Technical English for Professionals (3 cr)
Code: 5N00BE53-3104
General information
- Enrolment period
- 02.07.2020 - 21.09.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 31.08.2020 - 04.12.2020
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Construction Engineering, students who began in 2014-2018
Objectives (course unit)
Students
- know how to act in working life communication situations (e.g. presentations and meetings)
- know the most important vocabulary of their field of study
- can write job application documents and take part in a job interview
Content (course unit)
• Job applications
• Terminology of the students’ own field of study
• Meetings and negotiations
• Grammar as required
Prerequisites (course unit)
Working English for Engineers or equivalent skills.
Location and time
Etäopetus
Exam schedules
-kirjallinen tai suullinen koe (yksin)
-opetustuokiot erikseen sovittavina aikoina Zoomissa (ryhmätyö)
Assessment methods and criteria
Hyväksytty arvosana 1-5
-kirjallinen tai suullinen koe, 60%
-opetustuokio muulle ryhmälle 40%
-Kotitehtäviä tulee olla palautettuna 80%
Kotitehtäväpaketti ja niiden oikeat vastaukset (key) ilmoitetaan joka viikko Tunimoodlessa. Opettaja tarkastaa, että tehtävät on palautettu Tunimoodleen palautusalustalle deadlineen mennessä. Opiskelijan tulee itse tarkastaa, että tehtävät on tehty oikein ja kysyä tarvittaessa. Kotitehtäviä ei voi palauttaa sen jälkeen, kun oikeat vastaukset on annettu, eikä opettajan sähköpostiin.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Zoom-tapaamisia (ei joka viikko, ks. Moodle). Itsenäinen verkko-opiskelu Tunimoodlessa, suulliset ja/tai kirjalliset yksilö-, pari- ja ryhmätehtävät, kirjallinen tai suullinen tentti (ilmoitetaan opintojakson alettua), opetustuokio muulle ryhmälle
Learning materials
Tuni-moodlen materiaali.
Opiskelun tukena käytetään kirjaa Engineer your English (Isaacs, Palmroth, Rasimus & Rönkä)
Student workload
-itsenäinen työskentely Tunimoodlen kautta n. 3h/vko
-verkkotapaamisia Zoomissa maanantaisin 8-10 (ei joka viikko)
-tenttiin valmistautuminen
-opetustuokion valmistelu
Completion alternatives
AHOT-menettely: kurssi voidaan hyväksilukea ulkomaan vaihdossa suoritettujen oman alan
englanninkielisten kurssien perusteella. Ko.tilanteessa yhteys opettajaan heti kurssin alussa.
Further information
Corresponding course at another university of applied sciences or international exchange at a foreign university.
Sufficient skills in Finnish.
Mandatory participation on 80% of the classes.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei joko osallistu kurssin loppukokeeseen tai on valmistautunut niin huonosti, ettei kirjallinen ja/tai suullinen viesti välity ymmärrettävästi koesuorituksesta. Opiskelija ei osallistu ryhmätyön tekemiseen. Opiskelija on palauttanut kotitehtäviä alle 80%.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
-tuntee joitakin oman tekniikan alansa käsitteitä.
-osaa antaa yksinkertaisia ohjeita käytännön asioissa.
-osaa esitellä esim. työmaan, työprosessin, piirustuksen, tuotteen ymmärrettävästi, kun saa valmistella sitä riittävän kauan apuneuvoja ja valmista materiaalia käyttäen.
-osaa viestiä työnhakutilanteessa suullisesti ja kirjallisesti.
-osaa asiakaspalvelutilanteessa kysyä yksinkertaisia kysymyksiä sekä selittää ja vastata kysymyksiin tutuista aiheista.
-osaa opastaa esim. työntekijöitä ja urakoitsijoita työtehtävissä, toimia asiantuntijana asiakastapaamisissa, neuvoa koneiden ja laitteiden käytössä, jos on voinut valmistautua tilanteeseen etukäteen.
-pystyy seuraamaan neuvotteluja ja toimimaan tiimin jäsenenä, mutta tarvitsee aktiiviseen vuorovaikutukseen kokeneemman kielenkäyttäjän tukea, pystyy laatimaan neuvotteluista muistiinpanoja.
-ymmärtää työtehtäviinsä liittyviä keskeisiä tekstejä, jos voi käyttää sanakirjoja ja muita apuvälineitä.
- osaa hakea tietoa ohjeistetusti.
• selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista.
• reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin.
• tiedostaa jossain määrin erityyppisten tekstien asettamat vaatimukset tyylille.
• kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi.
• ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa.
• ääntää useimmiten ymmärrettävästi.
• löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita.
• käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy.
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita.
• käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
-hallitsee oman tekniikan alansa käsitteistöä.
-osaa esitellä esim. työmaan, työprosessin, piirustuksen,tuotteen selkeästi.
-osaa viestiä työnhakutilanteessa suullisesti ja kirjallisesti, osaa toimia myös haastattelijana.
-osaa edustaa, neuvoa, opastaa ja myydä.
-osaa opastaa esim. työntekijöitä ja urakoitsijoita työtehtävissä, toimia asiantuntijana asiakastapaamisissa, neuvoa koneiden ja laitteiden käytössä.
-osaa toimia neuvotteluissa eri rooleissa, kuten puheenjohtajana, sihteerinä ja asiantuntijana, esittää asiansa, kuunnella, reagoida tarkoituksenmukaisesti sekä laatia kokousasiakirjoja.
-ymmärtää työtehtäviinsä liittyviä asiatekstejä.
• keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti.
• reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti.
• viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä.
• kirjoittaa melko sujuvasti ja selkeästi.
• ymmärtää eri korostuksilla puhuvia ihmisiä, kun aihe on tuttu.
• ääntää melko luontevasti ja selkeästi.
• ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat.
• osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
• ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti.
• osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja.
• käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
-hallitsee monipuolisesti oman tekniikan alansa käsitteistöä.
-osaa esitellä esim. työmaan, työprosessin, piirustuksen, tuotteen jäsentyneesti ja vakuuttavasti asianmukaisella tyylillä.
-osaa viestiä työnhakutilanteessa suullisesti ja kirjallisesti, osaa toimia myös haastattelijana.
-osaa edustaa, neuvoa, opastaa ja myydä, sekä toimia kohteliaasti ja vakuuttavasti asiakkaan asiantuntemuksen, kielitaidon ja kulttuurin huomioiden.
-osaa opastaa esim. työntekijöitä ja urakoitsijoita työtehtävissä, toimia asiantuntijana asiakastapaamisissa, neuvoa koneiden ja laitteiden käytössä.
-osaa neuvotteluissa toimia eri rooleissa, kuten puheenjohtajana, sihteerinä ja asiantuntijana, esittää asiansa ammattimaisesti ja vakuuttavasti, kuunnella aktiivisesti, reagoida tarkoituksenmukaisesti ja kohteliaasti sekä laatia asianmukaisia kokousasiakirjoja.
-ymmärtää hyvin työtehtäviinsä liittyviä vaativiakin asiatekstejä.
• keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista.
• reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin.
• viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä.
• kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä.
• ymmärtää suhteellisen vaivattomasti myös eri korostuksilla puhuvia ihmisiä.
• ääntää luontevasti ja selkeästi.
• ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat vaativastakin ammatillisesta tekstistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa.
• selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti.
• ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä.
• löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit.
• käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi.