Nursing of Children and Adolescents, Supervised Clinical Training 1 (9 cr)
Code: 7K00BK55-3006
General information
- Enrolment period
- 24.05.2021 - 19.09.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 04.10.2021 - 14.11.2021
- Implementation has ended.
- Credits
- 9 cr
- Local portion
- 9 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
- Teachers
- Stiina Storvik-Sydänmaa
- Katariina Kunnas
- Person in charge
- Stiina Storvik-Sydänmaa
- Course
- 7K00BK55
Objectives (course unit)
The student
- is able to apply knowledge and skills to nursing of children and adolescents as a future nursing expert;
- is able to plan, implement and evaluate nursing of children and adolescents in collaboration with the child and family;
- is able to implement children's medication and fluid therapy together with the mentor.
Content (course unit)
supervised clinical training
Prerequisites (course unit)
First year and middle phase studies completed, at least 135 credits , including the basic level studies in the field of the optional professional studies. Participation in Nursing of Children and Adolescents 1 4 ects
Location and time
Harjoittelupaikkat lapsia ja nuoria hoitavat terveydenhuollon yksiköt ja sosiaalihuollon erityisyksiköt.
Harjoittelu vkot 40-45 2021.
Exam schedules
Mahdolliset poissaolot korvataan opettajan ja harjoitteluyksikön kanssa sovitusti, pääsääntöisesti jakson aikana, toissijaisesti jaksoa pidentämällä tai seuraavalla jaksolla.
Lisäpäivistä täytyy tehdä erillinen sopimus harjoitteluyksikön kanssa.
Assessment scale
Pass/Fail
Learning materials
Ohjatun harjoittelun perehtymiskäsikirja - moodle ja Lasten ja nuorten hoitotyön valinnaiset opinnot Moodle.
Student workload
6 viikkoa ( 9 op x 27 h) eli 243h; osastolla 230h ja tehtäviin 13 h
-Orientaatio x.x. klo xx (läsnäolo pakollinen)
Harjoitteluun liittyvät tehtävät (tarkemmat ohjeet moodlessa)
18shlas2: Taitokoe harjoittelun aikana ja hoitosuunnitelma yhdestä lapsesta ja perheestä, jonka hoitoon on osallistunut ja kirjalliset tehtävät
19shlas1: Lapsen valmistaminen hoito- tai toimenpiteeseen ja kirjallinen tehtävä harjoittelun aikana Tarkemmat erilliset ohjeet ryhmän tabulassa.
Content scheduling
Osa 1 Harjoittelu
Osa 2 Tehtävät
Completion alternatives
-
Practical training and working life cooperation
Harjoittelujen toteutus lapsia ja nuoria hoitavissa terveydenhuollon yksiköissä ja sosiaalihuollon erityisyksiköissä.
International connections
Harjoittelu voidaan tehdä suunnitellusti kv-vaihdossa.
Further information
Esitietovaatimukset
Suoritettuna hoitotyön alku- ja keskivaiheen opinnot, vähintään 135 op sisältäen Lasten, nuorten hoitotyön –opintokokonaisuuden, ja Lasten ja nuorten hoitotyön orientoivan harjoittelun.
Osallistuminen Lasten ja nuorten hoito äkillisesti sairaan lapsen ja nuoren hoitotyössä 7K00BK54 - kokonaisuuteen.
Ohjeita harjoitteluun:
- Täytä lääkehoidon passia jakson aikana.
- Laadi ennen harjoittelujakson alkua alustavat tavoitteet arviointilomakkeelle.
- Laadi harjoitteluohjaajien työvuoroja mukailevat työvuorot harjoittelujaksolle kirjattuna työvuorolomakkeelle. Kirjaa myös ohjaajasi nimikirjaimet kunkin työvuoron kohdalle.
- Lähetä ohjaavalle opettajalle työvuoroehdotukset ja alustavat tavoitteet arviointilomakkeelle kirjattuna, laita ko. sähköposti samalla kopiona myös harjoitteluohjaajille ensimmäisten harjoittelupäivien aikana.
- Ohjaava opettaja antaa sähköpostilla palautetta tavoitteista opiskelijalle sekä ohjaajille ja sopii väli- ja loppuarviointiajankohdat opiskelijan kanssa.
- Väliarviointiaika (3 viikolle)sovitaan heti jakson alussa. Väliarviointi käydään opiskelijan, ohjaajien ja opettajan kesken. Opiskelija valmistautuu väliarviointiin etukäteen kirjaamalla itselleen oppimansa asiat ja kehittämishaasteet.
