Energy Engineering (3 cr)
Code: 5K00DK61-3007
General information
- Enrolment period
- 02.07.2022 - 28.08.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 28.08.2022 - 12.11.2022
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Mechanical Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Mechanical Engineering
Objectives (course unit)
Students are able to:
- calculate conductive energy through objects
- calculate convective energy in tubular flows
- calculate simplified radiative enegy
- calculate energy sums in heat transfer
- calculate pressure drop in tubular flows
- formulate and solve energy balance equations
Content (course unit)
Conduction, convection, radiation, combined heat transfer, pressure drop, and energy balance equations. Examples of equipments include steam power plant, gas trubine power plant, engines, pumps and blowers.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student is able to identify the main principles, basic concepts and phenomena of energy production and use. The student is motivated enough to take responsibility for his/her own performance, know how to act in the group and give and receive feedback.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Students are familiar with the main principles, basic concepts and phenomena of energy production and use, and are able to justify and apply their learning. Students are clearly motivated, take responsibility for their own and team performance and are able to constructively give and receive feedback.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student knows and understands widely the main principles, basic concepts and phenomena of energy production and use. The student is able not only to justify and apply his / her learning, but also to critically evaluate his / her own solutions. Students are highly motivated, committed to taking responsibility for their own and group performance, and are able to systematically use feedback as a tool for professional growth.
Location and time
SYKSYN 2022 KURSSIN TOTEUTUSTA KOSKEVAT HUOMAUTUKSET:
1. Koronapandemian vuoksi Suomessa on ollut maaliskuusta 2020 lähtien erityistoimia, joiden lopullisesta päättymisestä ei vielä tämänkään toteutussuunnitelman laatimisen aikana ole ollut täysin varmaa tietoa. Tämän johdosta syksyn suunnitelmia tehtäessä koronapandemian mahdolliseen päättymiseen liittyvä epävarmuus on ollut toistaiseksi läsnä ja vaikuttanut käytännössä kurssin toteutuskerran suunnitelmaan.
2. Kurssi on suunniteltu pidettäväksi kahdella viikottaisella opetuskerralla joista toinen on etä- ja toinen lähiopetusta. Molemmat opetukset tapahtuvat ns. suurryhmäopetuksena. .
3. Kurssin lähi- ja etäopetus toteutetaan hyvin intensiivisesti kahdella opetuskerralla/viikko syksyn 1. periodin aikana. Kurssin henkilökohtainen loppuharjoitus ja tentti jäävät suoritettavaksi 2. periodin alussa kurssin kuluessa sovittuna aikana. Sekä harjoitustyö että tentti suoritetaan verkossa.
3.6.2022 Sakari Lepola
Exam schedules
Luento- tai TuniMoodlen ajoitettu etätentti. Uusintamahdollisuus TAMKin normaalien käytäntöjen mukaisesti mutta uusinta tapahtuu yleisenä tenttipäivänä paperitenttinä myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana.
Evaluation methods and criteria
Kurssin loppupuolella tentti kurssin opintosisällöstä, osallistuminen opetukseen ja palautetut harjoitustyöt ja/tai -tehtävät. Osallistuminen kurssilla muodostettavien pienryhmien työskentelyyn.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Osin lähi- ja osin etäopetus; teoriapohjaa taustoittavat luennot, laskentaesimerkit ja suoritetut harjoitukset sekä pienryhmissä tehdyt ja esitetyt työt.
Learning materials
Kurssilla käydyt asiat perustuvat mm. kirjoihin Energiatekniikka, Jarmo Perttula ja Voimalaitostekniikka, Markku Huhtinen et al. Kurssilla laskettavat harjoituslaskut eivät tule yleiseen jakoon, joten opettajan johdolla tehtyjen harjoitustehtävien ratkaisut saa vain osallistumalla kulloinkin meneillä olevaan opetukseen.
Kurssin TuniMoodleosisossa julkaistaan kunkin lähi/etäopetussession luentodiat, joista selviää pääpiirteissään kullakin luentokerralla käsitellyt asiat. Kyseinen aineisto ei kuitenkaan sellaisenaan sovellu itseopiskeluun, aineistoa täydentävät opettajan luennoilla käsittelemät ja selventävät asiat.
Student workload
Opiskelijan ajankäyttö 27 h/op.
Lähipetusta n. 35 tuntia (päiväopiskelijat)
Lähiopetusta n. 20 tuntia (monimuoto-opiskelijat)
Content scheduling
Opiskelija tuntee energiajärjestelmien (sähkön- ja lämmöntuotanto perusperiaatteet ja voimalaitostyypit.
- tuntee eri energiatuotantomuodot ja energian lähteet
- tuntee Suomen energiajärjestelmän sekä siihen vaikuttavat elementit (mm. EU:n energiapolitiikka, Suomen ilmasto- ja energiapolitiikka, globaali energiatalous), osaa laskea energian tuotantoon liittyviä taseita ja CO2 -päästöjä
- osaa laskea ja mitoittaa energian tuotantoa ja käyttöä
- tuntee ja osaa käyttää energiatekniikan työkaluja mm. höyrynpainetaulukot
- tuntee energian tuotannon ja käytön ympäristövaikutukset ja kestävyystavoitteet
- ymmärtää energiatehokkuuden parantamisen tavoitteet ja keinot
- hallitsee tarvittavat perustiedot lämpöenergian tuotantoon ja jakeluun liittyvissä insinöörin työtehtävissä ja tuntee lämpöenergian jakojärjestelmien komponenttien tehtävät pumput, putkistot ja erilaiset toimilaitteet
- ymmärtää lämmönjakelujärjestelmään kuuluvien komponenttien mitoituksen perusperiaatteet.
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja TAMKin toimesta, Muissa korkeakouluissa ja yliopistoissa suoritettujen energiatekniikan peruskurssien mahdolliset korvaavuudet selvitetään tapauskohtaisesti opiskelijan pyynnöstä.
Further information
Edellä kuvattuun jaksotukseen sisältyy kurssin aikana laskuesimerkkejä, joiden ratkaisut saa parhaiten seuraamalla opetusta.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ei osallistu opetukseen tai osallistuminen hyvin vähäistä, joka tavallisesti johtaa heikkoon tenttisuoritukseen. Puuttuvat harjoitustehtävien palautukset estävät arvioinnin antamisen.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa tunnistaa energian tuotanto- ja käyttömuotojen tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja ilmiöt. Opiskelija on vain jonkin verran motivoitunut, ottaa jossain määrin vastuuta omasta suoriutumisestaan, osaa toimia ryhmässä sekä antaa ja vastaanottaa palautetta.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tuntee hyvin energian tuotanto- ja käyttömuotojen tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja ilmiöt, sekä kykenee perustelemaan ja soveltamaan oppimaansa. Opiskelija on selvästi motivoitunut, ottaa vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta sekä osaa rakentavasti antaa ja vastaanottaa palautetta.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tietää ja ymmärtää laaja-alaisesti energian tuotanto- ja käyttömuotojen tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja ilmiöt. Opiskelija osaa paitsi perustella ja soveltaa oppimaansa, myös kriittisesti arvioida omia ratkaisujaan. Opiskelija on erittäin motivoitunut, ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta sekä osaa hyödyntää palautetta oman ammatillisen kasvunsa tukena.