Skip to main content

Alalle orientoituminen (3 cr)

Code: 7K00FK72-3001

General information


Enrolment period
02.07.2021 - 20.08.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2021 - 17.12.2021
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Midwifery
Teachers
Elina Botha
Taina Peltonen
Päivi Suominen-Tontti
Person in charge
Elina Botha
Tags
SELF LEARNING
Course
7K00FK72

Objectives (course unit)

The student
- knows how to plan and implement one's own personal study plan
- is able to constantly renew own skills and to learn new things
- can recognise the level of one’s own professional competence
- understands the importance of critical thinking in the development of professional expertise and in nursing
- is able to write the text according to the guidelines of TUAS's written communication
- knows the main tasks and responsibilities of the social and health professions the principles of regulatory oversight
- knows the library services, is able to locate materials needed for their studies and search for information

Content (course unit)

- written communication
- development of expertise
- key legislation and professional practice

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

Pass
The student
- is able to make a structurally intact, illustrative, case style and understandable problem-based text, in which the argumentation is convincing and diverse
- participates in the discussion of personal curriculum
- participates in the tutorial lessons and actively plans her/his own studies
- is familiar with the operational practices of the central professions in social and health care and the principles of their regulatory oversight.

Fail
The student
- is not able to write the text according to the guidelines of TUAS's written communication
- does not plan and implement his/her own personal study plan and does not study actively
- is not familiar with the essential tasks and responsibilities of the social and health care professions
- does not know the legislation regulating the social and health care professions.
- is not familiar with the supervision by authorities in the social and health professions.

Location and time

-

Exam schedules

-

Assessment methods and criteria

Osallistuminen opetukseen, annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti ja palautus sovitussa aikataulussa, hops -keskustelun käyminen. Suoritusmerkinnät eri osista.
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta-osan hyväksytty suoritusmerkintä edellyttää ryhmätyöhön osallistumista sekä esittämistä.

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

Orientaatioviikko, opettajatutortunnit, opiskelijatutortapaamiset, yksilölliset ja ryhmämuotoiset hopskeskustelut, luennot, infot, työpajat, seminaarit

Learning materials

Kätilön tutkinto-ohjelman (21KL) opetussuunnitelma
Yleissairaanhoitajan (180 op) osaamisvaatimukset. https://blogi.savonia.fi/ylesharviointi/2019/01/31/yleissairaanhoitajan-180-op-osaamisvaatimuslauseet-ja-sisallot-julkaistu/
Kätilön osaamisvaatimukset

Lait
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992
Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä559/1994
Terveydenhuoltolaki 2010/1326 (tarkastelu sairaanhoitajuuden kautta)
Laki terveydenhuollon ammattihenkilöstä (sis. vaitiolovelvollisuus, salassapito)
Valvira https://www.valvira.fi/

Sekä muu opettajan osoittama kirjallisuus

Student workload

3 op = 3 x 27 h = 81 h

Content scheduling

• Orientaatioviikko
• Tutoropettajatunnit
• HOPS keskustelu 1 h
• Ammatillinen toiminta ja sitä ohjaava lainsäädäntö 6 h lähiopetusta. Itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä
• Kirjoitusviestintä (luennot ja työpajat 2 h pienryhmittäin) Itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä
• Tiedonhaku 2 h (n. 20 opiskelijan ryhmässä) Itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä

Tarkennetut sisällöt
• Ammattikorkeakouluopiskeluun orientoituminen
• Hops -keskustelut 1 vuoden aikana
• Urapolku; Urasuunnittelu ja ohjaus
• Ammatillisuuteen ja asiantuntijuuteen kehittyminen
• Perustiedot määritellyistä laista terveydenhuollon laista ammattilaisen ja potilaan näkökulmasta
• Kirjallisen työn ohjeistus, rakenne, lähteidenkäyttö
• Kirjaston käyttö ja hakukoneet, tietokannat

Opiskelija kirjoittaa esseen Kokonaisvaltaisen terveyden ja toimintakyvyn edistämisen -toteutuksella, jossa se integroituu kirjoitusviestintään.

Completion alternatives

Ei ole

Practical training and working life cooperation

-

International connections

-

Further information

Pakollinen tehy-info on 7.9. klo 10 ja sen pitää Toni Kuokka Järjestöasiantuntija Tehy ry.
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta-tunneilla läsnäolovelvollisuus.

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Hyväksytty
Opiskelija
- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän ongelmaperustaisen tekstin, jossa argumentoidaan vakuuttavasti ja monipuolisesti
- osallistuu henkilökohtaiseen opetussuunnitelmakeskusteluun
- ottaa osaa opettajatuutoritunneille ja suunnittelee aktiivisesti omia opintojaan
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimmät tehtävät ja niiden vastuualueet
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita

Hylätty
Opiskelija
- ei hallitse asiatyylisen tekstin tuottamista TAMKin ohjeiden mukaisesti
- ei suunnittele opintojaan/ opiskele aktiivisesti
- ei tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimpiä tehtäviä ja vastuualueita
- ei osaa sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa

Go back to top of page