Orientation to the Profession (4 cr)
Code: 7K00DX18-3031
General information
- Enrolment period
- 14.12.2020 - 10.01.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 04.01.2021 - 31.12.2021
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 52
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
- Teachers
- Anna-Mari Rautiola
- Laura Moisio
- Piia Lavonius-Ylönen
- Johanna Granlund
- Päivi Lukin
- Person in charge
- Anna-Mari Rautiola
- Course
- 7K00DX18
Objectives (course unit)
The student
- knows how to plan and implement one's own personal study plan
- is able to constantly renew own skills and to learn new things
- can recognise the level of one’s own professional competence
- understands the importance of critical thinking in the development of professional expertise and in nursing
- is able to write the text according to the guidelines of TUAS's written communication
- knows the main tasks and responsibilities of the social and health professions the principles of regulatory oversight
- knows the library services, is able to locate materials needed for their studies and search for information
Content (course unit)
- written communication
- development of expertise
- key legislation and professional practice
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Pass
The student
- is able to make a structurally intact, illustrative, case style and understandable problem-based text, in which the argumentation is convincing and diverse
- participates in the discussion of personal curriculum
- participates in the tutorial lessons and actively plans her/his own studies
- is familiar with the operational practices of the central professions in social and health care and the principles of their regulatory oversight.
Fail
The student
- is not able to write the text according to the guidelines of TUAS's written communication
- does not plan and implement his/her own personal study plan and does not study actively
- is not familiar with the essential tasks and responsibilities of the social and health care professions
- does not know the legislation regulating the social and health care professions.
- is not familiar with the supervision by authorities in the social and health professions.
Exam schedules
Ei kokeita.
Assessment methods and criteria
Annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti opettajien ohjeiden mukaisesti sekä palautus sovitussa aikataulussa.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Koronatilanteen vuoksi opetus tapahtuu lähi- ja etäopetuksena (zoom/teams).
Asiantuntijuuden kehittyminen:
Opettajatuutoritunnit, vertaisopiskelijatuutoritunnit, yksilölliset ja ryhmämuotoiset kehityskeskustelut, luennot, infot, työpajat, seminaarit.
Kirjoitusviestintä:
Luennot, työpajat, kirjallinen työ.
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta:
Luennot, harjoitukset, ryhmätyö.
Learning materials
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta kirjallisuus:
- Rautava-Nurmi H., Westergård A., Henttonen T., Ojala M., Vuorinen S. 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanoma Pro. Luvut 1.1-1.4, 2.
- Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. SanomaPro. Soveltuvin osin.
- Sairaanhoitajien sosiaalisen median ohjeet (käydään läpi tunnilla)
- Sairaanhoitajien eettiset ohjeet, Sairaanhoitajaliitto (käydään läpi tunnilla)
- Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet.
https://sairaanhoitajat.fi/ammatti-ja-osaaminen/kollegiaalisuus-ja-ammattietiikka/
- Yleissairaanhoitajan (180 op) osaamisvaatimukset. https://blogi.savonia.fi/ylesharviointi/2019/01/31/yleissairaanhoitajan-180-op-osaamisvaatimuslauseet-ja-sisallot-julkaistu/
- Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785
- Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/1994
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559
- Terveydenhuoltolaki 2010/1326 (tarkastelu sairaanhoitajuuden kautta) https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101326?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=terveydenhuoltolaki
- Laki terveydenhuollon ammattihenkilöstä
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559 (sis. vaitiolovelvollisuus, salassapito)
- Avi (Aluehallintovirasto) http://www.avi.fi/
- Valvira https://www.valvira.fi/
Sekä muu opettajan osoittama kirjallisuus
Student workload
4op = 4 x 27h = Yhteensä 108 tuntia sisältäen kontaktiopetuksen ja itsenäisen työskentelyn.
Asiantuntijuuden kehittyminen:
Orientoivan viikon tunnit, opettajatuutoritunnit ja erilaiset infot lukujärjestyksen mukaisesti, Hops-keskustelu.
Tiedonhaku: 2h (n.20 opiskelijan ryhmässä)
Kirjoitusviestintä: 6h koko ryhmälle sekä 2h työpajat pienryhmittäin.
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta:
Opiskelijan ajankäyttö 2x27h=54h. Kontaktiopetusta 12h.
Content scheduling
Kirjoitusviestintä 1op
Asiantuntijuuden kehittyminen 1op
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta 2op
Completion alternatives
Ei ole.
Further information
Läsnäolo tai pakolliset suoritukset:
Kirjastoinfo, kirjoitusviestinnän tunnit, tuutortunnit, tehtävät, Hops-keskustelu.
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta: läsnäolovelvollisuus.
HUOM!
Koronatilanteen vuoksi toteutussuunnitelmaan voi tulla muutoksia.
Orientoivan viikon ohjelman aikataulut täsmentyvät joulukuussa 2020. Tarkista aikataulut lukujärjestyksestä.
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Arviointikriteerit –Hyväksytty
Osaa suunnitella oman henkilökohtaisen opintopolun
Tekee annetut tehtävät sovitusti.
Osaa käyttää TAMKin kirjallisen työn ohjeita annetuissa tehtävissä.
Osallistuu opetukseen ja ohjaukseen.
Tietää ammatillisen osaamisen vaatimukset.
Tietää sosiaali- ja terveydenhuollon eri ammattiryhmien keskeisimmät toimintakäytännöt
Tietää sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimmät lait ja niitä koskevan viranomaisvalvonnan
Arviointikriteerit - Hylätty
Ei osaa suunnitella omaa henkilökohtaista opintopolkua
Ei tee annettuja tehtäviä eikä palauta niitä sovitusti.
Ei osaa käyttää TAMKin kirjallisen työn ohjeita annetuissa tehtävissä.
Jättää osallistumatta opetukseen ja ohjaukseen.
Ei tiedä ammatillisen osaamisen vaatimuksia.
Ei tiedä sosiaali- ja terveydenhuollon eri ammattiryhmien keskeisimpiä toimintakäytäntöjä
Ei tiedä sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimpiä lakeja ja niitä koskevaa viranomaisvalvontaa