- Harjoittelun puolessa välissä on mahdollisuus tulla reflektiokeskusteluun koululla, etänä tai erikseen sovitusti harjoitteluyksikössä, jos koronarajoitteet mahdollistavat harjoitteluyksikköön tulon. Reflektiokeskustelu sisältyy harjoittelutunteihin.
- Loppuarviointikeskustelu käydään opiskelijan, ohjaajan ja opettajan kesken. Mikäli kaikille osapuolille sopivaa ajankohtaa ei löydy, sovitaan arviointitavasta erikseen. Opiskelija tekee kirjallisen itsearvioinnin arviointilomakkeelle ja lähettää sen sähköpostilla opettajalle ja ohjaajille kaksi päivää ennen loppuarviointia.
- Opettajaohjaajaan voit olla yhteydessä sähköpostitse/puhelimitse harjoittelun aikana.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Hylätty:
-lasten ja nuorten hoitotyön teoriatiedoissa ja taidoissa selviä puutteita ohjauskeskusteluiden jälkeenkin, ei hae aktiivisesti itse tietoa eikä tunnista tiedon puutteitaan
-oman lapsipotilaan hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi ovat puutteellisia eivätkä edistä lapsen/perheen hyvinvointia
-tekee virheitä lääkehoidossa toistuvasti ohjauksesta huolimatta
-oman lapsipotilaan ja perheensä hoitopolku ei ole hahmottunut
-kohtelee lapsipotilaita/perhettä/työyhteisön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti eikä kykene ammatilliseen vuorovaikutukseen lapsen/perheen tai työyhteisön jäsenten kanssa
-ei tunnista lapsen ja perheen ohjaus/tukemisen tarpeita eikä osoita halukkuutta osallistua niihin
-ei kykene toimimaan oman ammattinsa edustajana moniammatillisessa työyhteisössä
-ei tunnista osaamisensa rajoja, vaarantaa toiminnallaan lapsen turvallisuuden
-rikkoo salassapitovelvollisuutta tai potilaan tietosuojaa
-jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä (esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan, tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty)
-arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Hyväksytty
- osaa itsenäisesti soveltaa lasten ja nuorten hoitotyön tietoja ja taitoja, tunnistaa tiedon puutteitaan ja etsii aktiivisesti tietoa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida oman lapsipotilaansa hoitotyötä yhteistyössä ohjaajan, lapsen ja perheen kanssa
- osaa toteuttaa lasten lääke- ja nestehoitoa turvallisesti yhdessä ohjaajan kanssa ja tietää osaston lääkehoitokäytännöt
- tietää toimintayksikön merkityksen lapselle ja perheelle osana hoito- ja palveluketjua
- kohtaa lapsen/perheen/työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen lapsen/perheen/työyhteisön jäsenten kanssa
- osaa ohjata ja tukea eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa ohjaajan kanssa
- osaa toimia oman ammattinsa edustajana moniammatillisessa työyhteisössä
- toimii vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat ja osaa toimia turvallisesti lapsen ja perheen kanssa
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja potilaan tietosuojaohjeistusta
- noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
Hylätty
- lasten ja nuorten hoitotyön teoriatiedoissa ja taidoissa selviä puutteita ohjauskeskusteluiden jälkeenkin, ei hae aktiivisesti itse tietoa eikä tunnista tiedon puutteitaan
- oman lapsipotilaan hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi ovat puutteellisia eivätkä edistä lapsen/perheen hyvinvointia
- tekee virheitä lääkehoidossa toistuvasti ohjauksesta huolimatta
- oman lapsipotilaan ja perheensä hoitopolku ei ole hahmottunut
- kohtelee lapsipotilaita/perhettä/työyhteisön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti eikä kykene ammatilliseen vuorovaikutukseen lapsen/perheen tai työyhteisön jäsenten kanssa
- ei tunnista lapsen ja perheen ohjaus/tukemisen tarpeita eikä osoita halukkuutta osallistua niihin
- ei kykene toimimaan oman ammattinsa edustajana moniammatillisessa työyhteisössä
- ei tunnista osaamisensa rajoja, vaarantaa toiminnallaan lapsen turvallisuuden
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai potilaan tietosuojaa
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä (esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan, tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty)
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta