Social Pedagogy as a Work Orientation (5 cr)
Code: 7S00EL36-3003
General information
- Enrolment period
- 02.12.2019 - 04.03.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 03.01.2020 - 05.05.2020
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Objectives (course unit)
Students:
- are aware of the multi-disciplinary and diverse aspects of social services
- can explain the historical development and theoretical traditions of social pedagogy and social work
- are familiar with different approaches to social work and social pedagogy
- understand the significance of social work and social pedagogy in society
- can explain the importance of social pedagogy in early childhood education and social work
- can explain the significance of social pedagogy in client work
Content (course unit)
- The historical development and theoretical traditions of social work and social pedagogy
- Preventive, rehabilitative, communal, and structural social work
- Pedagogy of the oppressed, socio-cultural motivation
- Social pedagogy in early childhood education, civic education, and social work
- Community, inclusion, dialogue, and functionality as principles of client work
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Describes and knows the basic ideas, concepts and practices of social pedagogical orientation.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Student is able to explain the starting points and significances of social pedagogical work and approach in social work in a versatile and comprehensive way. Student is able to analyze social reality and work by using theoretical consepts of social pedagogy.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Student is able to create a holistic and theoretically grounded understanding of social pedagogy and is able to critically analyze one's own work approach and social reality.
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
The student has not completed all areas of the course.
Location and time
Lukujärjestyksen mukaisesti
Exam schedules
Kaksi kirjatenttiä Examissa. Sosiaalipedagogiikka 15.5. mennessä ja Freire marraskuun loppuun
Opiskelija varaa ajan tenttiterraarioon.
Kurssiarvosanan korotus tutkintosäännön mukaan. Ei osakorotuksia (ks. tutkintosääntö).
Jos opiskelija saa hylätyn arvioinnin tai ei osallistu kuulusteluun, hänellä on kaksi uusintasuorituskertaa. Ellei opiskelija pysty osoittamaan perusteltua syytä poissaoloonsa kuulustelusta tai uusinnasta, poissaolo katsotaan hylätyksi suoritukseksi.
Assessment methods and criteria
Suomeksi
A)Kirjatentti
1) Nivala ja Ryynänen. Sosiaalipedagogiikka
2) Teos: Freire: sorrettujen pedagogiikka
https://exam.tamk.fi/enroll/exam/37763?code=7S00CW66-3006
Arviointi 0-5
B) Keskusteluessee pareittain, vertaisarviointi hyv/hyl
C) Toiminnallinen osuus: hyv/hyl
D) Sosiaalialan asiantuntijapäivät
E) Sosiaalipedagogiikan päivät.
F) Sosiaalipedagogiikka kirjan reflektointi todellisuuteen
E) Itsearviointi. 0-5
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Tarkennetaan kurssin alussa
A) Kirjallisuustentit yhdessä sovittavana ajankohtana sekä oppimistehtävät ja ennakkotehtävät lähiopetusta varten.
Teos:
1) Sosiaalipedagogiikka (Nivala ja Ryynänen)
2) Freire: sorrettujen pedagogiikka
https://exam.tamk.fi/enroll/exam/63002?code=7S00EL36-3003
B) Keskusteluessee pareittain, vertaisarviointi
C) Toiminnallinen osuus: Helmihulinat, Eläväkirjasto, VTS yhteisösosiaalityö
D)Sosiaalipedagogiikan päivät Kuopio 19.-20.3. Korvaavana tehtävänä vapaaehtoistyö.
E) Sosiaalialan asiantuntijapäivät 10.-11.3 Tampere talo
Learning materials
Tenttimateriaali:
Nivala & Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka
Freire, Paulo : Sorrettujen pedagogiikka, tätä korvaavana Hannula; Tiedostaminen ja muutos (https://core.ac.uk/download/pdf/14915381.pdf.) Edelleen tukimateriaalia: Toimintaa Freiren kanssa (http://www.desili.fi/tiedostot/Freire_aukeama.pd f)
Student workload
5 op 5x 27h=135h
Kontaktiopetus 20h
Itsenäinen opiskelu ja tentit 115h
Content scheduling
3.3 klo 9-12 Luento Sosiaalipedagogiikka/Eevi
5.3 klo 9-12 Luento Sosiaalipedagogiikka/Eevi
9.3 9-12 asiantuntijapäivien valmistautuminen + Luento Rakenteellinen väkivalta ja sorto (sorron rakenteet tehtävänanto + linkitys VTS:n lähiöiden kehittämiseen/ Juha
10-11.3 Sosiaalialan asiantuntijapäivät Juha ja Eevi
13.3 klo 9-16 Sosiaalipedagogiikan seminaari: Ekososiaalinen sosiaalipedagogiikka, Pertti Simula
19-20.3 Sosiaalipedagogiikan päivät
Työpajat:
23.3 klo 13 A-ryhmä Eevi, B-ryhmä Juha
24.3 Työryhmä 9-12 B- Eevi ja C-Juha, iltapäivä klo 13-16 A- Juha ja C- Eevi
20.4 klo 13-16 Ekososiaalinen sosiaalipedagogiikka 2/ Maria Seilo
21.4 klo 9-12 Vierailu Nalkalan Setlementtitalo: Yhteisösosiaalityön aamupäivä: Mattilan miehet, luento, Jukka Aho ja serlementtityö
28.4 9-16 Sosiaalipedagogiikka kirjan reflektointi todellisuuteen - seminaari 4 tuntiat Juha Eevi Juha ja Eevi
29.4 13-16 Loppuseminaari, jossa reflektoidaan toiminnallisten osuuksien sosiaalipedagogisia yhteyksiä + keskusteluesseetä
Further information
Poissaolojen korvaus:
Perehdy lähiopetuksessa käsiteltyihin teemoihin ja materiaaleihin, ja kirjoita reflektiivinen 1-2 sivun mittainen raportti. Palauta Tabulan keskustelualustalle viikon sisään.