Promotion of Health and Functional Ability (3 cr)
Code: 7K00DX21-3019
General information
- Enrolment period
- 08.01.2021 - 08.03.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 08.03.2021 - 04.06.2021
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
- Teachers
- Milla Salama
- Anne Kivimäki
- Sanna Nisula
- Person in charge
- Milla Salama
- Small groups
- Pienryhmä 1 / Milla (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 / Sanna (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Course
- 7K00DX21
Objectives (course unit)
The student
- understands promotion of holistic health and functional ability as a part of nursing
- knows the different levels of health promotion
- knows importance of mental health for individuals, groups and communities
- is able to promote and observe issues related to physical, mental and social health and functional ability
- knows the impact of falling ill on health and functional ability of individuals and families
- is able to describe the connection between mental factors and health
- knows human mental development at different ages.
Content (course unit)
- health and functional ability promotion
- different levels of health promotion
- health equality and promotion of health equality
- protective and risk factors in mental health
- resources supporting health and functional ability and their promotion and observation
- addiction as a complex phenomenon and prevention of and early intervention in harmful addiction
- impact of falling ill on health of individuals and families, illness as a crisis, steps in crises
- health psychological perspective on promotion of health and functional ability
- developmental psychological perspective on promotion of health and functional ability
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student
- is able to promote and observe issues related to health and functional ability from the viewpoint of individuals and families;
- knows the impact of falling ill on health and functional ability of individuals and families;
- knows addiction as a phenomenon and methods of preventing addictive behaviour;
- knows the connection between psychological factors and health;
- knows human mental development at different ages.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The student
- is able to describe health and functional ability issues from the viewpoint of individuals and families
- is able to describe effects of falling ill on individuals’ and families’ health and functional ability
- is able to identify addictive behaviour and knows how to prevent it
- is able to identify the connection between psychological factors and human health
- is able to identify issues related to human mental development at different ages.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student
- is able to describe and analyse diverse issues related to health and functional ability from the viewpoint of individuals and families
- is able to broadly describe effects of falling ill from the perspective of individuals and families based on theoretical knowledge
- is able to identify addictive behaviour and apply methods of preventing it
- is able to identify diverse connections between psychological factors and human health
- is able to broadly identify issues related to human mental development at different ages.
Location and time
Orientaatioissa pakollinen läsnäolo (hoitotyö, psykologia).
Pienryhmätyössä 100% läsnäolovelvoite, poissaoloa ei voi korvata.
Mahdollisen poissaolon sattuessa, pienryhmätyöskentelyn suorittaminen mahdollista vain toisella toteutuksella.
Exam schedules
Hoitotyö: Exam-tentti viikoilla 19 ja 20 (johtuen covid-19 tilanteesta)
Biopankin suorittaminen: 15.5.2021 mennessä itseohjautuvasti
Psykologia: tentti tai tehtävä
Uusinnat tenttiterraariossa Examissa yksilötentteinä.
Korotustentti syksyllä 2021.
Hoitotyön 1. uusintatentti viikolla 33
Hoitotyön 2. uusintatentti viikolla 37
Psykologian uusintatentti ilmoitetaan myöhemmin.
Assessment methods and criteria
Osa 1 Hoitotyö 1 op. Numeerinen arviointi. Aloitusluennolla läsnäolovelvollisuus.
Osa 2. Psykologia 1 op. Numeerinen arviointi tentti ja/tai tehtävä.
Osa 3. Ryhmätyöskentely 1 op. Suoritusmerkintä (hyväksytty / hylätty). Ryhmätyöskentelyssä on 100% läsnäolovelvollisuus. Aktiivinen osallistuminen ja tehtävien tekeminen sovittuun ajankohtaan mennessä.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, opetuskeskustelut, draama / roolipelit, opetussimulaatio, ryhmätyöt, erilaiset some työkalut, tutustumiskäynnit, teemapäivät
Learning materials
Osa 1 Hoitotyö:
-Pietilä A-M & Terkamo-Moisio A (toim.) 2019. Näkökulmia terveyteen ja sen edistämiseen. Sivut: 19-22, 24-29, 32-42, 44-55, 59, 63, 113-120, 123-127, 194-198 https://tuni.finna.fi/Record/oma.861049
-Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa (Noppari, Kiiltomäki & Pesonen) sivut 13-52, 120-125, 152-177
-Ehkäisevä päihdetyö peruspalveluissa. Opas kunnan ehkäisevään päihdetyöhön. http://www.julkari.fi/handle/10024/104359
-Biopankki https://www.oppiportti.fi/op/dvk00141
-Luentomateriaalit
-Muu opettajan jakama tenttimateriaali esim. artikkelit
Osa 2 Psykologia:
-Nurmi, J-E, Ahonen, T, Lyytinen, H, Lyytinen, P, Pulkkinen, L & Ruoppila, I (2014) Ihmisen psykologinen kehitys. PS-kustannus, Jyväskylä.
-Luentomateriaalit
-Muu opettajan jakama tenttimateriaali esim. artikkelit
Student workload
Kokonaistuntimäärä 81 tuntia (3 x 27 h)
Completion alternatives
Psykologia: Mikäli opiskelijalla on lukiosta suoritettuna vähintään viisi psykologian kurssia, voit suorittaa psykologian tehtävällä. Ota yhteys opettajaan: anne.kivimaki@tuni.fi
Practical training and working life cooperation
Ei ole.
International connections
Ei ole.
Further information
Toteutussuunnitelma täydentyy/muokkantuu mahdollisesti opintojakson orientaatioon mennessä.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
- tietää miten havainnoida ja edistää terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta.
- tietää millaisia vaikutuksia sairastumisella on ihmisen ja perheen terveyteen ja toimintakykyyn
- tietää riippuvuuden ilmiönä ja riippuvuuskäyttäytymisen edistämisen menetelmiä
- tietää psyykkisten tekijöiden yhteydestä ihmisen terveydentilaan
- tietää eri-ikäisten ihmisten psyykkisestä kehityksestä.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
- osaa kuvata terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta.
- osaa kuvata sairastumisen erilaisia vaikutuksia ihmisen ja perheen terveyteen ja toimintakykyyn
- osaa tunnistaa riippuvuuskäyttäytymistä ja tietää edistämisen menetelmiä
- osaa tunnistaa psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisten terveydentilaan.
- osaa tunnistaa eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
- osaa kuvata ja analysoida monipuolisesti terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta
- osaa kuvata laaja-alaisesti teoreettiseen tietoon perustuen sairastumisen vaikutuksia yksilön ja perheen näkökulmasta
- osaa tunnistaa riippuvuuskäyttäytymistä ja osaa soveltaa ehkäiseviä menetelmiä
- osaa tunnistaa monipuolisesti psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisen terveydentilaan
- osaa tunnistaa laaja-alaisesti eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita