Skip to main content

Working English for Professionals (3 cr)

Code: 5B00BM92-3010

General information


Enrolment period
02.07.2021 - 15.09.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
30.08.2021 - 03.12.2021
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Local portion
2 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Construction Site Management
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
English
Degree programmes
Degree Programme in Construction Site Management
Teachers
Anne Kopperoinen
Person in charge
Hannu Kauranen
Course
5B00BM92

Objectives (course unit)

Students
- know how to act in communication situations in the working life (e.g. e-mails)
- know the basic business English vocabulary and are able to present a topic from their field of study (e.g. company, process)
- know the most important vocabulary of their field of study

Content (course unit)

• working life communication
• business English
• terminology of the students’ field of study
• grammar as required

Prerequisites (course unit)

English for laboratory professionals 1 or corresponding skills.

Exam schedules

-kirjallinen koe: joulukuu 2021, tarkka päivä ilmoitetaan kurssin alussa
-suullinen esitys erikseen sovittavina aikoina

Evaluation methods and criteria

Hyväksytty arvosana 1-5

Kirjallinen koe, 50%
Suullinen koe, 50%

Kurssilla on läsnäolovelvollisuus. Opiskelijan on osallistuttava vähintään 80% koko kurssin lähiopetustunneista ja palautettava vähintään 60% kurssin kotitehtävistä. Useampi poissaolo / palauttamattomat tehtävät voivat johtaa alennettuun tai hylättyyn arvosanaan. Aktiivinen osallistuminen tunneilla ja kotitehtävien suorittaminen voivat vaikuttaa arvosanaan varsinkin rajatapauksissa.

Kotitehtävät ja niiden vastaukset ilmoitetaan joka viikko Moodlessa. Tämän jälkeen opettaja tallentaa Moodleen oikeat vastaukset, jonka jälkeen tehtäviä ei voi enää palauttaa (key).

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Zoom-tunnit, itsenäinen opiskelu, parityöskentely, ryhmätyö
Tilanne etä/-lähiopetuksen suhteen voi muuttua kurssin kuluessa. Toistaiseksi kurssi toteutetaan etäopetuksena.

Learning materials

Kurssilla käytetään opintojen tukena kirjaa Protocall Toolkit (Tillander - Sallila).
Opettaja antaa materiaalin Moodlen kautta.
Opiskelijoita pyydetään joko etsimään tai tuottamaan opiskeluun soveltuvaa materiaalia.

Student workload

-etäopetus 2h/vko (ei joka viikko, ks. tarkempi aikataulu Moodlessa)
-itsenäinen työskentely (kotitehtävät) Moodlen kautta 1-2h/vko
-tenttiin valmistautuminen
-esitelmän valmistelu

Completion alternatives

AHOT-menettely: kurssi voidaan hyväksilukea ulkomaan vaihdossa suoritettujen oman alan
englanninkielisten kurssien perusteella. Ko.tilanteessa yhteys opettajaan heti kurssin alussa.

Further information

Oppimistavoitteet
-parantaa itseluottamusta ja sujuvuutta englannin kielellä ammattiin liittyvissä viestintätilanteissa
-laajentaa ja kerrata rakennusalan sanavarastoa

