Skip to main content

Basics of Electrical Power Systems (5 cr)

Code: 5S00DX82-3001

General information


Enrolment period
24.05.2021 - 05.09.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
26.08.2021 - 12.12.2021
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Electrical and Automation Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Electrical Engineering
Teachers
Heikki Tarkiainen
Person in charge
Jarkko Lehtonen
Course
5S00DX82

Objectives (course unit)

The student knows:
- the basic components of an electricity system and the principal forms of electricity production
- the most common structures for electricity distribution networks and components for transmission and distribution networks;

The student can:

- the basic principles of the operation of the electricity system
- describe the environmental impact associated with the production and use of electricity

Content (course unit)

Structure of electricity production and consumption, basics of three-phase system, principles and basic components of electricity networks, principles of electrical equipment and management selection. Finnish electricity distribution network, power plant solutions, Nordic power grid system, electricity market, power grid failure types. Advantages and disadvantages of electrical energy. Environmental impacts of production and use. Importance of electricity system for society.

Prerequisites (course unit)

Content management in basic electrical and automation competence

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Opiskelija osaa tyydyttävästi opintojakson sisällön. Osaa käyttää ohjattuna opintojaksolla hankittuja tietoja opintojaksolla esitettyjen esimerkkien ja harjoitusten kaltaisiin tehtäviin.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Opiskelija osaa hyvin opintojakson sisällön. Osaa käyttää itsenäisesti opintojaksolla hankittuja tietoja opintojaksolla esitettyjen esimerkkien ja harjoitusten mukaisiin tehtäviin. Opiskelija ei kuitenkaan välttämättä kykene itsenäisesti soveltamaan käytäntöön opintojaksolla käsiteltyjä käsitteitä ja laskuperiaatteita.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Opiskelija osaa kiitettävästi opintojakson sisällön. Opiskelija kykenee itsenäisesti soveltamaan opintojaksolla käsiteltyjä käsitteitä ja laskuperiaatteita käytännössä.

Location and time

Luennot lukujärjestyksen mukaisesti.

Exam schedules

Opintojakson koe (tentti) 11.12.2021.
1. uusinta/korotustentti 2.2.2022.
2. uusinta/korotustentti 16.3.2022.

Assessment methods and criteria

Opintojakson arvosana määräytyy kokeen (tentin) perusteella. Hyväksymisraja on noin 40 % kokeen (tentin) maksimipistemäärästä.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot etäopetuksena (Zoom tai Teams).
Itsenäinen harjoitustehtävien tekeminen.
Itsenäinen verkko-opiskelu.
Tentti.

Learning materials

Tenttiin opiskeltava materiaali esitellään opintojakson Moodle-kurssilla.
Itsenäiseen syventävään opiskeluun voi käyttää opintojakson aihepiiriin liittyvää muutakin yleisesti saatavilla olevaa kirjallisuutta.

Student workload

5 op = (5 x 27 h) = 135 h opiskelijan kokonaistyöskentelyaikaa ja siitä noin 30h etä- tai lähiopetusta, jolloin itsenäisen työskentelyn osuudeksi jää noin 105 h.

Content scheduling

Sisältö esitetään tarkemmin opintojakson Moodle-kurssilla. Käsitellään opintojakson sisällön mukaiset asiat.

Completion alternatives

Suoritustavat esitellään tarkemmin opintojakson aloitusluennolla.

Practical training and working life cooperation

Ei ole.

International connections

Ei ole.

Further information

Opintojaksolla ei ole läsnäolopakkoa.
- Läsnäolo on kuitenkin suositeltavaa oppimisen tueksi.
Etäluennot voidaan tallennetaan soveltuvin osin, mutta ei välttämättä kokonaisuudessaan.
- Luentotallennukset julkaistaan Moodlessa annettavan ohjeistuksen mukaisesti.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei ole suorittanut opintojakson kirjallista tenttiä hyväksytysti.

Go back to top of page