Differential Calculus (3 cr)
Code: 5N00EG74-3103
General information
- Enrolment period
- 01.12.2023 - 04.01.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2024 - 04.03.2024
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- TAMK Mathematics and Physics
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Building Services Engineering, Electrical Systems
Objectives (course unit)
Student is able to
- apply the concepts of limit and derivative when solving practical problems
- interpret derivative as rate of change
- determine the derivative using graphical, numerical and symbolical methods
- construct error estimates using the differential method
Content (course unit)
Limit, Derivative, Partial Derivative, Graphical Differentiation, Numerical Differentiation, Symbolic Differentiation, Applications of Derivative, Error Estimation with Differential.
Prerequisites (course unit)
Orientation for Engineering Mathematics and Functions and Matrices or similar skills
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Student understands the basic concept of derivative and is able to solve simple applications that are similar to the model problems solved during the course. Student also knows how to interpret derivative in graphs and how to compute it numerically. Justification of solutions and using mathematical concepts may still be somewhat vague. Student takes care of his/her own studies and can cope with exercises with some help from the group.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
In addition, student is able to apply derivative to basic technical problems, for example to optimization. Student is also able to explain the methods of her/his solutions. Mathematical notations and concepts are mainly used correctly. Student is able to solve the given exercises independently and also helps other students in the group.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
In addition, student has an overall understanding of course topics. He/she can solve more demanding engineering problems and has the ability to present and justify the chosen methods of solution. Mathematical notations and concepts are used precisely. Student is motivated and committed to help the group to manage the course.
Exam schedules
Opintojakso suoritetaan viikottaisilla harjoitustehtävillä, nettitehtävillä ja kokeilla, joiden ajat varmistetaan vielä kurssin aikana. Huom! koeaika mahdollisesti muu kuin normaali tuntiaika
Alustavat ajat (näihin voi tulla muutoksia, joista tiedotetaan tunneilla ja sähköpostilla)
1. välikoe (aika ilmoitetaan kurssin aikana,)
2. välikoe 22.2.2024
Välikokeita ei voi uusia eikä korottaa.
Koko kurssin uusintakokeet järjestetään seuraavasti:
1. uusintakoe 27.3.2024 klo 17-20 (luokkatilat B4-27 ja B4-18)
2. uusintakoe/ korotus 17.4.2023 klo 17-20 (luokkatilat B4-27 ja B4-18)
Uusinnat ja korotukset ovat vain ja ainoastaan tässä ilmoitettuna aikana, ei siis myöhemmin esim. seuraavana vuonna.
Uusintakokeeseen ja korotukseen ilmoittaudutaan Pakin kautta.
Uusintaan osallistuminen edellyttää arvosanaa 0.
Yleiseti kokeesta:
Sairastapauksissa vaaditaan lääkärintodistus.
Poissaolo kokeesta vastaa hylättyä suoritusta.
Kokeissa saa olla mukana vain opettajan erikseen määrittelemät materiaalit ja välineet.
Assessment methods and criteria
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Opintojakso suoritetaan välikokeilla, nettitehtävillä ja viikoittain tarkastettavilla harjoitustehtävillä,
Arvosteluun vaikuttavat nettitehtävät 15 %, kotitehtävät 10 % ja viikkokokeet/välikokeet 75 %. Kokeiden arvostelussa otetaan huomioon paitsi ratkaisun oikeellisuus myös ratkaisutapa ja esitystavan selkeys. Jo arvosanan 0 saaminen edellyttää säännöllistä läsnäoloa koko opintojakson ajan, nettitehtävien ja kotitehtävien tekoa sekä kokeisiin osallistumista. Säännöllinen läsnäolo tarkoittaa, että tunteja seurataan aina, ellei ole perusteltua syytä (esim. sairaus) olla pois. Arvosanan 1 saa pistemäärällä, joka on 30 % kurssin eri arviointimuotojen yhteenlasketusta maksimipistemäärästä, kuitenkin siten, että 15 % on kokeesta.
Uusinta- ja korotus:
Kurssin uusinta- ja korotustentti on täysin erillinen koe, johon ei vaikuta enää kotitehtävä-, nettitehtävä- eikä aiemmat koepisteet.
Yksittäisiä välikokeita ei voi uusia eikä korottaa.
Arviointikriteeri - hylätty (0)
Opiskelija osallistuu säännöllisesti opetukseen ja sen työmuotoihin, mutta ei muuten saavuta tyydyttävään arvosanaan vaadittuja kriteerejä. Mikäli edellä mainitut kriteerit eivät täyty, niin opiskelija poistetaan toteutukselta. Nollan saaminen mahdollistaa osallistumisen kurssin uusintakokeeseen.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Lähiopetus/etäopetus, itsenäinen opiskelu, videomateriaalit, tuntiharjoitukset ja kotitehtävät, nettitehtävät (STACK-tehtävät), kokeet.
Zoom-linkki löytyy kurssin Moodlesta.
Learning materials
Opettajan Moodlessa jakama materiaali (pdf-materiaalit, videot, interaktiiviset tehtävät)
Kaavasto: Tekniikan kaavasto, Tammertekniikka
Suositellaan hankittavaksi TI-nspire CX CAS/ TI-nspire CX II CAS -laskin.
Student workload
Opiskelijan keskimääräinen työmäärä on 80 h, joka koostuu:
- opetuksesta, jossa opettaja mukana
- kotitehtävistä, nettitehtävistä ja mahdollisista ryhmätöistä (opettaja ei ole mukana),
- itsenäisestä työskentelystä
- kokeista
Opettajan pitämiä tunteja on n. 30 h.
Content scheduling
Sisällön jaksotus on suuntaa antava. Osa opsissa mainituista kokonaisuuksista on tarkoitus suorittaa itsenäisenä opiskeluna ja/tai ryhmätöinä.
-raja-arvo ja jatkuvuus
-derivaatta funktion ominaisuuksien kuvaajana
-muutosnopeustulkinta ja graafinen tulkinta
-derivaatan laskeminen numeerisesti ja derivointikaavojen avulla
-derivaatan sovelluksia mm. virhearviot ja ääriarvotehtävät
Further information
Opetus alkaa lukujärjestyksen mukaisesti viikolla 2.
Opintojaksoon tulee Moodle-toteutus. Toteutus ei näy automaattisesti, vaan se täytyy hakea kurssitunnuksella. Opettaja lähettää ilmoittautuneille ennen kurssin alkua Moodle-avaimen sähköpostilla. Etäopetuksen Zoom-linkki löytyy Moodlesta.
Toteutukset 5N00EG74-3102 (23I253) ja 5N00EG74-3103 (23I254) opetetaan yhdessä ja näillä on yhteinen Moodle, joka on nimetty 5N00EG74-3102/-3103 Differentiaalilaskenta (23I253, 23I254)