Basics of mental health and substance abuse care (2cr)
Code: TK00DQ02-3004
General information
- Enrolment period
- 02.06.2021 - 31.07.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2021 - 31.12.2021
- Implementation has ended.
- Credits
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Specialised Education in Mental Health and Substance Abuse Work
- Teachers
- Juha Santala
- Mari Vikman
- Course
- TK00DQ02
Objectives (course unit)
Hallitsee mielenterveys- ja päihdetyön kokonaisuuden sekä siihen liittyvät käsitteet ja lähestymistavat.
Osaa toimia asiantuntijana edistävässä ja ennaltaehkäisevässä mielenterveys- ja päihdetyössä sekä mielenterveys- ja päihdeongelmien hoidossa ja kuntoutuksessa.
Tietää mielenterveyttä suojaavat ja riskitekijät sekä päihteidenkäytön riskitekijät ja osaa omalla toiminnallaan tukea suojaavia tekijöitä.
Ymmärtää mielenterveyteen ja päihteidenkäyttöön liittyviä yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä.
Tunnistaa ennakkoluulojen ja negatiivisten asenteiden vaikutukset ja osaa kohdata ihmisen kokonaisvaltaisesti edistäen aitoa, tasa-arvoista kohtaamista.
Content (course unit)
Mielenterveyskäsitteen moniulotteisuus ja päihteet
Mielenterveys- ja päihdetyön kokonaisuus: edistävä ja ennaltaehkäisevä mielenterveys- ja päihdehoitotyö, mielenterveys- ja/tai päihdeongelmien hoito ja kuntoutus.
Ihmisen jakamattomuus ja ainutlaatuisuus, yhdenvertaisuus
Voimaantuminen, ihmisen voimavarat (keholliset, psykofyysiset, elämäntavat, hengellisyys / henkisyys) ja elämän taidot.
Eettisyys: stigma, kokonaisvaltainen ihmisen kohtaamisen taito, asenteisiin vaikuttaminen
Mielenterveys- ja päihdeongelmien ylisukupolvisuuden ehkäisy.
Ajankohtaiset yhteiskunnalliset, kulttuuriset ja kansainväliset näkökulmat mielenterveys-ja päihdetyössä
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna.
Tuntee erilaisia menettelytapoja, muttei osaa perustella valintojaan.
Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Toimii ryhmässä.
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.
Osaa kuvata oman toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia lisäävät vaikutukset.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa.
Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Tunnistaa ja noudattaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Arvioi erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja.
Yhdistelee ratkaisutapoja luovasti tai luo uusia.
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
Tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.
Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti yhteisön ja oman alan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen.
Ymmärtää toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset ja osaa toimia myös niitä ennakoiden.
Location and time
Opetus alkaa 9.9.2021 TAMK:n pääkampuksella.
Exam schedules
Oppimistehtävän palautus 8.11.2021.
Assessment methods and criteria
Jatkuva arviointi.
Oppimistehtävä arvioidaan asteikolla 0-5.
Opiskelija saa oppimistehtävästään kirjallisen laadullisen palautteen.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
- Luento-opetus
- Pienryhmätyösketely
- Kokemusasiantuntijan vierailu
- Oppimistehtävä
Learning materials
Opetussuunnitelman mukainen oppimateriaali:
• Holmberg, J. Hoitajana mielenterveys- ja päihdetyössä. Edita, 2016.
• Mental health promotion glossery
• Tamminen, N. & Solin, P. (toim.) Mielenterveyden edistäminen asumis- ja hoivapalveluissa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2013.http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-913-8
- Särkelä: Välittäminen ammattina
- Päihdetyön eettisiä näkökulmiahttps://keskuststo.a-klinikka.fi/tietopuu/teema/eettisia_nakokulmia
- Kansallinen mielenterveysstrategia ja itsemurhien ehkäisyohjelma vuosille 2020-2030.
- Mielenterveyden edistäminen ikääntyneiden asumis- ja hoivapalveluissa: http://www.julkari.fi/handle/10024/110485
Student workload
Opintojakson laajuus 2 op = 54 h opiskelijan työtä
Content scheduling
Opintojakson opetus toteutuu syys- loka- ja marraskuun opiskelupäivissä.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- Opiskelija ei osallistu opetukseen
- Opiskelija ei ole palauttanut ennakko- tai oppimistehtäväänsä tai tehtävän sisältö ei vastaa tehtävänantoa
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- Opiskelijan osallistumisessa ja opiskelutehtävissä on esillä tilannekohtainen, jäljittelevä ja suppea ammatillinen osaaminen
- Opiskelijan suoriutuu tehtävistä rutiininomaisesti ja ennalta opitusti.
- Opiskelija tunnistaa, nimeää ja määrittelee alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön
- Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna
- Opiskelija tuntee erilaisia menettelytapoja, muttei osaa perustella valintojaan
- Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
- Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan
- Opiskelija osallistuu ryhmässä
- Opiskelija tunnistaa vuorovaikutustaitonsa
- Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan
- Opiskelija osaa oman toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia lisäävät vaikutukset
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- Opiskelijan osallistumisessa ja opiskelutehtävissä on esillä jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen
- Opiskelija jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet
- Opiskelija soveltaa, selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa
- Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
- Opiskelijaa laatii suunnitelmia, rajaa tehtäviä ja ongelmia ja ratkaisee ongelmia
- Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti
- Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta
- Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan
- Opiskelija tunnistaa ja noudattaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja
- Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan
- Opiskelija osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- Opiskelijan osallistumisessa ja opiskelutehtävissä on esillä laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen
- Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita
- Opiskelija analysoi, yleistää ja yhdistää opiskelemiaan asioita ammatilliseen kontekstiin
- Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja
- Opiskelija arvioi erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja, yhdistelee niitä luovasti ja luo uusia ratkaisutapoja
- Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä
- Opiskelija tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii
- Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti
- Opiskelija kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta
- Opiskelija toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti yhteisön ja oman alan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen
- Opiskelija ymmärtää toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset ja osaa toimia myös niitä ennakoiden