Advanced German 1 (5 cr)
Code: 3H00EM71-3002
General information
- Enrolment period
- 09.06.2021 - 31.08.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 30.08.2021 - 13.12.2021
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Local portion
- 4 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Business Administration
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Business Administration
Objectives (course unit)
European competence level A2
Target group: those with passed basic course or upper secondary school studies in the language. During the advanced course 1 of the second foreign language, students study and practise various service situations, repeat basic structures of the language and learn to know the culture of the language area.
The student
- will be able to communicate orally in common situations and describe their studies and the main activities of their field
- will be able to use the basic structures of the language and demonstrate command of pronunciation
- will have a good command of basic vocabulary and key terminology related to their field
- will become familiar with the cultural environment of the language area and gain insight into working life culture.
Content (course unit)
In addition to general language, the course covers vocabulary used in working life.
Grammatical competence is expanded and German pronunciation is developed.
Knowledge of cultural conventions in the German-speaking world is deepened
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Grade 1
The student
- understands the main points of content covered in the course from either simple texts or slow speech in familiar contexts, when the message is repeated if necessary
- will be able to communicate the main points about education and working life understandably
- manages simple conversational situations when the topic is familiar
- understands and uses the basic vocabulary of the course satisfactorily
- uses basic grammatical structures at a basic level
- recognizes differences in cultural conventions
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Grade 3
The student
- understands the main points of the course content well, either from moderately simple texts or moderately slow speech in familiar contexts
- will be able to apply what they have learned and communicate the main points about education and working life
- manages conversational situations well when the topic is familiar
- understands and uses the basic vocabulary of the course fairly fluently
- uses basic grammatical structures in an understandable way
- will be able to take cultural differences into account
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Grade 5
The student
- demonstrates excellent understanding of the course content, either from texts or normal-paced speech in familiar contexts
- will be able to apply what they have learned and fluently communicate the main points about education and working life
- manages conversational situations very well when the topic is familiar
- pronunciation and intonation are fairly natural
- understands and uses the basic vocabulary of the course fluently
- demonstrates near-accurate use of basic grammatical structures
- will be able to make use of cultural differences
Location and time
14 kertaa maanantaiaamuisin, lisäksi kaksi torstai-iltaa.
Exam schedules
Kaksi tenttiä. Ajankohdat ilmoitetaan kurssin alkaessa.
Evaluation methods and criteria
Arvioinnin perusteet:
Opintojakson sanaston, sanontojen ja kieliopin perusrakenteiden hallinta sekä selviäminen opintojaksolla käsitellyistä osa-alueista saksan kielellä erilaisissa kirjallisissa ja suullisissa viestintätilanteissa.
Arviointiasteikko on 1 - 5 (ks. kohta arviointikriteerit.)
Kurssiarvosana muodostuu tenttien keskiarvon perusteella. Rajatapauksissa (keskiarvo esim. 3.5) arvosana (3 tai 4) otetaan huomioon myös arvosanojen kehittymissuunta. Lisäksi rajatapauksissa tarkastellaan opiskelijan tuntiaktiivisuutta ja harjoitusten säännöllistä tekemistä ja säännöllistä osallistumista lähioppimiskerroilla.
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
lähiopetus
yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
tentit
itsenäinen verkko-opiskelu
Learning materials
Eva Kauppi - Heli Simon: Fahrplan (1), Tekstit ja sanastot sekä Fahrplan (1), Kielioppi ja harjoitukset. Jatketaan kappaleesta 7, mahdollisesti myös ensin kappaleesta 6 kielioppiasioita, joita ei käyty alkeet kurssilla.
Lisämateriaali Moodlessa.
Student workload
Kurssin kesto: ma 2021 + kaksi kertaa ilta-aikana to 2021 ja 2021.
Huomio!
- Opetusta ei ole lomaviikolla 42.
Lähiopetustunnit viikoittain, jolloin esim.
- "avataan" uudet kielioppiasiat ja syvennetään opittavaa asiaa harjoitusten avulla
- vahvistetaan sanaston ja kielen omaksumista mm. puheharjoitusten avulla
- harjoitellaan kuullunymmärtämistä.
