Skip to main content

Thermal Sciences, Oscillations and Wave Motion (3 cr)

Code: 5N00EW01-3002

General information


Enrolment period
01.08.2021 - 20.09.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2021 - 07.12.2021
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Building Services Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Building Services Engineering, Electrical Systems
Teachers
Jari Puranen
Person in charge
Hannu Kauranen
Course
5N00EW01

Objectives (course unit)

Student is able to
- apply models of heat transfer to describe thermal operation of building services systems
- explain the operational principle of heat pumps and coolers and complete basic power calculations
- model propagation of sound in air and in solid structures and knows basic concepts of sound.

Content (course unit)

Basics of refrigeration, heat pumps, refrigerators and freezers. Calculation of thermal, cooling, and compressor powers, coefficient of performance. Heat transfer mechanisms (conduction, convection and radiation) and their models. Temperature profile calculations and simple power estimation calculations for heating systems (for example electric underfloor or window heating). Basic phenomenon of wave motion and oscillations, standing waves, basics of sound and noise modelling, human hearing, sound pressure level, dampening and sound insulation, A-weighting.

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Student is able to solve problems similar to teacher’s examples. Assessed exercises might be erroneous or student might have difficulties returning them in time. Student might need special support to be able to complete given tasks. Student knows the operating principle of heat pumps and is able to model heat transfer in simple electrical heating cases. Student is familiar with basic concepts of noise and sound insulation.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Student is able to apply the course material to more complex problems. Assessed exercises contain only minor errors and student uses correct terminology. Student shows the capability to work independently. Student understands limits of used models.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Student is able to associate how the course material links to building services engineering by comparing modelling results to real world values or by critically analyzing the meaning of those results. Student shows profiency giving written validations to the results. Assessed exercises are flawless.

Exam schedules

Ei ole.

Assessment methods and criteria

Opintojakson suoritus painottuu kotitehtäviin, joista pitää saada vähintään 40 pistettä (maksimi 50). Pistemäärät eivät ole suoraan tehtävien lukumäärä. Tekemällä 80 %:a kotitehtävistä saa arvosanan 1. Harjoitustöistä ja lisätehtävistä saa yhteensä maksimissaan 50 pistettä. Myös näistä pisteet skaalataan loppuarviointiin. Harjoitustöiden arvioinnissa huomioidaan ratkaisujen oikeellisuuden lisäksi esittämistapa, perustelu ja tulosten merkityksen pohdinta.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Opetuskeskustelu, lähi- tai etäopetus, videot, laskuesimerkit, harjoitustehtävät ja -työt, mittaustehtävät

Learning materials

Opettajan materiaali, fysiikan ja talotekniikan kirjallisuus, viranomaismääräykset ja -asetukset

Student workload

30 tuntia lähi- tai etäopetusta, 50 tuntia itsenäistä työskentelyä.

Content scheduling

Lämmonsiirron perusteet 10 h
Lämmönsiirron sovellukset 20 h
Lämpöpumput ja kylmätekniikka 20 h
Äänioppi 20 h
Värähdysmekaniikka 10 h

Completion alternatives

AHOT-menettely, jossa opiskelija osoittaa lämmönsiirron ja lämmitystehon laskennan osaamista. AHOTointi tulee tehdä viikon kuluessa opintojakson aloituksesta.

Practical training and working life cooperation

Ei ole.

International connections

Ei ole.

Further information

Osa opintojakson oppitunneista voidaan järjestää etäopetuksena.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei ole pystynyt harjoitustehtävillä osoittamaan riittävää osaamista opintojakson aihealueista.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa ratkaista esimerkkien kaltaisia ongelmia. Opiskelijalla on ongelmia ymmärtää tulosten oikeita suuruusluokkia tai oikeita yksiköitä. Opiskelija osaa ainakin kaksi aihetta seuraavista:
- laskea kylmäaineprosessin (tehojen mitoitus) ja lukea ph-diagrammia
- laskea lämmönsiirron sovelluksia
- laskea ääniopin tehtäviä

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa:
- laskea kylmäaineprosessin (tehojen mitoitus) ja lukea ph-diagrammia
- laskea lämmönsiirron sovelluksia
- laskea värähdysliikkeen tehtäviä
- laskea ääniopin tehtäviä
Ratkaisuissa on kuitenkin puutteita tai virheitä. Esimerkiksi ratkaisuja ei ole sanallisesti perusteltu tai tuloksia ei ole liitetty omaan alaan.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa:
- laskea kylmäaineprosessin (tehojen mitoitus) ja lukea ph-diagrammia
- laskea lämmönsiirron sovelluksia
- laskea aaltoliikkeen tehtäviä
- laskea ääniopin tehtäviä
Ratkaisut ovat täsmällisiä ja ne on perusteltu sanallisesti. Aiheet on liitetty konkreettisesti omaan alaan.

Go back to top of page