Finite Element Method (5 cr)
Code: 5K00BH23-3010
General information
- Enrolment period
- 02.12.2020 - 11.01.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 11.01.2021 - 30.04.2021
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Mechanical Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Mechanical Engineering
Objectives (course unit)
The student is familiar with the theoretical basis of the finite element method and can analyze structures and machine parts under static loading conditions using a typical FEM-program. The student will master the basic concepts of the finite element method, will know the most important element types, is able to utilize the results of FEM-analysis and will know the structure of a typical FEM-program. The student is familiar with the theory of the direct finite element method of trusses and frames and gets practice in applying the finite element method to two- and three-dimensional solid bodies.
Content (course unit)
Basic concepts of the finite element method, element types and results of the FEM-analysis. The structure of a typical FEM-program and its line of action. The direct finite element method of trusses and frames. Using a FEM-program in practice.
Prerequisites (course unit)
Prerequisites: The student knows the principles of statics and strength of materials and is familiar with the basics of the theory of elasticity.
Exam schedules
Uusinnat: xx.x.2021 ja xx.x.2021
Evaluation methods and criteria
Oppimistehtävät: Opintojaksoon sisältyy kolme elementtimenetelmän ohjelmistolla tehtävää oppimistehtävää, joista maksimi yhteispistemäärä on 30 p.
Tentti: Opintojaksolla ei järjestetä tenttiä. Tentin/välikokeet korvaavat Moodle-tehtävät. Tehtäviä on yhteensä 6 kpl.
Minimisuoritus:
Oppimistehtävät 10p
Moodletehtävät 8p
Assessment scale
0-5
Teaching methods
lähiopetus
harjoitukset
harjoitustyöt
Learning materials
Luentomonisteet: Moodle
Salmi, Kuula: Rakenteiden mekaniikka, 2012
Student workload
Lähiopetus, itsenäinen työskentely.
Content scheduling
Viikottain on teoriatunnit ja tietokoneella tehtävät harjoitukset.
Teoriatunnit: Elementtimenetelmän perusajatukset. Ristikko- ja kehärakenteiden elementtimenetelmä.
Harjoitukset: FEM-ohjelmiston rakenne, toimintatapa ja käyttö lujuuslaskentaan.
Completion alternatives
Ei ole
Practical training and working life cooperation
Opiskelijakohtainen
International connections
Opiskelijakohtainen
Further information
mikko.ukonaho@tuni.fi
050-4314020
F2-12
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tuntee elementtimenetelmän perusajatukset. Opiskelija tuntee ristikko- ja kehärakenteiden elementtimenetelmän teorian. Opiskelija osaa ohjatusti ratkaista rakenteiden ja koneenosien laskentatehtäviä lineaarisen statiikan elementtimenetelmällä. Opiskelija tunnistaa elementtimenetelmän rajoitteet ja niiden vaikutuksen. Opiskelija on jonkin verran motivoitunut, ottaa vastuun suoriutumisestaan, osaa toimia ryhmässä sekä antaa ja vastaanottaa palautetta.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tuntee hyvin elementtimenetelmän perusajatukset. Opiskelija ymmärtää ristikko- ja kehärakenteiden elementtimenetelmän teorian. Opiskelija osaa itsenäisesti ratkaista rakenteiden ja koneenosien laskentatehtäviä lineaarisen statiikan elementtimenetelmällä. Opiskelija ymmärtää elementtimenetelmän rajoitteet ja osaa kuvata niiden vaikutuksen. Opiskelija on motivoitunut, ottaa vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta sekä osaa rakentavasti antaa ja vastaanottaa palautetta.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa elementtimenetelmän perusajatukset. Opiskelija osaa ristikko- ja kehärakenteiden elementtimenetelmän teorian ja osaa soveltaa sitä käytäntöön. Opiskelija osaa itsenäisesti ratkaista rakenteiden ja koneenosien laskentatehtäviä lineaarisen statiikan elementtimenetelmällä. Opiskelija ymmärtää elementtimenetelmän rajoitteet ja osaa perustellustikuvata niiden vaikutuksen. Opiskelija on erittäin motivoitunut, ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta sekä osaa hyödyntää palautetta systemaattisesti ammatillisen kasvun välineenä.