Energy Engineering (3 cr)
Code: 5K00BG78-3026
General information
- Enrolment period
- 02.12.2019 - 11.01.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 08.01.2020 - 22.04.2020
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Mechanical Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Mechanical Engineering
Objectives (course unit)
Students are able to:
- calculate conductive energy through objects
- calculate convective energy in tubular flows
- calculate simplified radiative enegy
- calculate energy sums in heat transfer
- calculate pressure drop in tubular flows
- formulate and solve energy balance equations
Content (course unit)
Conduction, convection, radiation, combined heat transfer, pressure drop, and energy balance equations. Examples of equipments include steam power plant, gas trubine power plant, engines, pumps and blowers.
Exam schedules
Luentotentti. Uusintatenttien ajankohdat myöhemmin ilmoitettavina ajankohtina.
Assessment methods and criteria
Kurssin loppupuolella tentti, osallistuminen lähiopetukseen ja pidetyt/palautetut harjoitustyöt ja/tai -tehtävät. Osallistuminen ryhmien työskentelyyn.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Lähiopetus; teoriapohjaa taustoittavat luennot, laskentaesimerkit sekä ryhmissä pohditut ja esitetyt työt ja suoritetut harjoitukset
Learning materials
Kurssilla käydyt asiat perustuvat kirjoihin Energiatekniikka, Jarmo Perttula ja Höyrykattilatekniikka, Markku Huhtinen et al. Kurssilla laskettavat harjoituslaskut eivät tule yleiseen jakoon Tabulaan. Opettajan johdolla tehtyjen harjoitustehtävien ratkaisut saa vain osallistumalla lähiopetukseen!
Student workload
Opiskelijan ajankäyttö 27 h/op.
Lähipetusta n. 35 tuntia (päiväopiskelijat)
Lähiopetusta n. 20 tuntia (monimuoto-opiskelijat)
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja
Further information
Opiskelija tuntee energiajärjestelmien perusperiaatteet ja voimalaitostyypit. Opiskelija:
- tuntee eri energiatuotantomuodot ja energian lähteet
- tuntee Suomen energiajärjestelmän sekä siihen vaikuttavat elementit (mm. EU:n energiapolitiikka, Suomen ilmasto- ja energiapolitiikka, globaali energiatalous), osaa laskea taseita ja CO2 -päästöjä
- osaa laskea ja mitoittaa energian tuotantoa ja käyttöä
- tuntee ja osaa käyttää energiatekniikan työkaluja mm. höyrynpainetaulukot
- tuntee energian tuotannon ja käytön ympäristövaikutukset ja kestävyystavoitteet sekä energian tuotantoon ja käyttöön liittyviä ympäristöasioita
- ymmärtää energiatehokkuuden parantamisen tavoitteet ja keinot
- hallitsee tarvittavat perustiedot lämpöenergian tuotantoon ja jakeluun liittyvissä insinöörin työtehtävissä ja tuntee lämpöenergian jakojärjestelmien komponenttien tehtävät.
- osaa mitoittaa lämmönjakelujärjestelmään kuuluvia komponentteja
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ei osallistu opetukseen tai osallistuminen hyvin vähäistä, joka tavallisesti johtaa heikkoon tenttisuoritukseen. Puuttuvat harjoitustehtävien palautukset.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa tunnistaa energian tuotanto- ja käyttömuotojen tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja ilmiöt. Opiskelija on vain jonkin verran motivoitunut, ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan, osaa toimia ryhmässä sekä antaa ja vastaanottaa palautetta.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tuntee hyvin energian tuotanto- ja käyttömuotojen tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja ilmiöt, sekä kykenee perustelemaan ja soveltamaan oppimaansa. Opiskelija on selvästi motivoitunut, ottaa vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta sekä osaa rakentavasti antaa ja vastaanottaa palautetta.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tietää ja ymmärtää laaja-alaisesti energian tuotanto- ja käyttömuotojen tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja ilmiöt. Opiskelija osaa paitsi perustella ja soveltaa oppimaansa, myös kriittisesti arvioida omia ratkaisujaan. Opiskelija on erittäin motivoitunut, ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta sekä osaa hyödyntää palautetta systemaattisesti ammatillisen kasvun välineenä.