Theoretical Studies in Mental Health and Substance Abuse Nursing 1 (4 cr)
Code: 7K00BK50-3008
General information
- Enrolment period
- 21.04.2021 - 08.08.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 16.08.2021 - 21.11.2021
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Local portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
- Teachers
- Hoitotyö Luennoitsija
- Anne Kivimäki
- Taina Ojaniemi
- Person in charge
- Taina Ojaniemi
- Course
- 7K00BK50
Objectives (course unit)
The student
- recognises the symptoms of different mental health and substance abuse problems and is able to assess the need for care according to the severity of the symptoms and their effects on the functional ability;
- knows the primary medication in mental health and substance abuse problems and is able to use nursing interventions to promote compliance;
- can assess the need for care of patients and their significant others in special mental health or substance abuse services and promote nursing cooperation with them;
- works professionally in nurse-patient relationships and with patients’ significant others promoting recovery.
Content (course unit)
- mental health and substance abuse problems treated in special health care
- psychopharmacology and medical treatment of substance abuse problems, patient education and motivation
- psychological measurements in mental health and substance abuse problems
- nurse-patient relationship with patients and their families in different age groups
- demanding interaction situations
- professional decision-making
- documentation
Prerequisites (course unit)
First year and middle phase studies completed, at least 135 credits, including the basic level studies in the field of the optional professional studies
Exam schedules
Oppimispäiväkirjojen palautus 31.10.21 mennessä Moodlen palautuslaatikoihin.
Psykiatrian etätentti 21.9.21. Uusinnat Examissa.
Evaluation methods and criteria
Osa 1 ja 2. Numeraalisesti arvioitava reflektoiva ja tutkittua tietoa hyödyntävä luentopäiväkirja (2). Tehtävien palautus ohjeiden mukaisesti. Läsnäolovelvollisuus. (Hoitotyö)
Osa 3. Tentti. Hyväksytty/hylätty. (Psykiatria)
Osa 4. Verkkotesti. Hyväksytty/hylätty. (Psykofarmakologia)
Osa 5. Aktiivinen osallistuminen ja tehtävien palautus ohjeiden mukaisesti. Läsnäolovelvollisuus. Hyväksytty hylätty. (Pienryhmätyöskentely)
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Etätyöskentely, luennot, pienryhmätyöskentely, oppimispäiväkirjat (2), itsenäinen työskentely, lääkehoidon verkkotesti
Learning materials
Osa 1.
Vuorilehto, M., Larri, T., Kurki, M., & Hätönen, H. 2014. Uudistuva mielenterveystyö. Helsinki: Fioca.
Hämäläinen, K., Kanerva, A., Kuhanen, C., Schubert, C., & Seuri, T. (toim.). 2017. Mie-lenterveyshoitotyö. 5. uud. painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Hietaharju, P. & Nuuttila, M. 2016. Käytännön mielenterveystyö. Helsinki: Sanoma Pro Py.
Osa 2.
Käypä hoito: Alkoholiongelmaisen hoito. Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin ja Suomen Päihdelääketieteen yhdistyksen asettama työryhmä
Käypä hoito: Huumeongelmaisen hoito. Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin ja Päihdelääketieteen yhdistyksen asettama työryhmä
Partanen, Holmberg, Inkinen, Kurki, Salo-Chydenius (toim.) 2015. Päihdehoitotyö. Kustantaja: Sanoma Pro Oy
Tacke, Ulrich; Seppä, Kaija; Winstock, Adam: Kannabiksen käyttäjä perusterveydenhuollossa (2011). Duodecim, artikkeli.
Osa 3.
Lönnqvist, J; Henriksson, M; Marttunen, M; Partonen, T (toim.). 2017 Psykiatria. Duodecim (luettavissa myös sähköisesti terveysportin kautta) seuraavilta osin:
Mielenterveyden häiriöt:
Skitsofrenia
Kaksisuuntaiset mielialahäiriöt
Depressiiviset häiriöt
Ahdistuneisuushäiriöt
Pakko-oireiset häiriöt
Dissosiaatiohäiriöt
Psyykkiset kriisit, sopeutumishäiriöt ja stressireaktiot (traumaperäinen stressihäiriö)
Syömishäiriöt
Seksuaalihäiriöt
Käytös- ja hillitsemishäiriöt (impulsiivisuus + pelihimo)
Persoonallisuushäiriöt
Päihdehäiriöt
Itsetuhokäyttäytyminen
Osa 4.
Huttunen, M.O. 2017.Lääkkeet mielen hoidossa.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_teos=lam
Käypä hoito-suositukset:
Alkoholiongelmaisen hoito 2018
Depressio 2016
Huumeongelmaisen hoito 2018
Skitsofrenia 2015
Student workload
Osa 1 ja 2. Mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmät ja päihdehoitotyö ja erilaiset haasteelliset vuorovaikutustilanteet 3 op: Kokonaistuntimäärä on 81 tuntia. Opiskelijalla on läsnäolo-oikeus ja -velvollisuus.
Osa 3. Psykiatria 1op. Kokonaistuntimäärä 27 op.
Osa 4. Psykofarmakologia.
Osa 5. Pienryhmätyöskentely. Opiskelijalla on läsnäolo-oikeus ja -velvollisuus.
Content scheduling
Osa 1 ja 2. Mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmät ja päihdehoitotyö ja erilaiset haasteelliset vuorovaikutustilanteet 3 op: Kokonaistuntimäärä on 81 tuntia.Opiskelijalla on läsnäolo-oikeus ja -velvollisuus.
Osa 3. Psykiatria 1op. Kokonaistuntimäärä 27 op.
