Skip to main content

Educational Science and Working Life (5cr)

Code: 1L00ET92-3006

General information


Enrolment period
01.05.2020 - 25.05.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.05.2020 - 31.12.2021
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Online learning
Unit
Professional Teacher Education
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Professional Teacher Education
Teachers
Jiri Vilppola
Päivi Lehtonen
Person in charge
Jiri Vilppola
Course
1L00ET92

Objectives (course unit)

The core competence fields of teachers’ work are assessment competence, cultural competence, teaching and facilitation competence, partnership competence and wellbeing competence. They form a framework for all competence objectives.

Students
- know Finnish adult and professional education environments and their pedagogical foundations (eg competence-based, individual and ubiquitous learning)
- identify human growth and development phases in childhood and adulthood and their role in education and career development
- use workplace learning in a diverse manner as a key part of continuous learning and participate in discussions to map field-specific competence needs in working life
- identify development phases of professional identity and support/facilitate building of professional identity according to their job description
- use research and development information in their work.

Content (course unit)

In teachers’ work it is important to understand how education and teaching are connected to working life, continuous learning and diverse identities. Teachers work as individuals, members of the work community, researchers, developers and social actors. The course is a part of the educational science studies.

Key questions:
What are adult and professional education and learning in different operating environments? What kind of learning environment is work/workplace?
How does education policy affect the education system and working life?
What does competence mean and what is competence-based learning? What are competence-based practices at the interface of work and learning?
How are adolescents and adults considered individually in teaching and supervision?
What are different identities and how do they develop? How is professional identity development supported in different operating environments? How is continuous learning supported?
What viewpoints do educational science research and different development projects give to teaching and facilitation?

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

HYVÄKSYTTY
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.

HYLÄTTY
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

(Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)

Location and time

Kevät 2021

Exam schedules

Ei tenttejä.

Assessment methods and criteria

Hyväksytty/täydennettävä
Opiskelija osoittaa tehtyjen tehtävien perusteella saavuttaneensa opintojakson tavoitteet eli
opiskelija:
- tuntee suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen toimintaympäristöjä sekä niiden pedagogisia lähtökohtia (esim. osaamisperustaisuus /-teisuus, henkilökohtaisuus, oppimisen kaikkiallisuus)
- tunnistaa ihmisen elämänkaaresta nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyviä kasvun ja kehityksen vaiheita sekä niiden merkitystä kasvatuksessa, koulutuksessa ja urapolun kehityksessä
- hyödyntää monipuolisesti työpaikalla tapahtuvaa oppimista keskeisenä osana jatkuvaa oppimista ja osallistuu oman alansa näkökulmasta työelämässä tarvittavaa osaamista kartoittavaan keskusteluun
- tunnistaa ammatti-identiteetin kehitysvaiheita ja tukee/ohjaa ammatti-identiteetin rakentumista oman/tulevan työnkuvansa mukaisesti
- hyödyntää tutkimus- ja kehittämistietoa omassa toiminnassaan.

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

Webinaari; Itsenäinen opiskelu verkossa: Moodle-pohjalla tarjottuun materiaaliin perehtyminen ja tehtävien suorittaminen; vertaiskommentointi

Learning materials

Ks. OPS ja Moodlessa ilmoitettu kirjallisuus
Esimerkkejä:
Aittola, J. & Valli, R. 2001. Ikkunoita tutkimusmetodeihin I. Jyväskylä: PS-kustannus, Aaltola, J. & Valli, R. 2001.
Ikkunoita tutkimusmetodeihin II. Jyväskylä: PS-kustannus.
Antikainen, A., Koski, L. & Rinne, R. 2010. Kasvatussosiologia. 3.-5. painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia. 14. uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Hirsjärvi, S., Huttunen, J. 2000. Johdatus kasvatustieteeseen. Helsinki: Otava
Hirsjärvi, S. Remes, P., Sajavaara, P. Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15 uud. p. tai aikaisemmat. Helsinki:Tammi
Lehtinen, E., Kuusinen, J. & Vauras, M. 2007. Kasvatuspsykologia. 2. uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Rinne, R., Kivirauma, J. Lehtinen, E. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin. 8. uudistettu painos tai aiemmat. Jyväskylä: PS-kustannus.
Siljander, P. 2014. Systemaattinen johdatus kasvatustieteeseen:
Peruskäsitteet ja pääsuuntaukset. Tampere: Vastapaino.
Uusikylä; K. & Atjonen, P. 2007. Didaktiikan perusteet. Porvoo: WSOY.

Student workload

Opiskelijan kokonaisajankäyttö 5 op * 26,7 h/op = 133 h

Content scheduling

Opintojakso alkaa yhteisellä aloituswebinaarilla 25.1.2021 klo 15-16.30. Suorittamisaikaa 31.5.2021 asti.

Completion alternatives

--

Practical training and working life cooperation

Opintojakso ei sisällä käytännön työharjoittelua

International connections

Ei. Lähdemateriaaleissa löytyy englanninkielisiä e-kirjoja ja videoita.

Further information

Toteutus:
Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja ryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kontaktipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.

Go back to top of page