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei suorita kirjallista koetta hyväksytysti.
Opiskelija ei osallistu ryhmätyön tekoon ja suorita sitä hyväksytysti.
Opiskelijalla on liikaa poissaoloja.
Opiskelija ei ole tehnyt riittävästi kotitehtäviä.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
-tuntee joitakin oman tekniikan alansa käsitteitä
-osaa antaa yksinkertaisia ohjeita käytännön asioissa
-osaa esitellä esim. työmaan, työprosessin, piirustuksen, työvälineen, tuotteen ymmärrettävästi, kun
saa valmistella sitä riittävän kauan apuneuvoja ja valmista materiaalia käyttäen
-osaa viestiä työnhakutilanteessa suullisesti ja kirjallisesti
-osaa asiakaspalvelutilanteessa kysyä yksinkertaisia kysymyksiä sekä selittää ja vastata
kysymyksiin tutuista aiheista
-osaa opastaa esim. työntekijöitä ja urakoitsijoita työtehtävissä, toimia asiantuntijana
asiakastapaamisissa, neuvoa koneiden ja laitteiden käytössä, jos on voinut valmistautua
tilanteeseen etukäteen.
-pystyy seuraamaan neuvotteluja ja toimimaan tiimin jäsenenä, mutta tarvitsee aktiiviseen
vuorovaikutukseen kokeneemman kielenkäyttäjän tukea, pystyy laatimaan neuvotteluista
muistiinpanoja.
-ymmärtää työtehtäviinsä liittyviä keskeisiä tekstejä, jos voi käyttää sanakirjoja ja muita apuvälineitä
- osaa hakea tietoa ohjeistetusti
• selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
• reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin
• tiedostaa jossain määrin erityyppisten tekstien asettamat vaatimukset tyylille
• kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi
• ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan
tarvittaessa
• ääntää useimmiten ymmärrettävästi
• löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
• käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
• käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
-hallitsee oman tekniikan alansa käsitteistöä
-osaa esitellä esim. työmaan, työprosessin, piirustuksen, työvälineen, tuotteen selkeästi
-osaa viestiä työnhakutilanteessa suullisesti ja kirjallisesti, osaa toimia myös haastattelijana.
-osaa edustaa, neuvoa, opastaa ja myydä
-osaa opastaa esim. työntekijöitä ja urakoitsijoita työtehtävissä, toimia asiantuntijana
asiakastapaamisissa, neuvoa koneiden ja laitteiden käytössä.
-osaa toimia neuvotteluissa eri rooleissa, kuten puheenjohtajana, sihteerinä ja asiantuntijana, esittää
asiansa, kuunnella, reagoida tarkoituksenmukaisesti sekä laatia kokousasiakirjoja.
-ymmärtää työtehtäviinsä liittyviä asiatekstejä
• keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti
• reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti
• viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
• kirjoittaa melko sujuvasti ja selkeästi
• ymmärtää eri korostuksilla puhuvia ihmisiä, kun aihe on tuttu
• ääntää melko luontevasti ja selkeästi
• ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat
• osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
Sivu 3 / 4
• ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
• osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja
• käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet
väärinkäsityksiin

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
-hallitsee monipuolisesti oman tekniikan alansa käsitteistöä
-osaa esitellä esim. työmaan, työprosessin, piirustuksen, työvälineen, tuotteen jäsentyneesti ja
vakuuttavasti asianmukaisella tyylillä
-osaa viestiä työnhakutilanteessa suullisesti ja kirjallisesti, osaa toimia myös haastattelijana
-osaa edustaa, neuvoa, opastaa ja myydä, sekä toimia kohteliaasti ja vakuuttavasti asiakkaan
asiantuntemuksen, kielitaidon ja kulttuurin huomioiden
-osaa opastaa esim. työntekijöitä ja urakoitsijoita työtehtävissä, toimia asiantuntijana
asiakastapaamisissa, neuvoa koneiden ja laitteiden käytössä.
-osaa neuvotteluissa toimia eri rooleissa, kuten puheenjohtajana, sihteerinä ja asiantuntijana, esittää
asiansa ammattimaisesti ja vakuuttavasti, kuunnella aktiivisesti, reagoida tarkoituksenmukaisesti ja
kohteliaasti sekä laatia asianmukaisia kokousasiakirjoja.
-ymmärtää hyvin työtehtäviinsä liittyviä vaativiakin asiatekstejä
• keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
• reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
• viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä
• kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
• ymmärtää suhteellisen vaivattomasti myös eri korostuksilla puhuvia ihmisiä
• ääntää luontevasti ja selkeästi
• ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat vaativastakin ammatillisesta tekstistä ja pystyy
soveltamaan lukemaansa
• selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
• ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
• löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit
• käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi

Go back to top of page