Skip to main content

Nursing of Children and Adolescents, Supervised Clinical Training 2 (9 cr)

Code: 7K00BK57-3006

General information


Enrolment period
08.12.2020 - 07.03.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.03.2021 - 11.04.2021
Implementation has ended.
Credits
9 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 39
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Sanna Eironen
Katariina Kunnas
Person in charge
Katariina Kunnas
Course
7K00BK57

Objectives (course unit)

The student
- is independently able to apply knowledge and skills in the nursing of children and adolescents;
- is able to plan, implement and evaluate nursing of children and adolescents in collaboration with the child and family;
- is able to implement children's medication and fluid therapy together with the mentor and knows the ward's medication procedures;
- knows the ward's patient protocols.

Content (course unit)

supervised clinical training

Prerequisites (course unit)

First year and middle phase studies completed, at least 135 credits , including the basic level studies in the field of the optional professional studies. Participation in Nursing of Children and Adolescents 2 4 ects

Location and time

Viikot 9-14/2021, jobiilista tai organisaatiosta suoraan varattu harjoittelupaikka

Assessment methods and criteria

Osaaminen arvioidaan arviointikriteereiden pohjalta.
Osaamiskriteereiden lisäksi arvioinnin perusteena käytetään:
Osallistuminen ohjatun harjoittelun orientaatiotunneille. Osallistuminen ohjattuun harjoitteluun määrätyn tuntimäärän mukaisesti, harjoittelun tavoitteiden, itsearvioinnin ja kirjallisten tehtävien tekeminen ohjeiden mukaan. Lääkehoidon passin täyttäminen.
-18shlas1: Taitokoe ja hoitosuunnitelma
-18shlas2: Ohjaustehtävä

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

Ohjattu harjoittelu

Learning materials

Moodle: ohjatun harjoittelun käsikirja

Student workload

6 viikon harjoittelun kokonaistuntimäärä on 243 h, joista osastolla tehdään 215 h (pitkäperjantai ja 2. pääsiäispäivä vähentävät tuntimäärää 15 h).

18shlas1: Hoitosuunnitelma Doccaan (sis. vertaispalautteen, joka kirjattu Doccaan) ja taitokoe osastolla (opettaja mahdollisuuksien mukaan paikalla)
18shlas2: Ohjaus leikin keinoin- tehtävä
Harjoitteluun liittyvät tehtävät ohjeistettu tarkemmin Moodlessa.

Harjoittelun reflektio teamsissa/zoomissa.

