Organisation of Special Support (5cr)
Code: 1L00EU76-3003
General information
- Enrolment period
- 01.05.2020 - 31.12.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2020 - 31.12.2021
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Professional Teacher Education
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Professional Special Needs Teacher Education
Objectives (course unit)
Are familiarised with education-related legislation, regulations and guidelines and demonstrate they know and use them in their work.
Are extensively familiarised with special needs processes, operating environment and culture in their organisation and analyse them from the inclusive viewpoint.
Based on analysis make conclusions on development needs related to organisation of special support.
Content (course unit)
What regulations and guidelines concern organisation of special support?
How can education-related legislation, regulations and guidelines be used in work?
How does organisations’ operating culture support organisation of inclusive education and what development needs can be seen in it?
How is the special support process arranged and organised in organisations?
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija
- on perehtynyt koulutusta ohjaavaan lainsäädäntöön, määräyksiin sekä ohjeisiin ja osoittaa tuntevansa sekä hyödyntävänsä niitä omassa työssään
- tekee analyysin pohjalta johtopäätöksiä erityisen tuen järjestämiseen liittyvistä kehittämistarpeista.
- on laaja-alaisesti perehtynyt oman organisaationsa erityisen tuen prosesseihin, toimintaympäristöön ja -kulttuuriin sekä analysoinut niitä inklusiivisesta näkökulmasta.
Kun opiskelija ei saavuta tavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Location and time
Ei määritelty.
Exam schedules
Ei tenttejä.
Assessment methods and criteria
Vertais- ja itsearviointi sekä opettajan arviointi.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Opiskelijalähtöiset opetusmenetelmät.
Learning materials
Hirvonen, M. (toim.) 2018. Hei me hoksataan! Ammatillisten opettajakorkeakoulujen puheenvuoro erityisen tuen tilasta ja kehittämisestä. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 252. Luettu 17.4.2019. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/152912/JAMKJULKAISUJA2522018_web.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Euroopan erityisopetuksen ja inklusiivisen opetuksen kehittämiskeskus. Viisi keskeistä viestiä inklusiiviseen opetukseen. teoriasta käytäntöön. https://www.european-agency.org/sites/default/files/Five_Key_Messages_for_Inclusive_Education_FI.pdf
Materiaalia ja linkkejä
Tilastotietoja: https://www.stat.fi/til/erop/2017/erop_2017_2018-06-11_tie_001_fi.html
Perusopetuslaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980628
Laki ammatillisesta koulutuksesta: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2017/20170531#L7P64
Lukiolaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180714?search%5btype%5d=pika&search%5bpika%5d=laki%20lukiokoulutuksesta
Ammattikorkeakoululaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20140932
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2013/20131287
SORA-säädösten toimeenpano: https://eperusteet.opintopolku.fi/eperusteet-service/api/dokumentit/6764440h
Erityisen tuen toteuttamissuunnitelma, esimerkkejä eri koulutuksen järjestäjien kotisivuilta:
Stadin ammattiopisto https://www.hel.fi/static/liitteet-2019/KasKo/stadin-ao/Oppimisen-tuen-suunnitelma-20.pdf
Etelä-Savon ammattiopisto (Esedu) Erityisen tuen toteuttamissuunnitelma
Savon koulutuskuntayhtymä (Sakky)
https://www.sakky.fi/sites/default/files/kuvat/erityisen_tuen_jarjestamista_koskeva_suunnitelma-18.pdf
Rovaniemen koulutuskuntayhtymä (Redu) https://www.redu.fi/loader.aspx?id=f788e4a9-a9ea-44e0-b21a-7162a1561c3f
Content scheduling
Opiskelijan hopsisssa vahvistettu tapa.
Completion alternatives
Opiskelijan hopsissa vahvistettu suoritustapa.
Practical training and working life cooperation
Opiskelijan hopsin mukainen.
International connections
Ei tässä opintojaksossa.
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Hyväksytty: Osaaminen on osoitettu osaamistavoitteiden mukaisesti.