Public Health Nursing of School-Aged Children, Adolescents and Students (3 cr)
Code: 7K00BV65-3007
General information
- Enrolment period
- 01.06.2021 - 01.08.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 10.08.2021 - 03.10.2021
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Public Health Nursing
- Teachers
- Maija Korpikoski
- Hoitotyö Luennoitsija
- Jenna Rintakuusi
- Anne Silvan
- Mari Vikman
- Laura Hilden
- Tuija Laakso
- Person in charge
- Ida Nikkola
- Small groups
- Pienryhmä 1 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 3 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 4 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- Pienryhmä 4
- Course
- 7K00BV65
Objectives (course unit)
Students
- evaluate and support pupils’ health, growth and development
- cooperate with parents and support their educational task
- evaluate and promote adolescents’ physical, psychological, social and emotional wellbeing in growth and school environment
- support adolescents’ maturation and prevent their social exclusion
- understand youth as a life period and understand its special characteristics taking advantage of them while working as a public health nurse
- support young persons in taking care of their own health and illness in cooperation with parents and other professionals
- recognise and take care of symptoms of school-aged children and their families in time and consult an expert and refer to follow-up treatment if needed
- evaluate students’ health, resources and wellbeing in school environment and support students’ and study communities’ wellbeing in cooperation with others
Content (course unit)
- public health nursing of school aged children
- public health nursing of adolescents
- youth as a period of moving to working life
- youth cultures, sexuality, eating problems, health practices
- public health nursing and social work with school-aged children and pupils
- cooperation with parents
- networking with youth work and creating new forms of cooperation
- public health nursing of students
Prerequisites (course unit)
Clinical professional studies of the degree programme and anatomy and physiology (135 cr)
Location and time
vk 32-39/2021
Exam schedules
Oppimistestit: käytänteet tulevat tarkentumaan orientaatiossa
Koe: 1.10.21 klo 8.30-10.30, ryhmätentti
Uusintakokeet Tenttiterraariossa: uusintakoe 1 vk:lla 50/21, uusintakoe 2 tammikuussa 22. Uusintakokeiden aikataulut muokattu 11.11.21/Ida Nikkola
Korotuskoe keväällä 2022 Terveys yksikön erillisen uusintakoeaikataulun mukaisesti. Yhteys opettajaan sähköpostitse viimeistään 3 viikkoa aiemmin
Oppimistesti- ja koekäytänteet tulevat tarkentumaan orientaatiossa
Assessment methods and criteria
Oppimistestit:
Koe: numeraalinen arviointi
Tehtävät: suorittaminen hyväksytty/hylätty
Pienryhmätyöskentely: läsnäolovelvollisuus + aktiivinen osallistuminen + tehtävien suorittaminen hyväksytty/ hylätty
Erityisasiantuntijoiden luennot: läsnäolovelvollisuus
Arviointimenetelmät tulevat tarkentumaan orientaatiossa.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
keskusteluluennot
itsenäinen opiskelu
oppimistehtävät
tutkimusklubi
verkkokurssit
pienryhmätyöskentely
Opetusmenetelmiin voi tulla muutoksia orientaatiotuntiin mennessä
Learning materials
*Hietanen-Peltola ym. 2019. Kohtaaminen keskiössä -Lapsi- ja nuorilähtöisyys opiskeluhuollon palveluissa. THL Ohjaus 2/2019. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137983/URN_ISBN_978-952-343-307-6.pdf?sequence=1&isAllowed=y
* Hakulinen-Viitanen T. ym. 2012. Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon. THL Opas 22 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90831/URN_ISBN_978-952-245-708-0.pdf?sequence=1
Luku 1 Laaja terveystarkastus – kuvaus ja käytännöt/kouluterveydenhuollon näkökulma
Luku 2 Laaja terveystarkastus – hyvinvoinnin arviointi ja neuvonta/kouluterveydenhuollon näkökulma
Luku 3 Laaja terveystarkastus – kirjaaminen, kehittäminen ja johtaminen: osat 1, 2 ja 3
* Hietanen-Peltola ym. 2018. Yhteisestä työstä hyvinvointia -opiskeluhuoltoryhmä perusopetuksessa. THL Ohjaus 9/2018. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/136782/Ohjaus%202018_009_verkko_20180117.pdf?sequence=4&isAllowed=y
*Tuovila, Seilo, Kunttu 2020. Opiskeluterveydenhuollon opas. STM:n julkaisuja 2020:14. file:///C:/Users/silann/AppData/Local/Temp/STM_2020_14_J-1.pdf
LUVUT 2-7 ja 9