Osa 4. Psykofarmakologia
Osa 5. Pienryhmätyöskentely. Opiskelijalla on läsnäolo-oikeus ja -velvollisuus.
Further information
Toteutussuunnitelma täydentyy mahdolliset syksyllä- 21.
Opintojaksopalaute:
https://pakki.oma.tamk.fi/group/pakki/opintojaksopalaute
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
osa 1, 2 ja 5:
- osaa arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityispalveluihin ohjatun potilaan hoidon tarvetta sekä itsenäisesti että moniammatillisessa yhteistyössä
-tunnistaa myös potilaan läheisten tuen tarpeen
-tietää ja tunnistaa ammatillisen hoitosuhdetyöskentelyn eri osa-alueita eri-ikäisten potilaiden ja heidän läheistensä kanssa
-tietää ja tunnistaa erilaisia haasteellisia vuorovaikutustilanteita ja tuntee ammatillisia toimintatapoja näissä tilanteissa
-tuntee joitakin mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmiä ja osaa suunnitella niiden käyttöä osana potilaan hoitoa näyttöön perustuvaan tietoon perustuen
-tunnistaa omia asenteitaan mielenterveys- ja päihdetyön alueella sekä tunnistaa omia ammatillisen kehittämisen kohteitaan
Osa 3 ja 4:
- tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmien keskeiset oireet
-osaa arvioida oireiden vakavuuden ja toimintakyvyn rajoituksen mukaan hoidon tarvetta osana moniammatillista työryhmää
- tietää keskeiset mielenterveys- ja päihdeongelmissa käytettävät lääkkeet ja niihin liittyvän lääkehoidon
-ymmärtää lääkehoitoon ohjaamisen ja motivoinnin merkityksen osana onnistunutta lääkehoitoa
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osa 1, 2 ja 5:
- osaa laaja-alaisesti arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityispalveluihin ohjatun potilaan hoidon tarvetta sekä itsenäisesti että moniammatillisessa yhteistyössä
-osaa arvioida myös potilaan läheisten tuen tarvetta ja tietää erilaisia tapoja tukea läheisiä
-tunnistaa hoitosuhdetyöskentelyn eri osa-alueita ammatillisessa hoitosuhteessa eri-ikäisten potilaiden että heidän läheistensä kanssa ja osaa arvioida omia hoitosuhdetyöskentelyn kehittämiskohteitaan
-tietää ja tunnistaa erilaisia haasteellisia vuorovaikutustilanteita ja hallitsee ammatilliset toimintatavat näissä tilanteissa
-tuntee ja osaa arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmiä ja osaa suunnitella niiden käyttöä osana potilaan hoitoa näyttöön perustuvaan tietoon perustuen
-pohtii kriittisesti omia asenteitaan mielenterveys- ja päihdetyön alueella
-tunnistaa omia ammatillisen kehittämisen kohteitaan ja toimii aktiivisesti itseään kehittäen
Osa 3 ja 4:
- tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmien keskeiset oireet ja tietää mielenterveys- ja päihdeongelmien selitysmalleja
-osaa arvioida oireiden vakavuuden ja toimintakyvyn rajoituksen mukaan hoidon tarvetta sekä itsenäisesti että osana moniammatillista työryhmää
- tietää keskeiset mielenterveys- ja päihdeongelmissa käytettävät lääkkeet ja osaa niihin liittyvän lääkehoidon toteutuksen
-osaa lääkehoitoon liittyvän ohjaamisen ja motivoinnin menetelmiä
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osa 1, 2 ja 5:
- osaa laaja-alaisesti ja kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityispalveluihin ohjatun potilaan hoidon tarvetta sekä itsenäisesti että moniammatillisessa yhteistyössä
-osaa arvioida myös potilaan läheisten erilaisia tuen tarpeita ja hallitsee erilaisia tapoja tukea läheisiä
-tunnistaa hoitosuhdetyöskentelyn eri osa-alueita ammatillisessa hoitosuhteessa eri-ikäisten potilaiden että heidän läheistensä kanssa ja osaa kriittisesti arvioida ja kehittää omia hoitosuhdetyöskentelyn taitojaan
-tietää ja tunnistaa erilaisia haasteellisia vuorovaikutustilanteita, hallitsee ammatilliset toimintatavat näissä tilanteissa ja osaa arvioida kriittisesti tilanteita niiden jälkeen
-osaa ottaa puheeksi ja purkaa haasteellisen vuorovaikutustilanteen muiden ammattilaisten ja potilaan sekä muiden tilanteessa olleiden kanssa.
-tuntee ja osaa arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyön eri menetelmiä ja osaa suunnitella niiden käyttöä monipuolisesti osana oman potilaan hoitoa näyttöön perustuvaan tietoon perustuen
- pohtii kriittisesti omia, yhteisöjen ja yhteiskunnan asenteita mielenterveys- ja päihdetyön alueella
- tunnistaa ja reflektoi kriittisesti omia ammatillisen kehittämisen kohteitaan ja toimii aktiivisesti itseään kehittäen
Osa 3 ja 4:
- tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmien oireet, tietää mielenterveys- ja päihdeongelmien selitysmalleja ja oireiden taustalla olevia tekijöitä
- osaa arvioida oireiden vakavuuden ja toimintakyvyn rajoituksen mukaan hoidon tarvetta useasta eri näkökulmasta sekä itsenäisesti että osana moniammatillista työryhmää
- tietää keskeiset mielenterveys- ja päihdeongelmissa käytettävät lääkkeet ja hallitsee niihin liittyvän lääkehoidon toteutuksen
- hallitsee lääkehoitoon liittyvän ohjaamisen ja motivoinnin erilaisia menetelmiä
Englanniksi