Public Health Nursing of Pregnant families (4 cr)
Code: 7K00BK62-3006
General information
- Enrolment period
- 25.11.2019 - 05.01.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 07.01.2020 - 30.05.2020
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Public Health Nursing
- Teachers
- Hanna Viitala
- Paula Pajunen
- Person in charge
- Paula Pajunen
- Small groups
- Pienryhmä 1 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Course
- 7K00BK62
Objectives (course unit)
• master family-centred health care and guidance related to normal pregnancies and puerperium in prenatal care, recognise risk factors related to pregnancy and delivery, are able to prevent risks, and can consult and refer clients to follow-up treatment
• recognise expectant mothers’ acute need for care and are able to make nursing decisions
• nurse and guide mothers with prenatal diseases treated in primary health care
• evaluate and support family relationships (couple relationship, parenthood, growing as a mother and father, early interaction with children)
• prevent infectious diseases in pregnancies and counsel in case and refer clients to follow-up treatment
Content (course unit)
- family-centred public health nursing in pregnant families
- working methods for early interaction and support of couple relationships and parenthood
- medical studies
Prerequisites (course unit)
Clinical professional studies of the degree programme and anatomy and physiology (135 cr)
Location and time
tammi-toukokuu 2020
Exam schedules
Diagnostinen koe ensimmäisellä tunnilla
1.koe 18.2.
2.koe 19.5.
3. verkkokurssi parisuhteesta, tehtävä
Assessment methods and criteria
Laajuus: 4 op
1 osa 3 op lastaodottavan perheen terveydenhoitajatyö
2 osa 1 op perhekeskeinen moniammatillinen työ
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
osallistuminen opetukseen
diagnostinen koe kurssin alussa
1 koe,numeraalinen arviointi
2. koe numeraalinen arviointi
seminaari/työpaja hyväksytty / hylätty
pienryhmätyöskentely , tehtävien tekeminen, pakollinen läsnäolo
parisuhde verkkokurssi hyväksytty/hylätty
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Opetusmenetelmät:
- luennot
- opetuskeskustelu, pienryhmätyöskentely
- teemapajat seminaarissa
- ryhmätyöt,simulaatio
- verkkokurssi parisuhteesta
- itsenäinen työskentely
Learning materials
Opetusmateriaali:
kertaus- / alkukoe
Eskola & Hytönen (uusin painos) Nainen hoitotyön asiakkaana
(raskaus ja synnytys)+ perustason muistiinpanot
1. Ensimmäinen koe 18.2.2020
Klemetti, Hakulinen-Viitanen (toim.) 2013 Äitiysneuvolaopas, suosituksia äitiysneuvolatoimintaan Opas 29, Thl
Terveysportti/lääkärin tietokanta:
- Raskaushoitoketju Pirkanmaalla (PSHP)
- Äitiysneuvola ja erikoissairaanhoito: konsultaatio,
lähetteet, hoitolinjat /Jukka Uotila
- Äitiysneuvolatarkastukset ja neuvolassa annettu hoito/ Jukka Uotila
- Sikiön kromosomipoikkeavuuksien seulonta/Riitta Salonen ja Pekka Taipale
- Leipälä, Hänninen, Saalahti-Koskinen, Mäkelä.2009 Kuinka kertoa sikiön poikkeavuuksien seulonnasta- opas äitiyshuollon työntekijöille. Yliopistopaino
- Käypähoito: raskausdiabetes
2.koe Moniammatillinen perhetyö + I tentin materiaali 19.5.2020
Sinkkonen, Kalland ym (2011) Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen. Luvut 3-5, 7-12. WSOY
Parisuhteen roolikartta: http://www.vslk.fi/index.php?id=20
Vanhemmuuden roolikartta: http://www.vslk.fi/index.php?id=19
Viinikka A. Toim. 2014. Mentalisaatio perheiden kohtaaminen: Luku 1: kiintymyssuhdeteoria - mentalisaatio ja dialogisuus s.17-23, luvut 2-5.
