Skip to main content

Orientation to the Profession (4 cr)

Code: 7K00DX18-3031

General information


Enrolment period
14.12.2020 - 10.01.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
04.01.2021 - 31.12.2021
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 52
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Anna-Mari Rautiola
Laura Moisio
Piia Lavonius-Ylönen
Johanna Granlund
Päivi Lukin
Person in charge
Anna-Mari Rautiola
Course
7K00DX18

Objectives (course unit)

The student
- knows how to plan and implement one's own personal study plan
- is able to constantly renew own skills and to learn new things
- can recognise the level of one’s own professional competence
- understands the importance of critical thinking in the development of professional expertise and in nursing
- is able to write the text according to the guidelines of TUAS's written communication
- knows the main tasks and responsibilities of the social and health professions the principles of regulatory oversight
- knows the library services, is able to locate materials needed for their studies and search for information

Content (course unit)

- written communication
- development of expertise
- key legislation and professional practice

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

Pass
The student
- is able to make a structurally intact, illustrative, case style and understandable problem-based text, in which the argumentation is convincing and diverse
- participates in the discussion of personal curriculum
- participates in the tutorial lessons and actively plans her/his own studies
- is familiar with the operational practices of the central professions in social and health care and the principles of their regulatory oversight.

Fail
The student
- is not able to write the text according to the guidelines of TUAS's written communication
- does not plan and implement his/her own personal study plan and does not study actively
- is not familiar with the essential tasks and responsibilities of the social and health care professions
- does not know the legislation regulating the social and health care professions.
- is not familiar with the supervision by authorities in the social and health professions.

Exam schedules

Ei kokeita.

Assessment methods and criteria

Annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti opettajien ohjeiden mukaisesti sekä palautus sovitussa aikataulussa.

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

Koronatilanteen vuoksi opetus tapahtuu lähi- ja etäopetuksena (zoom/teams).

Asiantuntijuuden kehittyminen:
Opettajatuutoritunnit, vertaisopiskelijatuutoritunnit, yksilölliset ja ryhmämuotoiset kehityskeskustelut, luennot, infot, työpajat, seminaarit.

Kirjoitusviestintä:
Luennot, työpajat, kirjallinen työ.

Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta:
Luennot, harjoitukset, ryhmätyö.

Learning materials

Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta kirjallisuus:

- Rautava-Nurmi H., Westergård A., Henttonen T., Ojala M., Vuorinen S. 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanoma Pro. Luvut 1.1-1.4, 2.
- Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. SanomaPro. Soveltuvin osin.
- Sairaanhoitajien sosiaalisen median ohjeet (käydään läpi tunnilla)
- Sairaanhoitajien eettiset ohjeet, Sairaanhoitajaliitto (käydään läpi tunnilla)
- Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet.
https://sairaanhoitajat.fi/ammatti-ja-osaaminen/kollegiaalisuus-ja-ammattietiikka/
- Yleissairaanhoitajan (180 op) osaamisvaatimukset. https://blogi.savonia.fi/ylesharviointi/2019/01/31/yleissairaanhoitajan-180-op-osaamisvaatimuslauseet-ja-sisallot-julkaistu/
- Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785
- Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/1994
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559
- Terveydenhuoltolaki 2010/1326 (tarkastelu sairaanhoitajuuden kautta) https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101326?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=terveydenhuoltolaki
- Laki terveydenhuollon ammattihenkilöstä
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559 (sis. vaitiolovelvollisuus, salassapito)
- Avi (Aluehallintovirasto) http://www.avi.fi/
- Valvira https://www.valvira.fi/

Sekä muu opettajan osoittama kirjallisuus

Student workload

4op = 4 x 27h = Yhteensä 108 tuntia sisältäen kontaktiopetuksen ja itsenäisen työskentelyn.

Asiantuntijuuden kehittyminen:
Orientoivan viikon tunnit, opettajatuutoritunnit ja erilaiset infot lukujärjestyksen mukaisesti, Hops-keskustelu.

Tiedonhaku: 2h (n.20 opiskelijan ryhmässä)

Kirjoitusviestintä: 6h koko ryhmälle sekä 2h työpajat pienryhmittäin.

Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta:
Opiskelijan ajankäyttö 2x27h=54h. Kontaktiopetusta 12h.

Content scheduling

Kirjoitusviestintä 1op
Asiantuntijuuden kehittyminen 1op
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta 2op

Completion alternatives

Ei ole.

Further information

Läsnäolo tai pakolliset suoritukset:
Kirjastoinfo, kirjoitusviestinnän tunnit, tuutortunnit, tehtävät, Hops-keskustelu.
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta: läsnäolovelvollisuus.

HUOM!
Koronatilanteen vuoksi toteutussuunnitelmaan voi tulla muutoksia.
Orientoivan viikon ohjelman aikataulut täsmentyvät joulukuussa 2020. Tarkista aikataulut lukujärjestyksestä.

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arviointikriteerit –Hyväksytty
Osaa suunnitella oman henkilökohtaisen opintopolun
Tekee annetut tehtävät sovitusti.
Osaa käyttää TAMKin kirjallisen työn ohjeita annetuissa tehtävissä.
Osallistuu opetukseen ja ohjaukseen.
Tietää ammatillisen osaamisen vaatimukset.
Tietää sosiaali- ja terveydenhuollon eri ammattiryhmien keskeisimmät toimintakäytännöt
Tietää sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimmät lait ja niitä koskevan viranomaisvalvonnan

Arviointikriteerit - Hylätty
Ei osaa suunnitella omaa henkilökohtaista opintopolkua
Ei tee annettuja tehtäviä eikä palauta niitä sovitusti.
Ei osaa käyttää TAMKin kirjallisen työn ohjeita annetuissa tehtävissä.
Jättää osallistumatta opetukseen ja ohjaukseen.
Ei tiedä ammatillisen osaamisen vaatimuksia.
Ei tiedä sosiaali- ja terveydenhuollon eri ammattiryhmien keskeisimpiä toimintakäytäntöjä
Ei tiedä sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimpiä lakeja ja niitä koskevaa viranomaisvalvontaa

Go back to top of page