* Haravuori ym. 2016. Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät opiskeluterveydenhuollossa. Opas arviointiin, hoitoon ja käytäntöihin. THL Ohjaus 20 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/131873/URN_ISBN_978-952-302-722-0.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Luku 3 Mielenterveys- ja päihdehäiriöiden tunnistaminen, arvioiminen ja hoidon tarpeen määrittely
Luku 5 Mielenterveys- ja päihdehäiriöiden hoitomenetelmät
Luku 6 Mielenterveyden edistäminen oppilaitoksissa
Tuntimateriaali ja tunneilla osoitettu materiaali
SUOSITELTAVA KIRJALLISUUS:
* Neuvolatoiminta, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto. Asetuksen (380/2009, uusi numero 338/2011) perustelut ja soveltamisohjeet. 2009. STM. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/72129/URN%3aNBN%3afi-fe201504226745.pdf?sequence=1
s. 19-126 koulu- ja opiskeluterveydenhuollon osalta
* Mäki P. ym (toim.) 2017. Terveystarkastukset lastenneuvolassa & kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja. THL Opas 14, 4. uudistettu painos. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135858/URN_ISBN_978-952-302-964-4.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Osat 2-7, 9.4, 10, 11.1, 11.3, 12-16/ kouluterveydenhuollon näkökulma
* Duodecim: Oppiportti Opiskeluterveys 2019. e-kirja. (Finna: Terveysportti → Oppiportti: kirjat: Opiskeluterveys) soveltuvin osin:
- Nuoren ja nuoren aikuisen psykososiaalinen kehitys
- Opiskelukyky on opiskelijan työkykyä
- Opiskeluterveydenhuollon tavoitteet ja toteutus
- Terveyden edistäminen ja varhainen puuttuminen opiskeluterveydenhuollossa
- Terveellinen ja turvallinen opiskeluympäristö
- Opiskelukyvyn ja opiskeluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen
- Työelämään siirtyminen
- Terveystottumukset ja niihin vaikuttaminen
- Sairastaminen opiskeluiässä
*Hietanen-Peltola & Korpilahti 2015. Terveellinen, turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos. THL Ohjaus 7/2015. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/126936/URN_ISBN_978-952-302-505-9.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus tulevat tarkentumaan orientaatioon mennessä
Student workload
3 op 3 x 27 = 81 tuntia
Koululaisen ja opiskelijan terveydenhoitajatyön lähiopetusta (lähi- sekä etäopetuksena) noin 13h + erityiskysymykset/ asiantuntijaluennot (lähi- sekä etäopetuksena) 19h
Pienryhmätyöskentely 12h + itsenäinen työskentely
Itsenäistä työskentelyä noin 49h
Ajankäyttö- ja kuormitustiedot tulevat tarkentumaan orientaatiossa
Content scheduling
Opintojakson toteutussuunnitelma tarkentuu orientaatiossa (10.8.21)
Completion alternatives
Ei ole
Practical training and working life cooperation
Opintokokonaisuuuteen sisältyy orientoivan harjoittelun sisältävä kouluikäisen terveydenhoitotyön ohjattu harjoittelu. Ko. opintojaksolla erillinen orientaatio
International connections
-
Further information
Orientaatiossa läsnäolovelvollisuus
Erityiskysymysten asiantuntijaluennoilla läsnäolovelvollisuus
Tutkimusklubissa läsnäolovelvollisuus
Mahd. kouluterveydenhoitajan vierailu -tunnilla läsnäolovelvollisuus
20.9.21 yhteistyössä PSHP/Viva -hankkeen sekä sosionomi -opiskelijoiden kanssa iltapäivä, jonka teemana: Nuoren masennuksen tunnistaminen koulussa. Läsnäolovelvollisuus
Lisätiedot tulevat täydentymään orientaatioon mennessä
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Jos arviointi hyväksytty/hylätty tällöin hyväksytyn suorituksen osaaminen tulee olla H3
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijan osoittama tieto on oikeaa, mutta asiat irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut puutteellisia.
Opiskelija tarkastelee kouluikäisen, nuoren ja opiskelijan terveyttä rajoittuneesti vain tietystä näkökulmasta.
Opiskelijan osoittama asiakas-, perhe- ja yhteisönäkökulma puutteellista
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
opiskelijan osoittama tieto pohjautuu tutkittuun tietoon, esitystapa johdonmukainen ja opiskelija pystyy perustelemaan asiat monesta eri näkökulmasta. Osaamisessa näkyy asiakas-,perhe- ja yhteisönäkökulma
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa tarkastella kouluikäisen, nuoren ja heidän perheidensä sekä opiskelijan tilannetta kokonaisvaltaisesti tutkittuun tietoon pohjautuen ja osoittaa valmiuksia heidän yksilölliseen tukemiseen. Osaaminen monipuolista ja perusteltua ja toiminnassa näkyy asikas-,perhe- ja yhteisönäkökulma