Läsnäolovelvollisuus on 80 % lähioppimiskerroista.
Kielitaitosi eri osa-alueita kehität tuloksellisellisimmin osallistumalla aktiivisesti ja säännöllisesti lähioppimiskerroille ja niillä oleviin harjoituksiin.
Itsenäinen työskentelyosio sisältää viikottaiset, lähitunneilla käsiteltyihin osa-alueisiin liittyvät kotitehtävät ja tentteihin valmistautumisen.
Content scheduling
Sisältö:
- perhe, asuminen, kotikaupunki
- puhelin, hotelli
- small talk -perustilanteita; lyhyitä keskustelutilanteita
- sähköposti
- keskeisen yritysinformaation välittäminen (esim. toimiala, työntekijämäärä, perustamisvuosi)
- kieliopin rakenteita (kerrataan ja opitaan aikamuodot, sijamuodot + prepositiot, pää- ja sivulauseen sanajärjestys)
- maantuntemusta ja työelämän tapakulttuuria
Completion alternatives
Tarjolla ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Further information
Kurssi alkaa ma 30.8. 2021 klo 8.30.
Kannattaa hankkia jo 1. kokoontumiskerralle Fahrplan 1, tekstikirja ja harjoituskirja.
Koska lisämateriaali on Moodlessa, on opiskelijan suositeltavaa pitää mukanaan läppäriä tai tablettia.
Vaikka sinulla olisi tunne, että olet unohtanut saksan kielen, niin valitse rohkeasti saksan jatkokurssi, jos sinulla on pohjatietoa a) TAMK:n alkeiskurssin tai b) lukiokurssien verran. Asioiden unohtaminen on luonnollista, minkä vuoksi saksan jatkokurssilla palautellaan opiskelutauon aikana unohtuneita saksan kielen tietoja ja taitoja vähitellen mieleen, esim. kertaamalla keskeisiä kielioppirakenteita. Tietenkin opimme myös uusia asioita.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Arvosana 1 (min. 50 % tavoitteesta)
Opiskelija
- ymmärtää opintojaksolla käsiteltyjä pääasioita joko helpporakenteisesta tekstistä tai hitaasta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa
- pystyy kertomaan ymmärrettävästi pääasioita yrityksestä, koulutuksestaan ja työkokemuksestaan
- selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista, kun aihepiiri on tuttu
- ymmärtää ja käyttää opintojakson perussanastoa tyydyttävästi
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita välttävästi
- opiskelija tunnistaa tapakulttuurieroja ja ymmärtää niiden merkityksen viestintätilanteissa.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Arvosana 3 (min. 70 % tavoitteesta)
Opiskelija
- ymmärtää hyvin pääasiat opintojaksolla käsitellyistä asioista joko melko helpporakenteisesta tekstistä tai melko hitaasta puheesta tutussa asiayhteydessä
- pystyy soveltamaan oppimaansa ja kertomaan pääasioita yrityksestä, koulutuksestaan ja työkokemuksestaan
- selviytyy keskustelutilanteista hyvin, kun aihepiiri on tuttu
- ymmärtää ja käyttää opintojakson perussanastoa
melko sujuvasti
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita ymmärrettävästi
- opiskelija tiedostaa kulttuurierojen vaikutuksen liike-elämän viestintätilanteissa.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
5 (min. 90 % tavoitteesta)
Opiskelija
- ymmärtää kiitettävästi opintojaksolla käsitellyt asiat joko tekstistä tai normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä
- pystyy soveltamaan oppimaansa ja kertomaan sujuvasti pääasioita yrityksestä, koulutuksestaan ja työkokemuksestaan
- selviytyy keskustelutilanteista erittäin hyvin, kun aihepiiri on tuttu
- ääntäminen ja lausemelodia on melko luontevaa
- ymmärtää ja käyttää opintojakson perussanastoa
sujuvasti
- käyttää kieliopin perusrakenteita (aikamuodot, sanajärjestys, sijamuodot ja prepositiot) yksinkertaisissa asiayhteyksissä lähes virheettömästi
- opiskelija osaa hyödyntää tapakulttuurieroja viestinnässään.