Forest Sites and Soils (10 cr)
Code: 6M00DV49-3003
General information
- Enrolment period
- 01.08.2021 - 03.09.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 30.08.2021 - 15.10.2021
- Implementation has ended.
- Credits
- 10 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Forestry
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Forestry
- Teachers
- Eeva Sundström
- Mari Oja
- Pirjo Puustjärvi
- Eveliina Asikainen
- Metsätalous Virtuaalihenkilö
- Reijo Virtanen
- Perttu Arminen
- Ari Vanamo
- Person in charge
- Pirjo Puustjärvi
- Small groups
- Viola (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Linnea (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Viola
- Linnea
- Course
- 6M00DV49
Objectives (course unit)
The student:
- is able to identify forest and main mire types and soil types in field
- can visually interpret aerial images and also use a map for orienteering in the forest
-knows how the the conditions of forest sites affect the growth of trees and silvicultural decisions
- knows the native tree species grown in Finland and is familiar with their essential ecological requirements.
Content (course unit)
Interpretation of aerial images, forming forest compartments, identification of forest types and undrained and drained mire types, using indicator species, using digital maps, determining soil types in the field, factors affecting tree growth, the ecological requirement of different tree species
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Recognizes common forest and peatland forest types and knows the basics of soil classification.
Can make tree-based observations of aerial photography and use the terrain map to navigate in the forest.
Knows the essential site conditions of the forest.
Knows the main domestic tree species.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
In addition to the above mentioned, the student is pble determine the types of soil in the terrain and use vegetation as an aid in determining forest types
Can visually interpret the aerial photographs and use the terrain map to navigate with it
Knows how the habitat conditions affect tree growth and identifies domestic tree species and knows their essential ecological requirements.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
In addition to the above mentioned:
The students Is able to justify forest and peatland site type identification and patterning solutions with vegetation, stand characteristics and soil properties
Knows how to use field observations and theoretical knowledge to analyze tree growth conditions and justify forest management solutions.
Can identify domestic tree species also in winter time
Location and time
Tamk ja ympäristö
Maasto-opetusta myös Jämijärvellä ja Orivedellä
Exam schedules
Maastotentti tiistaina 21.10.2021 välillä klo 8.30 -15. Maastotentiin lähtöaika on klo 8.30 -12. Lähtöjärjestys ilmoitetaan moodlessa.
Verkkotentti puulajeista perjantaina 1.10 klo 10.15 -12
Opintojakson lopputentti tiistaina 12.10.2021 klo 10.15 -13. Mikäli tarvitset tentin suorittamiseen lisäaikaa ( esim. lukivaikeus) niin sovi siitä etukäteen Pirjo Puustjärven kanssa.
Uusintatentti maasto-osuus perjantaina 1.10 klo 13 ja lopputentti perjantina 29.10 klo 15.30 -18.30
Assessment methods and criteria
Erinomainen tutoriaalityöskentely sekä erinomainen parityö voivat nostaa opintojakson arvosanaa yhdellä pykälällä
Verkkotentti 20%
Maastotentti 30%
Lopputentti 20%
OMAmetsä raportti 30%
Maasto-opetuksessa vaaditaan 70 % läsnäoloa.
Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää tutoriaalitoimintaan osallistumista ja annettujen tehtävien suorittamista.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Ongelmaperustainen oppiminen (PBL) sisältäen luennot,parityön,maasto-opetuksen, maasto/ luokkaharjoitukset sekä itsenäisen opiskelun
Learning materials
Hotanen, J. 2008 Metsätyypit, -opas kasvupaikkojen luokitteluun. Metsäkustannus
Laine,J. 2012 Suotyypit ja turvekankaat, opas kasvupaikkojen tunnistamiseen. Metsäkustannus
Keto-Tokoi, P. Elävä metsämaa (moniste)
Mälkönen, E. (toim.) 2003. Metsämaa ja sen hoito. Metsälehti Kustannus.
Opintojakosn moodlessa oleva materiaalit
Student workload
Maasto-opetus n. 30 h
Luennot ym. teoriaopetus (paritöiden purut) 35 h
Maastoharjoitukset ja -harjoitusten purut n 20 h
Tutoriaalit 10 h
Tentit 6 h
Omatoiminen opiskelu, valmistautuminen tutoriaaleihin ja tentteihin n. 140 h
Content scheduling
PBL- syklejä on kaksi
Metsämaa ja kasvupaikat
Kartat ja ilmakuvat
Muu ajoitus kts. lukujärjestys ja moodle
Completion alternatives
Sovittava Pirjo Puustjärven kanssa
Further information
Opintojakso sisältää pakollisia maasto-opetus osioita.
Tutoriaalityöskentelyyn osallistuminen on 100% pakollista, samoin parityön tekeminen ja osallistuminen purkutilaisuuksiin.
Maasto-opetuksessa ei ole säävarausta, joten kunnollinen sadevarustus on monasti tarpeen.
Ryhmän ruokailuaika opintojakosn aikana on pääsääntöisesti klo 11.10
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Puutteellinen läsnäolo maasto-opetuksesta ja teoriatiedon minimitavoitteita ei tentissä saavutettu.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tunnistaa metsä- ja suotyyppejä ja tuntee olennaiset puiden kasvuun vaikuttavat tekijät. Tunnistaa maalajeja.
Osaa tehdä puustoon liittyviä havaintoja ilmakuvalta ja käyttää ilmakuvaa ja maastokarttaa apuna maastossa työskentelyssä.Tunnistaa kotimaiset puulajit.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Edellisen lisäksi osaa määrittää maaalajit maastossa ja osaa käyttää kasvillisuutta apuna metsä- ja suotyyppien tunnistamisessa. Osaa tulkita ilmakuvaa ja suunnistaa maastossa vaivattomasti.Tietää puiden kasvuun vaikuttavia tekijöitä ja osaa analysoida näiden tekijöiden välisiä suhteita..
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Edellisten lisäksi osaa käyttää maastohavaintoja ja teoriatietojaan kasvupaikan ominaisuuksien määrittelyssä.