Skip to main content

Experience Design (5 cr)

Code: NY00EK74-3004

General information


Enrolment period
13.01.2021 - 22.02.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
09.03.2021 - 07.05.2021
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
RDI portion
2 cr
Mode of delivery
Online learning
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Teachers
Sari Matala
Riitta Brännare
Person in charge
Riitta Brännare
Course
NY00EK74

Objectives (course unit)

Student can:
-explain, what means experience, experience services, experience design and multi-sensory
-ideate and co-create physical and digital experience products and services
-analyze the needs and expectations of experiences of customers and develop experience customer journeys
-enrich customer experiences

Content (course unit)

Contents:
-experience, experience services, experience design and multi-sensory concepts
-experience design as a a research, development and innovation method and strategy
-developing factors of customer experiences
-planning and managing of experience design project

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

1-2 (min 30% of goals)
Is familiar with some aspects of experience design and experience support and practices.
Understands the importance of experience design in building the business of your organization.
Knows some experience design tools and knows how to choose an experience design method based on the situation and goals.

Is able to use sparse experience research methods in developing his or her own organization.
Makes a bad project.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

3-4 (min 70% of goal)
Good knowledge of experience design, field of experience research, contents and methods.
Understands the importance and impact of experience design content and methods development and innovation in building the business of your organization.
Has a good command of experience design tools and is able to select them for project content.

Utilize research methods and content of experience design in his essays.
Will do the project well.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

5 (min. 90% of goal)
Good knowledge of the international field, content and methods of experience design and research.
Knows the importance of research, development and innovation in experience design methods and the impact they have on building business in their organization and industry.
Is very proficient in experience design, experience design tools, and produces interesting content and applications to support the development of your organization and industry, and utilize them in your work.

Demonstrates the overall scientific thinking of experience design.
Makes project innovations in the project.

Location and time

-moodle-ympäristö
-zoom-ympäristö

Exam schedules

-ei ole

Evaluation methods and criteria

-oppimistehtävä: arviointi 0-5 - muodostaa 30 % kurssin kokonaisuudesta
-kehittämistehtävä: arviointi 0-5 asteikolla (sisältää kehittämistehtävän, sen esittelyn ja itsearvioinnin) - muodostaa 70 % kurssin kokonaisuudesta

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Verkkototeutus:
-verkossa keskustelua
-kirjallisia teematehtäviä perustuen materiaaleihin/lähteisiin
-kehittämistyö ja sen arviointi.

Learning materials

Suositeltavaa mm.:
Löytänä, J. & Kortesuo, K. 2011. Asiakaskokemus palvelubisneksestä kokemusbisnekseen. Hämeenlinna. Talentum.
Saarijärvi, H. & Puustinen, P. 2020. Strategiana asiakaskokemus. Docento Oy. (saa myös e-kirjana ja äänikirjana, voi tilata seuraavasta osoitteesta: https://docendo.fi/sivu/tuote/strategiana-asiakaskokemus/272141 3)
Pine & Gilmore. 1999. Welcome to Experience Economy. Harward Business Review.
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki. Talentum

Muut moodlessa olevat materiaalit / linkit.

Student workload

-1 op vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan työtä, mihin vaikuttaa kuitenkin opiskelijan aiemmat opinnot / osaaminen aihealueelta

-verkkotapaamiset (järjestetyt ja ryhmien omat) noin 15 %
-tehtävämateriaaleihin perehtyminen yksin ja ryhmän kanssa noin 40 %
-tehtävien kirjoittaminen yksin ja ryhmän kanssa noin 40 %
-esityksen valmistelu ja arviointien tekeminen noin 5 %

Content scheduling

-kurssin esittelytilaisuus (zoom) ti 9.3.2021 klo 15-16
-luento elämystaloudesta (zoom) ti 16.3.2021 klo 9-11
-pienryhmissä oppimistehtävän aihealuiden käsittelyä (zoom) ti 23.3.2021
-oppimistehtävän palautuksen dead line (moodle): 9.4.2021
-kehittämistyö, työn esittely ja oman työn arviointi (zoom ja moodle): purku ti 4.5.2021 klo 9-12 tai ke 5.5.2021 klo 14-17 moodleen tehtävän ilmoittautumisten mukaan
-kurssin suoritusten arviointi 28.5.2021 mennessä

Completion alternatives

-ei ole

Practical training and working life cooperation

-kehittämistehtävä voidaan tehdä toimeksiantona työelämään

International connections

-ei erityisiä

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Kehittämistehtävä:
0 hylätty: työn rakenne on epälooginen ja sisältö suppea. Lähtökohtia ja tavoitteita ei ole määritelty. Teoreettinen viitekehys puuttuu, tai sen yhdistäminen / perustelu tapaukseen on erittäin pinnallista ja lähteitä on käytetty vähän. Lähdeviittaustekniikka on virheellinen. Prosessi ja sen kuvaus on epäselvä tai sekava. Tekstin kieli on vaikeasti ymmärrettävää eikä täytä akateemisen kirjoittamisen tyyliä. Työ ei tuota tai kuvaa tehtävänannon tulosta.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Kehittämistehtävä:
1-2: työn rakenne on vaikeasti hahmotettavissa ja aiheiden käsittely on suppeahkoa. Lähtökohdat ja tavoitteet on määritelty löyhästi. Teoreettista viitekehystä on hyödynnetty suppeasti ja sen yhteyttä omaan tapaukseen perusteltu vain paikoin. Lähteitä on käytetty suppeasti ja ne jäävät irralliseksi oman tapauksen pohdinnassa. Lähdeviittaustekniikassa on virheitä ja se on epäjohdonmukainen, vaihtelee tekstissä. Prosessi on kuvattu vaihtelevasti, kaikkia vaiheita ei ole johdonmukaisesti kuvattu. Tekstin kieli ei ole kaikilta osin akateemisen kirjoittamisen tyylistä. Tehtävänantoa ei ole kaikilta osin seurattu.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Kehittämistehtävä:
3-4: työn rakenne on helposti ymmärrettävä. Aiheita on käsitelty loogisessa järjestyksessä. Lähtökohdat ja tavoitteet on kuvattu selkeästi. Teoreettinen viitekehys sopii aiheeseen ja lähteitä on hyödynnetty kattavasti ja se on kytketty hyvin omaan tapaukseen. Lähdeviittaustekniikka on johdonmukainen ja siinä ei esiinny suuria virheitä. Prosessi on selkeästi ja ymmärrettävästi kuvattu alusta loppuun. Teksti noudattaa akateemisen kirjoittamisen tyyliä. Tehtävänantoa on seurattu.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Kehittämistehtävä:
5: työn rakenne on erittäin selkeä ja johdonmukainen, sisällysluettelosta saa selkeän käsityksen rakenteesta. Lähtökohdat ja tavoitteet on määritelty tarkasti ja ne on perusteltu. Teoreettinen viitekehys sopii aiheeseen ja sitä on sovellettu omaan tapaukseen kattavasti ja lähteiden käyttö on monipuolista. Prosessi on tarkasti kuvattu ja perusteltu. Teksti noudattaa erinomaisesti akateemisen kirjoittamisen tyyliä. Tehtävänantoa on seurattu ja teksti ilmentää syvällistä aiheen pohdintaa peilattuna omaan tapaukseen.

Go back to top of page