Gerontological Nursing (4 cr)
Code: 7K00EV87-3006
General information
- Enrolment period
- 22.04.2021 - 08.08.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 09.08.2021 - 03.09.2021
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Online learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Objectives (course unit)
The student
- is able to evaluate his/her own and others’ values, attitudes and expectations regarding ageing and its effects on nursing, and intervenes to correct possible flaws if necessary
- knows the service system structure for elderly people and its operational principles
- knows the normal changes caused by ageing and can distinguish them from pathological ones
- knows essential gerontological nursing methods and knows technological solutions
- is able to guide elderly persons and significant others in health promotion
- is able to act as a nursing expert in multidisciplinary teams.
Content (course unit)
- gerontological nursing
- interaction with an individual with memory disorders
- geriatrics
- special issues in nutrition
- the contents involve family, ethics and multiprofessionality as part of aged people’s nursing
- nursing in different living and caring environments
Prerequisites (course unit)
Participation in the course on Pharmacotherapy and Medical Calculations.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student
- knows the most common diseases and aging changes of elderly people
- is able to list ethical principles in nursing care for elderly persons
- understands the basic principles of an elderly person's housing and care environment
- is able to list the basic elements of interaction with a person having a memory disorder.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The student
- knows the evidence-based nursing methods for the care of the most common elderly people’s diseases and knows the specifics of the aging process in the nursing of elderly people
- understands the ethical principles in nursing care for elderly people
- is able to take into account the factors related to the housing and care environment of the elderly person and his family, and is able to justify the appropriate support methods
- is able to describe and justify the elements of a good interface with people having memory disorders.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student
- is able to apply evidence-based knowledge in nursing methods for the treatment of the most common diseases of elderly people and is able to understand the specifics of the aging process in the nursing of elderly people
- is able to carry out ethically the care of elderly people
- is able to apply methods that support the housing and care environment of the elderly person and his family in a purposeful and multidisciplinary way
- is able to work in his/her team as an expert in gerontological nursing
- is able to implement and develop the interface with a person with a memory disorder, holistically in his/her environment.
Location and time
Heikkinen, E., Jyrkämä, J. & Rantanen, T. Gerontologia. Duodecim. 2020., tentitään kappaleet: 12 - 26. Tee muistiinpanot kirjan sisällöstä ja pohdi ikääntymismuutoksia hoitotyön näkökulmasta ja niiden vaikutuksia ikääntyneen arjen toimintakykyyn. Kirjaa kannattaa hyödyntää myös muissa kurssin tehtävissä.
-
www.duodecim.opinportti.fi hakusana intrassa kirjaston duodecim-sivuilta ,oppiportti. Tilvis R, Pitkälä K, Strandberg T, Sulkava R & Viitanen M. Geriatria.
Luvut:
III
geriatrinen arviointi
IV
Muistisairaudet,
Ikääntyneiden Parkinsonin tauti,
Vanhusten mielialahäiriöt,
infektiotaudit,
äkilliset niveloireet.
V
Hauraus – raihnausoireyhtymä
delirium.
-
Kelo, S., Launiemi, H., Takaluoma, M. & Tiittanen, H. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. 1. painos. Sanoma pro 2015
-
Myös kaikki kurssilla osoitettu ja esitetty materiaali (opettajan ja opiskelijoiden esittämä / tuottama materiaali) sisältyy tentittävään materiaaliin.
-
Kirjallisuutta tarkennetaan tarvittaessa toteutuksen alkaessa ja toteutuksen aikana.
Exam schedules
Tenttien ajankohdat:
TENTTI: vko 37-38
UUSINTA 1: vko 41-42
UUSINTA 2: Ilmoitetaan erikseen.
Tentit pidetään Examissa.
Assessment methods and criteria
Aktiivinen osallituminen opetukseen. Siten, että opintojakson tavoitteet toteutuvat.
Gerontologinen hoitotyö ja gerontologia numeerinen arviointi.
Geriatria hyväksytty / hylätty.
Muistisairaan ihmisen hoitotyö hyväksytty / hylätty.
Lääkelasku hyväksytty / hylätty
-
Gerontologinen hoitotyö ja gerontologia: numeerinen arviointi, tentti. hyväksytyn raja 50% (T1 taso) suoritus.
