Skip to main content

Timber Structures, Advanced Course (4 cr)

Code: 5R00BF33-3005

General information


Enrolment period
10.06.2020 - 21.09.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2020 - 14.12.2020
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Construction Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Construction Engineering, students who began in 2014-2018
Teachers
Henri Salonen
Person in charge
Jouko Lähteenmäki
Course
5R00BF33

Objectives (course unit)

The students enhance their knowledge on the basic wood structures, such as the usage of wood, material properties of wood and production methods of wood structures. They learn the Finnish and especially European measuring norms.

Content (course unit)

Measuring special structures. Foundations and their bracing methods. Using the European norm with application examples. The usage of wood as a material. Assignment. Demonstrations in the laboratory.

Exam schedules

Syksyn 2020 aikana ei järjestetä tenttiä. Kurssin harjoitustyö ja RETARA-suunnitteluprojekti korvaa tentin. Mikäli kurssia ei suorita vaatimusten mukaisesti, uusinnat ja korotukset kevään 2021 yleisillä uusintatenttikerroilla tai erikseen sovittaessa. Harjoitustyö oltava tehtvnä hyväksytysti ennen uusintatenttiä.

Evaluation methods and criteria

Arvosana muodostuu hyväksytysti suoritetusta harjoitustyöstä sekä hyväksytysti suoritetusta RETARA-projektisuunnittelutyöstä, painotus:
Harjoitustyö 50 %
RETARA-projektisuunnittelu 50 %
Hyväksytyn kurssiarvosanan saa, jos luentojen läsnäoloprosentti on vähintään 66% ja harjoitustyö sekä RETARA-projektisuunnittelu on suoritettu ja palautettu hyväksytysti.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Aktivoiva luento, itsenäinen opiskelu, harjoitustyö, RETARA-suunnitteluprojekti

Learning materials

Moodlessa jaettava materiaali:
- Luentoaineistot
- RIL 205-1-2017/2009
- RETARA-Moodle-alusta

Student workload

Lähi-/etäopetus 22 h
Harjoitustyö 26 h
RETARA-projekti:
- 28 h projektisuunnittelukokouksia
- 20 h suunnittelua/itsenäistä työskentelyä

Content scheduling

Peruspuumateriaalien (sahatavara, liimapuu, viilupuu, vaneri) ominaisuudet ja käyttö vaativien puurakenteiden yhteydessä.
Pientalo- ja hallirakennusten puurakenteiden mitoitusperiaatteet sekä kokonaisjäykistysperiaatteet yleisimpien rakenteiden ja liitosten osalta.
Suomen teollisen puuelementtituotannon käytössä olevat järjestelmät sekä niiden käyttökohteet.
Palomitoituksen pääperiaatteet
Puurakenteisen päiväkotirakennukset projektisunnittelu yhdessä muiden suunnittelualojen kanssa (RETARA)

Practical training and working life cooperation

Opintojaksolla opiskellaan juuri olennaisimmat asiat rakennesuunnittelijalta vaadittavien käytännön työelämätaitojen osalta sekä pohditaan erityisesti vaativien puurakenteiden suunnittelutyössä huomioitavia seikkoja aiheisiin liittyen.

Further information

Kirjallisuus: Liimapuu käsikirja, RIL (Puurakenteiden suunnitteluohje). Kurssiin kuuluu oppitunteja, mitoitusharjoituksia, harjoitustyö sekä itsenäistä työskentelyä. Demonstraatioita laboratoriossa. Opetuskieli suomi.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija täyttää läsnäolovaatimuksen, mutta arviointikriteerit 1-5 eivät täyty TAI opiskelija ei täytä läsnäolovaatimusta.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä opintojaksoon sisältyvät perusasiat ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Edellisen lisäksi opiskelija osaa valita soveltaen ja vertaillen eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää, analysoida ja perustella loogisesti ratkaisumenetelmiä.

Go back to top of page