Skip to main content

Promotion of Health and Functional Ability (3 cr)

Code: 7K00DX21-3019

General information


Enrolment period
08.01.2021 - 08.03.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
08.03.2021 - 04.06.2021
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Milla Salama
Anne Kivimäki
Sanna Nisula
Person in charge
Milla Salama
Small groups
Pienryhmä 1 / Milla (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 2 / Sanna (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Course
7K00DX21

Objectives (course unit)

The student
- understands promotion of holistic health and functional ability as a part of nursing
- knows the different levels of health promotion
- knows importance of mental health for individuals, groups and communities
- is able to promote and observe issues related to physical, mental and social health and functional ability
- knows the impact of falling ill on health and functional ability of individuals and families
- is able to describe the connection between mental factors and health
- knows human mental development at different ages.

Content (course unit)

- health and functional ability promotion
- different levels of health promotion
- health equality and promotion of health equality
- protective and risk factors in mental health
- resources supporting health and functional ability and their promotion and observation
- addiction as a complex phenomenon and prevention of and early intervention in harmful addiction
- impact of falling ill on health of individuals and families, illness as a crisis, steps in crises
- health psychological perspective on promotion of health and functional ability
- developmental psychological perspective on promotion of health and functional ability

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

The student
- is able to promote and observe issues related to health and functional ability from the viewpoint of individuals and families;
- knows the impact of falling ill on health and functional ability of individuals and families;
- knows addiction as a phenomenon and methods of preventing addictive behaviour;
- knows the connection between psychological factors and health;
- knows human mental development at different ages.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

The student
- is able to describe health and functional ability issues from the viewpoint of individuals and families
- is able to describe effects of falling ill on individuals’ and families’ health and functional ability
- is able to identify addictive behaviour and knows how to prevent it
- is able to identify the connection between psychological factors and human health
- is able to identify issues related to human mental development at different ages.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

The student
- is able to describe and analyse diverse issues related to health and functional ability from the viewpoint of individuals and families
- is able to broadly describe effects of falling ill from the perspective of individuals and families based on theoretical knowledge
- is able to identify addictive behaviour and apply methods of preventing it
- is able to identify diverse connections between psychological factors and human health
- is able to broadly identify issues related to human mental development at different ages.

Location and time

Orientaatioissa pakollinen läsnäolo (hoitotyö, psykologia).
Pienryhmätyössä 100% läsnäolovelvoite, poissaoloa ei voi korvata.

Mahdollisen poissaolon sattuessa, pienryhmätyöskentelyn suorittaminen mahdollista vain toisella toteutuksella.

Exam schedules

Hoitotyö: Exam-tentti viikoilla 19 ja 20 (johtuen covid-19 tilanteesta)
Biopankin suorittaminen: 15.5.2021 mennessä itseohjautuvasti
Psykologia: tentti tai tehtävä

Uusinnat tenttiterraariossa Examissa yksilötentteinä.
Korotustentti syksyllä 2021.

Hoitotyön 1. uusintatentti viikolla 33
Hoitotyön 2. uusintatentti viikolla 37

Psykologian uusintatentti ilmoitetaan myöhemmin.

Assessment methods and criteria

Osa 1 Hoitotyö 1 op. Numeerinen arviointi. Aloitusluennolla läsnäolovelvollisuus.
Osa 2. Psykologia 1 op. Numeerinen arviointi tentti ja/tai tehtävä.
Osa 3. Ryhmätyöskentely 1 op. Suoritusmerkintä (hyväksytty / hylätty). Ryhmätyöskentelyssä on 100% läsnäolovelvollisuus. Aktiivinen osallistuminen ja tehtävien tekeminen sovittuun ajankohtaan mennessä.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, opetuskeskustelut, draama / roolipelit, opetussimulaatio, ryhmätyöt, erilaiset some työkalut, tutustumiskäynnit, teemapäivät

Learning materials

Osa 1 Hoitotyö:

-Pietilä A-M & Terkamo-Moisio A (toim.) 2019. Näkökulmia terveyteen ja sen edistämiseen. Sivut: 19-22, 24-29, 32-42, 44-55, 59, 63, 113-120, 123-127, 194-198 https://tuni.finna.fi/Record/oma.861049

-Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa (Noppari, Kiiltomäki & Pesonen) sivut 13-52, 120-125, 152-177

-Ehkäisevä päihdetyö peruspalveluissa. Opas kunnan ehkäisevään päihdetyöhön. http://www.julkari.fi/handle/10024/104359

-Biopankki https://www.oppiportti.fi/op/dvk00141

-Luentomateriaalit

-Muu opettajan jakama tenttimateriaali esim. artikkelit

Osa 2 Psykologia:
-Nurmi, J-E, Ahonen, T, Lyytinen, H, Lyytinen, P, Pulkkinen, L & Ruoppila, I (2014) Ihmisen psykologinen kehitys. PS-kustannus, Jyväskylä.

-Luentomateriaalit

-Muu opettajan jakama tenttimateriaali esim. artikkelit

Student workload

Kokonaistuntimäärä 81 tuntia (3 x 27 h)

Completion alternatives

Psykologia: Mikäli opiskelijalla on lukiosta suoritettuna vähintään viisi psykologian kurssia, voit suorittaa psykologian tehtävällä. Ota yhteys opettajaan: anne.kivimaki@tuni.fi

Practical training and working life cooperation

Ei ole.

International connections

Ei ole.

Further information

Toteutussuunnitelma täydentyy/muokkantuu mahdollisesti opintojakson orientaatioon mennessä.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
- tietää miten havainnoida ja edistää terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta.
- tietää millaisia vaikutuksia sairastumisella on ihmisen ja perheen terveyteen ja toimintakykyyn
- tietää riippuvuuden ilmiönä ja riippuvuuskäyttäytymisen edistämisen menetelmiä
- tietää psyykkisten tekijöiden yhteydestä ihmisen terveydentilaan
- tietää eri-ikäisten ihmisten psyykkisestä kehityksestä.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
- osaa kuvata terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta.
- osaa kuvata sairastumisen erilaisia vaikutuksia ihmisen ja perheen terveyteen ja toimintakykyyn
- osaa tunnistaa riippuvuuskäyttäytymistä ja tietää edistämisen menetelmiä
- osaa tunnistaa psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisten terveydentilaan.
- osaa tunnistaa eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
- osaa kuvata ja analysoida monipuolisesti terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta
- osaa kuvata laaja-alaisesti teoreettiseen tietoon perustuen sairastumisen vaikutuksia yksilön ja perheen näkökulmasta
- osaa tunnistaa riippuvuuskäyttäytymistä ja osaa soveltaa ehkäiseviä menetelmiä
- osaa tunnistaa monipuolisesti psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisen terveydentilaan
- osaa tunnistaa laaja-alaisesti eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita

Go back to top of page