Skip to main content

Gastronomic Menu Planning (5 cr)

Code: 8T00EV82-3004

General information


Enrolment period
29.04.2021 - 20.08.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
23.08.2021 - 15.10.2021
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
3 cr
RDI portion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Hospitality Management
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
Degree Programme in Hospitality Management
Teachers
Arja Luiro
Person in charge
Arja Luiro
Course
8T00EV82

Objectives (course unit)

The student is able to design menus according to the business idea.
The student is able to use machinery and equipment technology appropriately in the business.
The student is able to plan and lead the event and ordering process.

Content (course unit)

To WHOM are the food and drink menus planned?
WHAT must be considered in menu planning?
HOW events and ordering processes are carried out?

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

The student identify different business ideas and main principles of menu planning.
The student performs in a controlled manner the design and implementation of gastronomic events and ordering processes.
The student is able to use selected raw materials using machines and equipment, but is unable to justify her/his choices.
The student can give and receive feedback.
The student looks and evaluates things from her/his own point of view.
The student recognizes the importance of ergonomics and occupational safety in the use of machinery and equipment.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

The student know how to structure the meaning of business idea in relation to menu planning principles.
The student can plan and implement gastronomic events and ordering processes based on her/his own choices.
The student is able to use raw materials and methods taking into account machine and equipment technology.
The student can give and receive feedback actively and constructively.
The student is able to cooperate with ergonomics and occupational safety and is ready to develop her/his interaction skills.
The student takes responsibility and undertakes the activities of the group in addition to her/his own activities.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

The student understands comprehensively the meaning of business idea in menu planning.
The student is able to plan and lead gastronomic events and ordering processes, evaluating and combining different solutions.
The student is able to choose the right raw materials and methods considering machine and equipment technology.
The student is able to analyze feedback and is committed to developing itself and the work community responsibly.
The student is able to work flexibly and foresight, and bring the service process into an economical and wellbeing perspective, taking into account the requirements of the community and industry.

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

Joku tehtävä tai suoritus puuttuu.

Location and time

Lähiopetus (koronatilanteen salliessa)
Etäopetus Zoom/Teams

Exam schedules

Tentti torstai 30.9. klo 8-10 (CS, oma kone mukaan)
Uusintatentti torstai 14.10. klo 14-16 (oma kone mukaan)

Assessment methods and criteria

Liikeidealähtöinen listasuunnittelu -tiimitehtävä (0-5, 30 %)
- arvoinnissa käytetään opintojakson arviointikriteereitä
Ammatillinen osallistuminen (0-5, 40 %)
Ammatillisen osallistumisen arvioinnissa huomioidaan seuraavat tekijät:
palveluasenne, ”hospitality”
aktiivinen osallistuminen lähi-/etäopetukseen
sitoutuminen tiimityöskentelyyn
valmius ja joustavuus muuttuvissa tilanteissa
esiintyminen ja toiminta eri verkostoissa
poissaolot, myöhästymiset (etä-/tiimityö)
opponointi
Tentti (0-5, 30 %)

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, lähi- ja etäopetus (Zoom)
Tehtävät
Käytännön harjoitukset
Tentti

Learning materials

Berglund, J., Rinta-Huumo, A. & Vahtera, A. 2011. Ruoasta viiniin. Keuruu: Otavan Kirjapaino Oy.
Joutjärvi, M. & Nuutila, J. 2005. Ruokasanasto. Helsinki: WSOY.
Määttälä, S., Nuutila, J. & Saranpää, T. 2008. Juhlapalvelu, suunnittele ja toteuta. Helsinki: WSOY.
Pakarinen, L., Kekäläinen S. & Pasanen, R. 2011. Viinit. Yhdistä ruoka ja juoma. Readme.fi. Hämeenlinna: Kariston Kirjapaino Oy.
Rauha-Puntalo, S. 2019. Suomalaisen ruokakulttuurin kehitys sadan vuoden aikana. http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296401
Salmi, M. 2017. Olut! Keuruu: Otavan Kirjapaino Oy.
Sillanpää, M. 2002. Säännöstelty huvi. Keuruu: Otavan Kirjapaino Oy.

Student workload

5 op = 135 h opiskelijan työtä

Content scheduling

Lähi-/etäopetus 1. periodissa keskiviikkoisin klo 11-16 ja torstaisin klo 8-14. Opintojakson sisältö tarkentuu aloituskerralla.

VIIKKO 34
Keskiviikko 25.8. klo 12–16 G00-10 auditorio: Tuutoriasiat, kesäkuulumiset ja opintojakson aloitus
Torstai 26.8. klo 8–14 B2-25

VIIKKO 35
Keskiviikko 1.9. klo 11–16
Torstai 2.9. klo 8–14 CS

VIIKKO 36
Keskiviikko 8.9. klo 11–16, Zoom
Torstai 9.9. klo 8–14 ap Zoom, ip Teams

VIIKKO 37
Keskiviikko 15.9. klo 11–16 CS
Torstai 16.9. klo 8–14 CS

VIIKKO 38
Keskiviikko 22.9. klo 11–16 CS
Torstai 23.9. klo 8–14 CS

VIIKKO 39
Keskiviikko 29.9. klo 11–16 Zoom
Torstai 30.9. klo 8–14 CS, 8–10 tentti (oma kone mukaan), 11–14 jatkuu

VIIKKO 40
Keskiviikko 6.10. klo 11–16 CS
Torstai 7.10. klo 8–16 CS

VIIKKO 41
Keskiviikko 13.10. 11–16 Zoom
Torstai 14.10. klo 8–14 Zoom

Completion alternatives

AHOT -osaamisen näytön hakemus Hyvähot-järjestelmään viimeistään 13.8.2021
AHOT-osaamisen näyttö 16.8.2021

Go back to top of page