Skip to main content

Educational Science and Basics of Education (5 cr)

Code: 1L00ET88-3006

General information


Enrolment period
11.06.2020 - 15.09.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
07.09.2020 - 17.12.2020
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Online learning
Unit
Professional Teacher Education
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Professional Teacher Education
Teachers
Jiri Vilppola
Päivi Lehtonen
Person in charge
Jiri Vilppola
Course
1L00ET88

Objectives (course unit)

The core competence fields of teachers’ work are assessment competence, cultural competence, teaching and facilitation competence, partnership competence and wellbeing competence. They form a framework for all competence objectives.

Teacher students
- know basic concepts and phenomena of educational science and educational research and can explain learning based on them
- conceptualise learning, know different learning conceptions and can use them as development tools and apply them in their field and in building their teaching/supervision knowledge
- can explain the meaning of human growth and life cycle in teaching and education
- assess philosophical and historical background viewpoints of education and consider their importance and topicality in developing their educational thinking and operating environment
- analyse social tasks of the educational system and expand their understanding of social impact possibilities as teachers and facilitators.

Content (course unit)

The basic starting point for teachers’ work is an extensive understanding of learning and education. Teachers’ work reflects on the historical period and its views. The course examines different fields of educational science. The course is a part of the educational science studies.

Key questions:
What are the basic concepts and phenomena of educational science and educational research?
What learning conceptions are there and how do they explain learning? How can they be applied in teachers’ work?
What viewpoints do educational and developmental psychology bring into teachers’ work? What is life cycle thinking?
How has teachers’ work changed and what historical changes and ideologies have there been? How has the conception of teacherhood and learning changed as a part of the social change?
What viewpoints does educational philosophy bring into teacherhood and teachers’ work?
What viewpoints does educational sociology bring into teacherhood and teachers’ work?
What is the Finnish education system like and what are its social tasks?

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

HYVÄKSYTTY
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.

HYLÄTTY
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

(Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)

Location and time

Syyslukukausi 2020 / Digma (Moodle)-verkkoympäristö

Exam schedules

Ei tenttejä

Assessment methods and criteria

Hyväksytty/täydennettävä

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan verkossa, Digma/Moodle-oppimisalustalla. Opintojakso käynnistetään verkkowebinaarilla. Opintojaksolla käytetään itsenäistä työskentelyä annettujen ohjeiden mukaisesti sekä osallistutaan aktiivisesti yhteisölliseen tiedon ja ajatusten vaihtoon. Opintojaksolla sovelletaan vaihtelevia, aktivoivia ja yhteistä oppimista tukevia ratkaisuja. Tehtävien raportointimuotoja ovat mm. kirjalliset tuotokset, kommenttikirjoitukset ja videot.

Learning materials

Ks. OPS ja Moodlessa ilmoitettu kirjallisuus
Esimerkkejä:
Aittola, J. & Valli, R. 2001. Ikkunoita tutkimusmetodeihin I. Jyväskylä: PS-kustannus, Aaltola, J. & Valli, R. 2001. Ikkunoita tutkimusmetodeihin II. Jyväskylä: PS-kustannus.
Hirsjärvi, S., Huttunen, J. 2000. Johdatus kasvatustieteeseen. Helsinki: Otava
Hirsjärvi, S. Remes, P., Sajavaara, P. Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15 uud. p. tai aikaisemmat. Helsinki:Tammi
Rinne, R., Kivirauma, J. Lehtinen, E. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin. 8. uudistettu painos tai aiemmat. Jyväskylä: PS-kustannus.
Siljander, P. 2014. Systemaattinen johdatus kasvatustieteeseen:
Peruskäsitteet ja pääsuuntaukset. Tampere: Vastapaino.
Uusikylä; K. & Atjonen, P. 2007. Didaktiikan perusteet. Porvoo: WSOY.

Student workload

Opiskelijan kokonaisajankäyttö 5 op * 26,7h/op = 133 h

Content scheduling

Opiskelijalla on mahdollisuus joustavaan suoritukseen syksyn 2020 aikana

Completion alternatives

Hyväksilukuna yliopistossa suoritetut kasvatustieteen perusopinnot (25 op)

Practical training and working life cooperation

Opintojakso ei sisällä käytännön työharjoittelua

International connections

Ei. Lähdemateriaaleissa löytyy englanninkielisiä e-kirjoja ja videoita.

Further information

Toteutus:
Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja ryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kontaktipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Hyväksytty/täydennettävä
Opiskelija osoittaa tehtyjen tehtävien perusteella saavuttaneensa opintojakson tavoitteet eli
opiskelija:
- tuntee kasvatustieteen ja kasvatustieteellisen tutkimuksen peruskäsitteitä ja ilmiöitä ja osaa selittää oppimista niiden pohjalta
- käsitteellistää oppimista sekä tuntee erilaisia oppimiskäsityksiä ja osaa käyttää niitä kehittämisen työvälineinä ja soveltaa niitä omalla alallaan sekä oman opettajan/ohjaajan käyttötiedon rakentumisessa
- selittää ihmisen kasvun ja elämänkaaren merkitystä opetuksessa ja kasvatuksessa
- arvioi kasvatuksen filosofisia ja historiallisia taustanäkökulmia ja pohtii niiden merkitystä ja ajankohtaisuutta oman kasvatusajattelunsa ja toimintaympäristönsä kehittämisessä
- analysoi koulutusjärjestelmän yhteiskunnallisia tehtäviä ja laajentaa ymmärrystään omista yhteiskunnallisista vaikutusmahdollisuuksista opettajana/ohjaajana.

Go back to top of page