Skip to main content

Midwifery of Risk Pregnancies (3 cr)

Code: 7K00BU82-3007

General information


Enrolment period
07.05.2021 - 31.08.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2022 - 05.06.2022
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Midwifery
Teachers
Raakel Viheroksa
Person in charge
Raakel Viheroksa
Course
7K00BU82

Objectives (course unit)

The student
- can act according to ethical codes in multiprofessional teams, and knows how to monitor and treat women in risk pregnancies
- is able to act in critical situations during risk pregnancy
- knows how to monitor women in risk pregnancies
- knows the most common disorders in pregnancy and their treatment
- is aware of how to observe different disorders and how to act when the patient’s status deteriorates
- knows how to guide and support pregnant women and their families in pregnancy related disorders
- knows how to monitor the status of the foetus with different methods and can recognize the distress of the foetus
- knows medication of pregnancy related diseases
- is able to reflect and solve ethical problems based on the legislation, ethical codes, and principles of midwifery

Content (course unit)

- disorders and diseases during pregnancy
- midwifery in risk pregnancies
- ethical problems in midwifery

Prerequisites (course unit)

13KLO-1002 Midwifery During Normal Pregnancy is passed

Location and time

Luennot ja pientyhmätyöskentely sekä tentti syksyllä 2021 viikoilla 41 ja 43,
kätilön eettiseen osaamiseen liittyvä etiikkaseminaari 1op pidetään toukokuussa 2022, ohjattu harjoittelu riskiraskaus1 :n ja pääosin riskiraskaus 2:n jälkeen. Orientaatio kurssiin on esimmäisen luennon yhteydessä 12.10.2021.

Exam schedules

Tentti pidetään viikolla 43 examissa. Päivitetty 1.12. Opiskelijoiden harjoittelujen takia tenttiaikaa pidenetty viikolle 50 saakka.
Uusinnat tehdään Examissa. 1. uusinta Tammikuussa 2022 viikoilla 1-2 eli 3.-13.1.2022
ja 2. uusinta helmikuussa 2022, viikko 7-8, 14.2-25.2. 2022.
Korotustentistä sovitaan erikseen opettajan kanssa. Korotustentti on mahdollista tehdä 2.uusinnan yhteydessä. Ole yhteydessä opettajaan vähintään 3 viikkoa aikaisemmin

Assessment methods and criteria

Osa 1: Numeerisesti arvioitava (0-5) tentti, hyväksytysti suoritut tehtävät, osallistuminen opetukseen. Lähtökohtaisesti edellytetään läsnäoloa tunneilla ainakin etänä.
• Osa 2 lääkelasku-hyväksytty/hylätty
• Osa 3 Pienryhmätyöskentely, 2 lähtökohtaa -Hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 100% läsnäoloa ja hyväksytysti suoritettuja tehtäviä. Itsearviointi ja vertaisarviointi liittyen aihealueen osaamiseen ja pienryhmätyöskentelyyn.
Osa 4. Etiikka-seminaari 1op keväällä 2022. 100 % läsnäolovelvollisuus, aktiivinen osallistuminen ja sovittujen tehtävien tekeminen.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, pienryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, etiikkaseminaari

Learning materials

- Luennot
- Tutoriaaliaineistot
- Aiheeseen liittyvät Käypä-Hoito suositukset
- Paananen, Pietiläinen, Raussi-Lehto, Äimälä, 2015,Kätilötyö. Edita Luvut 1.2, 7 ja 8
- Opettajan luennoilla muu erikseen osoittama kirjallisuus/materiaali

Student workload

Opintojakso on yhteensä 3opintopistettä, eli 81 tuntia, johon sisältyvät luennot, tutoriaalit ja niihin valmistautuminen, Etiikkaseminaariin osallistuminen ja oman esityksen tekeminen sekä tenttiin valmistautuminen ja tentti.
- Osa 1: Numeerisesti arvioitava (0-5) tentti, hyväksytysti suoritut tehtävät, osallistuminen opetukseen. Lähtökohtaisesti edellytetään läsnäoloa ainakin etänä.
- Osa 2 lääkelasku-hyväksytty/hylätty
- Osa 3 Pienryhmätyöskentely, 2 lähtökohtaa -Hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 100% läsnäoloa ja hyväksytysti suoritettuja tehtäviä. Itsearviointi ja vertaisarviointi liittyen aihealueen osaamiseen ja pienryhmätyöskentelyyn.
- Osa 4. Etiikka-seminaari 1op keväällä 2022. 100 % läsnäolovelvollisuus, aktiivinen osallistuminen ja sovittujen tehtävien tekeminen.

