Educational Science and Basics of Education (5 cr)
Code: 1L00ET88-3005
General information
- Enrolment period
- 16.03.2020 - 29.05.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.06.2020 - 31.08.2020
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Online learning
- Unit
- Professional Teacher Education
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Professional Teacher Education
Objectives (course unit)
The core competence fields of teachers’ work are assessment competence, cultural competence, teaching and facilitation competence, partnership competence and wellbeing competence. They form a framework for all competence objectives.
Teacher students
- know basic concepts and phenomena of educational science and educational research and can explain learning based on them
- conceptualise learning, know different learning conceptions and can use them as development tools and apply them in their field and in building their teaching/supervision knowledge
- can explain the meaning of human growth and life cycle in teaching and education
- assess philosophical and historical background viewpoints of education and consider their importance and topicality in developing their educational thinking and operating environment
- analyse social tasks of the educational system and expand their understanding of social impact possibilities as teachers and facilitators.
Content (course unit)
The basic starting point for teachers’ work is an extensive understanding of learning and education. Teachers’ work reflects on the historical period and its views. The course examines different fields of educational science. The course is a part of the educational science studies.
Key questions:
What are the basic concepts and phenomena of educational science and educational research?
What learning conceptions are there and how do they explain learning? How can they be applied in teachers’ work?
What viewpoints do educational and developmental psychology bring into teachers’ work? What is life cycle thinking?
How has teachers’ work changed and what historical changes and ideologies have there been? How has the conception of teacherhood and learning changed as a part of the social change?
What viewpoints does educational philosophy bring into teacherhood and teachers’ work?
What viewpoints does educational sociology bring into teacherhood and teachers’ work?
What is the Finnish education system like and what are its social tasks?
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
HYVÄKSYTTY
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.
HYLÄTTY
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
(Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)
Location and time
Kesä 2020
Exam schedules
Ei tenttejä
Assessment methods and criteria
Hyväksytty/täydennettävä
Opiskelija osoittaa tehtyjen tehtävien perusteella saavuttaneensa opintojakson tavoitteet eli
opiskelija:
- tuntee kasvatustieteen ja kasvatustieteellisen tutkimuksen peruskäsitteitä ja ilmiöitä ja osaa selittää oppimista niiden pohjalta
- käsitteellistää oppimista sekä tuntee erilaisia oppimiskäsityksiä ja osaa käyttää niitä kehittämisen työvälineinä ja soveltaa niitä omalla alallaan sekä oman opettajan/ohjaajan käyttötiedon rakentumisessa
- selittää ihmisen kasvun ja elämänkaaren merkitystä opetuksessa ja kasvatuksessa
- arvioi kasvatuksen filosofisia ja historiallisia taustanäkökulmia ja pohtii niiden merkitystä ja ajankohtaisuutta oman kasvatusajattelunsa ja toimintaympäristönsä kehittämisessä
- analysoi koulutusjärjestelmän yhteiskunnallisia tehtäviä ja laajentaa ymmärrystään omista yhteiskunnallisista vaikutusmahdollisuuksista opettajana/ohjaajana.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Webinaari; Itsenäinen opiskelu verkossa: Digma-pohjalla tarjottuun materiaaliin perehtyminen ja tehtävien suorittaminen; vertaiskommentointi
Learning materials
Ks. OPS ja Digmassa/Moodlessa ilmoitettu kirjallisuus
Esimerkkejä:
Aittola, J. & Valli, R. 2001. Ikkunoita tutkimusmetodeihin I. Jyväskylä: PS-kustannus, Aaltola, J. & Valli, R. 2001.
Ikkunoita tutkimusmetodeihin II. Jyväskylä: PS-kustannus.
Antikainen, A., Koski, L. & Rinne, R. 2010. Kasvatussosiologia. 3.-5. painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia. 14. uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Hirsjärvi, S., Huttunen, J. 2000. Johdatus kasvatustieteeseen. Helsinki: Otava
Hirsjärvi, S. Remes, P., Sajavaara, P. Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15 uud. p. tai aikaisemmat. Helsinki:Tammi
Lehtinen, E., Kuusinen, J. & Vauras, M. 2007. Kasvatuspsykologia. 2. uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Rinne, R., Kivirauma, J. Lehtinen, E. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin. 8. uudistettu painos tai aiemmat. Jyväskylä: PS-kustannus.
Siljander, P. 2014. Systemaattinen johdatus kasvatustieteeseen:
Peruskäsitteet ja pääsuuntaukset. Tampere: Vastapaino.
Uusikylä; K. & Atjonen, P. 2007. Didaktiikan perusteet. Porvoo: WSOY.
Student workload
Opiskelijan kokonaisajankäyttö 5 op * 26,7h/op = 133 h
Content scheduling
Opintojakso alkaa yhteisellä aloituswebinaarilla 1.6.2020 klo 14-15.30. Suorittamisaikaa 31.8.2020 asti.
Practical training and working life cooperation
Opintojakso ei sisällä käytännön työharjoittelua
International connections
Ei. Lähdemateriaaleissa löytyy englanninkielisiä e-kirjoja ja videoita.
Further information
Toteutus:
Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja ryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kontaktipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.