Skip to main content

Organisation of Special Support (5cr)

Code: 1L00EU76-3003

General information


Enrolment period
01.05.2020 - 31.12.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2020 - 31.12.2021
Implementation has ended.
Credits
5 cr
RDI portion
1 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Professional Teacher Education
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Professional Special Needs Teacher Education
Teachers
Sissi Huhtala
Minna Seppälä
Person in charge
Minna Seppälä
Course
1L00EU76

Objectives (course unit)

Are familiarised with education-related legislation, regulations and guidelines and demonstrate they know and use them in their work.
Are extensively familiarised with special needs processes, operating environment and culture in their organisation and analyse them from the inclusive viewpoint.
Based on analysis make conclusions on development needs related to organisation of special support.

Content (course unit)

What regulations and guidelines concern organisation of special support?
How can education-related legislation, regulations and guidelines be used in work?
How does organisations’ operating culture support organisation of inclusive education and what development needs can be seen in it?
How is the special support process arranged and organised in organisations?

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija
- on perehtynyt koulutusta ohjaavaan lainsäädäntöön, määräyksiin sekä ohjeisiin ja osoittaa tuntevansa sekä hyödyntävänsä niitä omassa työssään
- tekee analyysin pohjalta johtopäätöksiä erityisen tuen järjestämiseen liittyvistä kehittämistarpeista.
- on laaja-alaisesti perehtynyt oman organisaationsa erityisen tuen prosesseihin, toimintaympäristöön ja -kulttuuriin sekä analysoinut niitä inklusiivisesta näkökulmasta.

Kun opiskelija ei saavuta tavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

Location and time

Ei määritelty.

Exam schedules

Ei tenttejä.

Assessment methods and criteria

Vertais- ja itsearviointi sekä opettajan arviointi.

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

Opiskelijalähtöiset opetusmenetelmät.

Learning materials

Hirvonen, M. (toim.) 2018. Hei me hoksataan! Ammatillisten opettajakorkeakoulujen puheenvuoro erityisen tuen tilasta ja kehittämisestä. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 252. Luettu 17.4.2019. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/152912/JAMKJULKAISUJA2522018_web.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Euroopan erityisopetuksen ja inklusiivisen opetuksen kehittämiskeskus. Viisi keskeistä viestiä inklusiiviseen opetukseen. teoriasta käytäntöön. https://www.european-agency.org/sites/default/files/Five_Key_Messages_for_Inclusive_Education_FI.pdf


Materiaalia ja linkkejä

Tilastotietoja: https://www.stat.fi/til/erop/2017/erop_2017_2018-06-11_tie_001_fi.html
Perusopetuslaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980628
Laki ammatillisesta koulutuksesta: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2017/20170531#L7P64
Lukiolaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180714?search%5btype%5d=pika&search%5bpika%5d=laki%20lukiokoulutuksesta
Ammattikorkeakoululaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20140932
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2013/20131287
SORA-säädösten toimeenpano: https://eperusteet.opintopolku.fi/eperusteet-service/api/dokumentit/6764440h

Erityisen tuen toteuttamissuunnitelma, esimerkkejä eri koulutuksen järjestäjien kotisivuilta:
Stadin ammattiopisto https://www.hel.fi/static/liitteet-2019/KasKo/stadin-ao/Oppimisen-tuen-suunnitelma-20.pdf
Etelä-Savon ammattiopisto (Esedu) Erityisen tuen toteuttamissuunnitelma
Savon koulutuskuntayhtymä (Sakky)
https://www.sakky.fi/sites/default/files/kuvat/erityisen_tuen_jarjestamista_koskeva_suunnitelma-18.pdf
Rovaniemen koulutuskuntayhtymä (Redu) https://www.redu.fi/loader.aspx?id=f788e4a9-a9ea-44e0-b21a-7162a1561c3f

Content scheduling

Opiskelijan hopsisssa vahvistettu tapa.

Completion alternatives

Opiskelijan hopsissa vahvistettu suoritustapa.

Practical training and working life cooperation

Opiskelijan hopsin mukainen.

International connections

Ei tässä opintojaksossa.

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Hyväksytty: Osaaminen on osoitettu osaamistavoitteiden mukaisesti.

Go back to top of page