Haapio, Koski, Koski, Paavilainen (2009) Perhevalmennus. Edita Luvut 2-6. (Niin, että ymmärrätte perhevalmennuksen tavoitteet ja perhemuodot, keskeiset kirjan esittämät menetelmät ja sisällöt perhevalmennukseen)
ehkäisyyn liittyvää materiaalia. käypähoito
työpajoissa työstetty materiaali (isyys ja vanhemmuus, raskauden ehkäisy, parisuhde)
Sekä
-1. kokeen materiaali +
Armanto & Koistinen toim.(2007) Neuvolatyön käsikirja. Tammi
(äitiysneuvolaosio)
Syödään yhdessä- ruokasuositukset lapsiperheille
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-599-8
Klemetti, Hakulinen-Viitanen (toim.) 2013 Äitiysneuvolaopas, suosituksia äitiysneuvolatoimintaan Opas 29, Thl (osittain, sivut sovitaan myöhemmin)
Asetuksen (380/2009) perustelut ja soveltamisohjeet. STM julk. 2009:20
http://www.lasinenlapsuus.fi/
Thl sivusto, lomakkeet
https://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/tyon_tueksi/lomakkeet/lomakkeet_neuvolatyohon
http://www.thl.fi/fi_FI/web/neuvoa-antavat-fi/paihdeongelmaisen-hoitoonohjaus-neuvolassa
Päihteideongelmaisen hoitoonohjaus neuvolassa.
http://www.thl.fi/fi_FI/web/neuvoa-antavat-fi/paihdeongelmaisen-hoitoonohjaus-neuvolassa
Terveysportti/Lääkärin tietokannat:
-Lääkkeiden käyttö raskauden aikana/Heli Malm
-Raskaana oleva päihdekäyttäjä
-Toistuva keskenmeno/Eero Varila
-Uhkaava ennenaikainen synnytys
-Synnytyksen hoito sairaalan ulkopuolella
Student workload
Opiskelijan ajankäyttö
4 op 4x 27 tuntia on 108
lähiopetusta+
2.tutorlähtökohtaa+
työpajatyöskentely yht. 38 tuntia
itsenäistä työskentelyä 70 tuntia
Content scheduling
Sisältö:
- lasta odottavan perheen perhekeskeinen terveydenhoitotyö:
- raskauden kulku
- äitiyshuollon palvelujärjestelmä
- raskaanaolevan perheen raskaudenaikainen ja jälkeinen( äiti,sikiö,isä)terveydentilan seuranta,ohjaus ja tukeminen
- raskaanaolevan perheen elintapohjaus
- varhainen vuorovaikutus
- parisuhteen, vanhemmuuden tukeminen ja perhesuunnittelu
Completion alternatives
Ei ole valinnaisia suoritustapoja
Practical training and working life cooperation
Kokonaisuuteen liittyy 7 viikon harjoittelu jatkumoneuvoloissa
International connections
-
Further information
luennoilla ei 100% läsnäolopakkoa, mutta osallistuminen suotavaa tavoitteiden saavuttamiseksi
pienryhmätööskentely pakollinen
työpajat pakollisia
erityisasiantuntijoiden luennot pakollisia
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Jos arviointi hyväksytty /hylätty Tällöin hyväksytyn suorituksen osaaminen tulee olla H3
Arviointikriteerit Hylätty suoritus
Opiskelija ei tee sovittuja kirjallisia tehtäviä palautuspäivämääriin mennessä sovitulla tavalla
Opiskelija ei osallistu harjoituksiin
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Arviointikriteerit 1-2
Opiskelijan osoittama tieto on oikeaa, mutta asiat irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut puuttellisia
Opiskelija tarkastelee ilmiötä rajoittuneesti vain tietystä näkökulmasta
Opiskelijan osoittama perhe- ja asiakasnäkökulma puutteellista
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijan osoittama osaaminen perustuu tutkittuun tietoon, esitystapa johdonmukainen ja opiskelija pystyy perustelemaan asiat monesta eri näkökulmasta Osaamisessa näkyy asiakas- ja perhenäkökulma.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa tarkastella odottavan perheen tilannetta kokonaisvaltaisesti tutkittuun tietoon pohjautuen ja osoittaa valmiuksia perheen yksilölliseen tukemiseen. Osaaminen monipuolista ja perusteltua.