Experience Design (5 cr)
Code: NY00EK74-3003
General information
- Enrolment period
- 20.08.2020 - 18.10.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 04.12.2020 - 31.03.2021
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Online learning
- Unit
- Business Operations
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Teachers
- Sari Matala
- Riitta Brännare
- Course
- NY00EK74
Objectives (course unit)
Student can:
-explain, what means experience, experience services, experience design and multi-sensory
-ideate and co-create physical and digital experience products and services
-analyze the needs and expectations of experiences of customers and develop experience customer journeys
-enrich customer experiences
Content (course unit)
Contents:
-experience, experience services, experience design and multi-sensory concepts
-experience design as a a research, development and innovation method and strategy
-developing factors of customer experiences
-planning and managing of experience design project
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
1-2 (min 30% of goals)
Is familiar with some aspects of experience design and experience support and practices.
Understands the importance of experience design in building the business of your organization.
Knows some experience design tools and knows how to choose an experience design method based on the situation and goals.
Is able to use sparse experience research methods in developing his or her own organization.
Makes a bad project.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
3-4 (min 70% of goal)
Good knowledge of experience design, field of experience research, contents and methods.
Understands the importance and impact of experience design content and methods development and innovation in building the business of your organization.
Has a good command of experience design tools and is able to select them for project content.
Utilize research methods and content of experience design in his essays.
Will do the project well.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
5 (min. 90% of goal)
Good knowledge of the international field, content and methods of experience design and research.
Knows the importance of research, development and innovation in experience design methods and the impact they have on building business in their organization and industry.
Is very proficient in experience design, experience design tools, and produces interesting content and applications to support the development of your organization and industry, and utilize them in your work.
Demonstrates the overall scientific thinking of experience design.
Makes project innovations in the project.
Location and time
-moodle-ympäristö
-zoom-ympäristö
Exam schedules
-ei ole tenttejä
Evaluation methods and criteria
-oppimistehtävien arviointi 0-5 tai hyväksytty -periaatteella (oppimistehtävät ovat kurssin teemoihin liittyviä tehtäviä) - muodostavat 40 % kurssin kokonaisuudesta
-kehittämistehtävän arviointi 0-5 asteikolla (sisältää kehittämistehtävän, sen esittelyn ja itsearvioinnin) - muodostaa 60 % kurssin kokonaisuudesta
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Verkkototeutus:
-verkossa keskustelua
-kirjallisia teematehtäviä perustuen materiaaleihin/lähteisiin
-kehittämistyö ja sen arviointi.
Learning materials
Suositeltavaa mm.:
Löytänä, J. & Kortesuo, K. 2011. Asiakaskokemus palvelubisneksestä kokemusbisnekseen. Hämeenlinna. Talentum.
Pine & Gilmore. 1999. Welcome to Experience Economy. Harward Business Review.
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki. Talentum
Muut moodlessa olevat materiaalit / linkit.
Student workload
-1 op vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan työtä, mihin vaikuttaa kuitenkin opiskelijan aiemmat opinnot / osaaminen aihealueelta
Content scheduling
-verkkokeskustelut (moodlessa, zoomissa) - 11.12.2020
-oppimistehtävät (eri teemoista) - dl: 15.1.2021 ja kehittämistehtävän yhteydessä
-kehittämistyö, työn esittely ja oman työn arviointi: purku 19.2.2021
Completion alternatives
-ei ole
Practical training and working life cooperation
-valinnainen (kehittämistehtävä voi olla toimeksiantajalle)
International connections
-
Further information
Zoom-tapaamiset:
pe 4.12.2020 klo 11-12: Kurssin esittely
pe 11.12.2020 klo 12-16: OSA 1:n käsittely, OSA 2:n luento - tehtävien briiffausta tarpeen mukaan
pe 19.2.2021 klo 12-16: Kehittämistehtävien esittelyt
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kehittämistehtävä:
0 hylätty: työn rakenne on epälooginen ja sisältö suppea. Lähtökohtia ja tavoitteita ei ole määritelty. Teoreettinen viitekehys puuttuu, tai sen yhdistäminen / perustelu tapaukseen on erittäin pinnallista ja lähteitä on käytetty vähän. Lähdeviittaustekniikka on virheellinen. Prosessi ja sen kuvaus on epäselvä tai sekava. Tekstin kieli on vaikeasti ymmärrettävää eikä täytä akateemisen kirjoittamisen tyyliä. Työ ei tuota tai kuvaa tehtävänannon tulosta.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kehittämistehtävä:
1-2: työn rakenne on vaikeasti hahmotettavissa ja aiheiden käsittely on suppeahkoa. Lähtökohdat ja tavoitteet on määritelty löyhästi. Teoreettista viitekehystä on hyödynnetty suppeasti ja sen yhteyttä omaan tapaukseen perusteltu vain paikoin. Lähteitä on käytetty suppeasti ja ne jäävät irralliseksi oman tapauksen pohdinnassa. Lähdeviittaustekniikassa on virheitä ja se on epäjohdonmukainen, vaihtelee tekstissä. Prosessi on kuvattu vaihtelevasti, kaikkia vaiheita ei ole johdonmukaisesti kuvattu. Tekstin kieli ei ole kaikilta osin akateemisen kirjoittamisen tyylistä. Tehtävänantoa ei ole kaikilta osin seurattu.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kehittämistehtävä:
3-4: työn rakenne on helposti ymmärrettävä. Aiheita on käsitelty loogisessa järjestyksessä. Lähtökohdat ja tavoitteet on kuvattu selkeästi. Teoreettinen viitekehys sopii aiheeseen ja lähteitä on hyödynnetty kattavasti ja se on kytketty hyvin omaan tapaukseen. Lähdeviittaustekniikka on johdonmukainen ja siinä ei esiinny suuria virheitä. Prosessi on selkeästi ja ymmärrettävästi kuvattu alusta loppuun. Teksti noudattaa akateemisen kirjoittamisen tyyliä. Tehtävänantoa on seurattu.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kehittämistehtävä:
5: työn rakenne on erittäin selkeä ja johdonmukainen, sisällysluettelosta saa selkeän käsityksen rakenteesta. Lähtökohdat ja tavoitteet on määritelty tarkasti ja ne on perusteltu. Teoreettinen viitekehys sopii aiheeseen ja sitä on sovellettu omaan tapaukseen kattavasti ja lähteiden käyttö on monipuolista. Prosessi on tarkasti kuvattu ja perusteltu. Teksti noudattaa erinomaisesti akateemisen kirjoittamisen tyyliä. Tehtävänantoa on seurattu ja teksti ilmentää syvällistä aiheen pohdintaa peilattuna omaan tapaukseen.