Content scheduling

- erityistarkkailua ja -hoitoa vaativa raskaus ja riskiraskauspotilaan kätilötyö
luennot, tutoriaalit ja tentti viikoilla 41 ja 43 sekä 50

- kätilötyön eettiset ongelmat, etiikkaseminaari toukokuussa keväällä 2022

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja

Practical training and working life cooperation

Kätilötyö riskiraskauden aikana -teoriaopintojen jälkeen ovat ohjatut harjoittelut, riskiraskauspotilaan kätilötyö1 ja riskiraskauspotilaan kätilötyö 2 -harjoittelut yksilöllisen etenemissuunnitelman mukaisesti alkaen viikoilla 44-51 ja loput 2022 kevään ja osin syksyn 2022 aikana.

International connections

-

Further information

Tutoriaaleissa ja seminaareissa on pakollinen läsnäolo. Myös ensimmäisellä luennolla, pääsääntöisesti edellytetään läsnäoloa Covid-19 tilanteen mukana osallistuminen osin etänä.

Sairaanhoitajavaiheen opinnot suoritettuna lukuunottamatta opinnäytetyötä ja kieliopintoja.
Raskaana olevan naisen ja perheen kätilötyö opintojakson suorittaminen ennen ko. opintoja.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- Riskiraskauspotilaan kätilötyön teoreettisissa perustiedoissa on selviä puutteita ja väärinymmärryksiä.
- Ei suoriudu lääkelaskuista virheettömästi eikä tiedä raskausajan lääkehoidon perusteita eri sairauksien ja häiriöiden yhteydessä
- Ei osaa toimia asianmukaisesti riskiraskauteen liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
- Tunnistaa riskiraskauspotilaan erityispiirteet ja hoitotyön prosessin
- Tunnistaa tavallisimmat raskausajan häiriöt
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää raskausajan lääkehoidon perusteet eri sairauksien ja häiriöiden yhteydessä
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen riskiraskauspotilaan ja hänen perheensä kätilötyössä
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa riskiraskauspotilaan kätilötyössä ja oppimisympäristöissä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan
- Pystyy ottamaan palautetta vastaan

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

• Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
- Ymmärtää riskiraskauspotilaan erityispiirteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa riskiraskauspotilaanhoitoprosessiin.
- Osaa kuvata ja määritellä tavallisimpia raskausajan normaalikulun häiriöitä
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee riskiraskauspotilaan kätilötyön lääkehoidon perusteet
- Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa ja seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvissä haasteissa naisen ja perheen elämässä
- Ymmärtää ja osaa soveltaa eettisiä periaatteita riskiraskauspotilaan kätilötyössä
- Ymmärtää ohjauksen merkityksen ja osaa ohjata riskiraskauspotilaan kätilötyössä
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan riskiraskauspotilaan kätilötyössä ja oppimisympäristössä
- Pystyy reflektoivaan palautteen antoon

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
- Ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti äitiyshoitotyön ja naisenhoitotyön tietoperustaa.
- Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa riskiraskauspotilaan kätilötyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
-Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa ja seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvissä haasteissa naisen ja perheen elämässä
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee riskiraskauspotilaan kätilötyön lääkehoidon perusteet sekä tietää niihin liittyvät erityishaasteet.
- Ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita riskiraskauspotilaan kätilötyössä
- osaa ohjata asiakaslähtöisesti riskiraskauspotilaan kätilötyössä
• -Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja riskiraskauspotilaan kätilötyössä ja oppimisympäristössä
- Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon

Go back to top of page