytyy Tabulasta.
Kaavasto: Tekniikan kaavasto, Tammertekniikka tai MAOL

Student workload

Opiskelijan keskimääräinen työmäärä on 80 h, joka koostuu:
- Etäopetuksesta, jossa opettaja mukana
- ryhmätöistä (opettaja ei ole mukana),
- itsenäisestä työskentelystä
- kokeista
Opettajan pitämiä lähitunteja sisältäen kokeet on n. 27 h.

Content scheduling

Opintojakson sisältö koostuu seuraavista aihealueista, joista osa mahdollisesti toteutetaan itseopiskeluna, etätöinä ja mahdollisina paritöinä:
- matemaattisten lausekkeiden käsittely ja muodostaminen.
- lukujen esitysmuodot ja yksikönmuunnokset.
- 1. asteen yhtälöiden sekä yhtälöparin ratkaiseminen
- 2. asteen yhtälö
- kolmion ratkaiseminen ja erilaisten monikulmioiden pinta-alat
- painopisteen laskeminen
- yhdenmuotoisuus ja mittakaava
- vektorilaskennan perusteet tasossa.

Further information

Opetus alkaa lukujärjestyksen mukaisesti.
Opintojaksoon tulee Tabula-toteutus. Opettajalta saa tarvittaessa Tabula-avaimen.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osallistuu säännöllisesti opetukseen ja suorittaa opintojakson loppukokeen, mutta ei muuten saavuta tyydyttävään arvosanaan vaadittuja kriteerejä. Mikäli edellä mainitut kriteerit eivät täyty, niin opiskelija poistetaan toteutukselta. Nollan saaminen mahdollistaa osallistumisen kurssin uusintakokeeseen.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia. Ratkaisujen perusteluissa ja matemaattisissa käsitteissä ja merkinnöissä on vielä haparointia. Opiskelija ottaa vastuun omasta opiskelustaan ja suoriutuu tehtävistä ryhmän tukemana.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Edellisten lisäksi opiskelija osaa soveltaa opintojakson asioita erilaisiin tilanteisiin ja osaa perustella ratkaisut. Matemaattisia merkintöjä ja käsitteitä käytetään pääsääntöisesti oikein. Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä itsenäisesti ja ottaa vastuun myös ryhmän suoriutumisesta.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisut sekä käyttää oikeita matemaattisia merkintöjä. Opiskelija on erittäin motivoitunut ja ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta.

Go back to top of page