Building B2B Relationships and Solutions Selling (5cr)
Code: 3H00EA70-3001
General information
- Enrolment period
- 09.06.2021 - 31.08.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2021 - 16.12.2021
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Online learning
- Unit
- Business Administration
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Business Administration
Objectives (course unit)
Tässä opintojaksossa tutustutaan siihen, miten B2B-myyntiä toteutetaan tehokkaasti.
Opiskelija osaa
- muodostaa kokonaisnäkemyksen ratkaisumyynnin tavoitteista ja keinoista
- teorian ja käytännön harjoittelun kautta valmiudet tehdä ratkaisu- ja neuvottelumyyntiä ja parantaa myyntityöllään asiakkaan liiketoimintaa
- yhdistää ratkaisumyynnin tuotteistamiseen ja palvelumuotoiluun
- tunnistaa omat vahvuutensa ratkaisumyynnissä ja osaa hyödyntää ymmärrystään omassa myynnin asiantuntijaksi kasvussaan.
Content (course unit)
Mitkä ovat B2b-liiketoiminnan erityispiirteet?
Millaisia ovat tuotemyynti, palveluiden ja ratkaisujen myynti prosessina ja miten prosessia parannetaan?
Millaisia ovat asiakkaiden liiketoimintamallit ja kannattavuuden mittarit?
Miten asiakkaissa herätetään ostotarve ja miten sitä muokataan, luodaan ratkaisu ja strukturointi, lasketaan asiakashyöty ja laaditaan mittarointi.
Miten omaa myyntiosaamista arvioidaan ja miten laaditaan kehittämissuunnitelma?
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Opiskelija tuntee vähän B2B-liiketoiminnan erityispiirteitä ja jonkin verran tuotemyynnin, palveluiden ja ratkaisujen myynnin prosesseja. Opiskelija osaa kehittää hieman omia myyntiprosessejaan. Opiskelija osaa ajatella myyntiä jossain määrin asiakaslähtöisesti sekä yhdistää hieman teoriaa käytännön toimenpiteisiin. Opiskelija osaa hahmottaa vain vähän markkinointitoimenpiteiden ja myynnin yhteistyömahdollisuuksia.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Opiskelija tuntee B2B-liiketoiminnan erityispiirteitä, tuotemyynnin, palveluiden ja ratkaisujen myynnin prosessina sekä osaa kehittää omia myyntiprosessejaan. Opiskelija osaa ajatella myyntiä asiakaslähtöisesti sekä yhdistää jonkin verran teoriaa käytännön toimenpiteisiin. Opiskelija osaa hahmottaa joitain markkinointitoimenpiteiden ja myynnin yhteistyömahdollisuuksia.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Opiskelija tuntee B2B-liiketoiminnan erityispiirteet, tuotemyynnin, palveluiden ja ratkaisujen myynnin prosessina sekä osaa kehittää omia myyntiprosessejaan. Opiskelija osaa ajatella myyntiä asiakaslähtöisesti sekä yhdistää teorian käytännön toimenpiteisiin. Opiskelija osaa hahmottaa markkinointitoimenpiteiden ja myynnin yhteistyömahdollisuudet.
Location and time
Aika/Zoom
24.09.2021 10.00 - 11.30
15.10.2021 08.30 - 11.30
19.11.2021 08.30 - 11.30
16.12.2021 12.30 - 16.00
Lisäksi sovitaan tiimikohtaiset sparrauspäivät harjoitustöihin liittyen.
Exam schedules
Ei tenttiä.
Ryhmätehtäviä ei voi uusia. Yksilötehtäviä voi täydentää halutessaan yhden kerran kurssin aikana. Tämän jälkeen täydentämisen mahdollisuutta ei ole.
Assessment methods and criteria
Yksilötehtävä 0-5 (painotus 40%)
Case (ryhmätehtävä) 0-5 (painotus 60%)
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Itsenäistä opiskelua
Tiimioppiminen
Luentoja & keskusteluja
Harjoitustyöt ja -tehtävät
Learning materials
Suositeltavia kirjoja:
Oivaltava myyntityö - asiakkaana organisaatio
Hänti, S., KAirosto-Mertanen, L. & Kock, H. 2016.
Menestys syntyy asiakaskokemuksesta: B2B-johtajan opas
Holma, L., Laasio, K., Ruusuvuori, M., Seppä, S. & Tanner, R. 2021.
Strategiana asiakaskokemus
Sarrijärvi, H. & Puustinen, P. 2020.
Student workload
Opintojakson laajuus 5x27h = 135h työtä.
Content scheduling
B2B myynti- ja ostoprosessi
Ratkaisumyynti arvon ja asiakaskokeuksen näkökulmasta
Tuotelähtöisestä myynnistä kohti palveluliiketoimintaa
Practical training and working life cooperation
Opintojaksoon sisältyy työelämäyhteistyötä.
International connections
Osa kurssilla käytettävistä oppimateriaaleista kansainvälisiä (englanniksi).