Geriatria hyväksytty / hylätty, tentti. 70% (H3 taso) minimi vaatimus.
Muistisairaan hoitotyö hyväksytty / hylätty 70% (H3 taso) minimi vaatimus.
Lääkelasku hyväksytty / hylätty. 100% oikein.
Kurssin hyväksytysti suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen sekä työelämäyhteistyöhön. Kaikkien annettujen tehtävien hyväksytysti suorittaminen ja läsnäolovelvoitteiseen opetukseen osallistuminen ovat myös edellytys kurssin arviointiin.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Opetus toteutetaan lähtökohtaisesti etäopetuksena ja verkko-opiskeluna. Etäsimulaatioissa ja työelämäyhteistyön osuuksissa on mahdollisuus (koronatilanne huomioiden) läsnäolo-opetukseen. Toteutus sisältää etäluentoja, tehtäviä itsenäisesti, etäsimulaation sekä työelämäyhteistyössä toteutettava osuuden pienryhmätyöskentelynä. Yhteistyö järjestetään opetuksen puolesta ja täsmentyy myöhemmin.
-
Toteutuksen arviointi tapahtuu tenttimällä hoitotyö, gerontologia ja geriatria, lääkelasku ja muistisairaan kohtaaminen. Muistisairaan kohtaamisen arvioinnissa on mahdollista myös se, että se suoritetaan arvioitavalla kirjallisella tehtävällä. Siitä ilmoitetaan erikseen toteutuksen orientaatiossa. Verkkotehtävien ja työelämäyhteistyön tehtävien tekeminen on edellytys toteutuksen arviointiin. Myös läsnäolovelvoitteisiin opetustilaisuuksiin osallistuminen on edellytys hyväksyttyyn suoritukseen kurssilla.
Student workload
1 opintopiste on 27h opiskelijan työtä sisältäen kontaktiopetuksen, tehtävät ja tenttikirjallisuuteen perehtymisen sekä tentin.
Further information
Toteutuksen orientaatiotunti on läsnäolovelvoitteinen.
Muistisairaan hoitotyön opetus on 50% läsnäolo.
Turvallisuus seminaari on 100% läsnäolovelvoitteinen ja edellyttää aktiivista osallistumista toimintaan.
Työelämäyhteistyö osuudessa on 100% läsnäolovelvoite ja edellyttää aktiivista osallistumista toimintaan.
Etäsimulaatiossa on läsnäolovelvoite 100% ja edellyttää aktiivista osallistumista toimintaan.
**********
Toteutussuunnitelma täsmentyy vielä ennen orientaatiota.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija:
- ei tiedä yleisimpiä vanhan ihmisen sairauksia eikä ymmärrä vanhenemismuutosten tuomaa erityisyyttä vanhan ihmisen hoitotyössä
- osoittaa epäkunnioittavaa asennetta vanhaa ihmistä kohtaan
- ei ymmärrä vanhan ihmisen kotona asumisen tukemisen merkittävyyttä
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija:
- tietää yleisimmät vanhan ihmisen sairaudet ja tietää vanhenemismuutokset
- osaa luetella eettiset periaatteet vanhan ihmisen hoitotyössä
- osaa luetella vanhan ihmisen kotona asumisen tukemisen periaatteita
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija:
- osaa hoitaa yleisimmät vanhan ihmisen sairaudet käypä hoidon ohjeiden mukaisesti ja tietää vanhenemismuutosten tuomat erityispiirteet hoitotyössä
- tietää eettiset periaatteet vanhan ihmisen hoitotyössä
- tietää vanhan ihmisen ja hänen perheensä kotona asumisen tukemisen periaatteet
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija:
- osaa hoitaa yleisimmät vanhan ihmisen sairaudet käypä hoidon ohjeiden mukaisesti ja ymmärtää vanhenemismuutosten tuomat erityispiirteet hoitotyössä
- osaa toteuttaa eettisesti korkeatasoista vanhan ihmisen hoitotyötä
- osaa vanhan ihmisen ja hänen perheensä kotona asumisen tukemisen periaatteet