International connections

-

Further information

- Opiskelija on varannut harjoittelupaikan 6 viikoksi aikaisemmin Jobiilin kautta.
- Harjoittelun orientaatio koululla on pakollinen
- 18shlas1: Osaamisen näyttö osastolla ja Oman lapsen ja perheen hoitosuunnitelma; Hoitosuunnitelma tehdään omasta lapsesta/perheestä 1 päivän osalta (tai poliklinikkakäynniltä) rakenteisen kirjaamisen (FinnCC mukaan) mukaan. Itsearvioinnissa pohdi vuorovaikutussuhdettasi lapseen/perheeseen. Hoitosuunnitelma palautetaan viikon kuluessa harjoittelujakson päättymisestä.
- 18shlas2: Ohjaustehtävä kts. Moodlesta ohje
- Täytä lääkehoidon passia jakson aikana.
- Laadi ennen harjoittelujakson alkua alustavat tavoitteet arviointilomakkeelle.
- Laadi harjoitteluohjaajien työvuoroja mukailevat työvuorot harjoittelujaksolle kirjattuna työvuorolomakkeelle. Kirjaa myös ohjaajasi nimikirjaimet kunkin työvuoron kohdalle.
- Lähetä ohjaavalle opettajalle työvuoroehdotukset ja alustavat tavoitteet arviointilomakkeelle kirjattuna, laita ko. sähköposti samalla kopiona myös harjoitteluohjaajille ensimmäisten harjoittelupäivien aikana.
- Ohjaava opettaja antaa sähköpostilla palautetta tavoitteista opiskelijalle sekä ohjaajille ja sopii loppuarviointiajankohdan.
-Reflektio-mahdollisuus harjoittelujaksolla 30.3.
- Moduuliharjoitteluissa olevien kanssa arviontikeskustelut sovitaan tietyiksi päiviksi, jotka ohjaava opettaja ilmoittaa erikseen. Opiskelijat tekevät aikataulusuunnitelman ohjaajiensa kanssa ko. päiville.
- Väliarvointiajat Moodlessa wikissä, opettaja siinä mukana. Opiskelija valmistautuu väliarviointiin etukäteen kirjaamalla itselleen oppimansa asiat ja kehittämishaasteet. Opiskelija kirjaa käydystä keskustelusta tiivistelmän arviointilomakkeelle ja lähettää sähköpostilla ohjaavalle opettajalle ja ohjaajalle.
- Loppuarviointikeskustelu käydään opiskelijan ja ohjaajan kesken. Opettaja tulee paikalle tarvittaessa. Opiskelija tekee kirjallisen itsearvioinnin arviointilomakkeelle ja lähettää sen sähköpostilla opettajalle ja ohjaajille kaksi päivää ennen loppuarviointia.
- Opettajaohjaajaan voit olla yhteydessä sähköpostitse/puhelimitse harjoittelun aikana.
- mahdolliset poissaolot korvataan opettajan ja osaston kanssa sovitusti, pääsääntöisesti jakson aikana, toissijaisesti jaksoa pidentämällä tai seuraavalla jaksolla. Lisäpäivistä täytyy tehdä erillinen sopimus harjoittelupaikan kanssa.

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Hyväksytty
- osaa itsenäisesti soveltaa lasten ja nuorten hoitotyön tietoja ja taitoja, tunnistaa tiedon puutteitaan ja etsii aktiivisesti tietoa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida oman lapsipotilaansa hoitotyötä yhteistyössä ohjaajan, lapsen ja perheen kanssa
- osaa toteuttaa lasten lääke- ja nestehoitoa turvallisesti yhdessä ohjaajan kanssa ja tietää osaston lääkehoitokäytännöt
- tietää toimintayksikön merkityksen lapselle ja perheelle osana hoito- ja palveluketjua
- kohtaa lapsen/perheen/työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen lapsen/perheen/työyhteisön jäsenten kanssa
- osaa ohjata ja tukea eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa ohjaajan kanssa
- osaa toimia oman ammattinsa edustajana moniammatillisessa työyhteisössä
- toimii vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat ja osaa toimia turvallisesti lapsen ja perheen kanssa
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja potilaan tietosuojaohjeistusta
- noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
Hylätty
- lasten ja nuorten hoitotyön teoriatiedoissa ja taidoissa selviä puutteita ohjauskeskusteluiden jälkeenkin, ei hae aktiivisesti itse tietoa eikä tunnista tiedon puutteitaan
- oman lapsipotilaan hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi ovat puutteellisia eivätkä edistä lapsen/perheen hyvinvointia
- tekee virheitä lääkehoidossa toistuvasti ohjauksesta huolimatta
- oman lapsipotilaan ja perheensä hoitopolku ei ole hahmottunut
- kohtelee lapsipotilaita/perhettä/työyhteisön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti eikä kykene ammatilliseen vuorovaikutukseen lapsen/perheen tai työyhteisön jäsenten kanssa
- ei tunnista lapsen ja perheen ohjaus/tukemisen tarpeita eikä osoita halukkuutta osallistua niihin
- ei kykene toimimaan oman ammattinsa edustajana moniammatillisessa työyhteisössä
- ei tunnista osaamisensa rajoja, vaarantaa toiminnallaan lapsen turvallisuuden
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai potilaan tietosuojaa
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä (esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan, tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty)
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta

Go back to top of page