Skip to main content

Technical English for Professionals (3 cr)

Code: 5N00BE53-3101

General information


Enrolment period
02.07.2020 - 21.09.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
31.08.2020 - 04.12.2020
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
Online learning
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
English
Degree programmes
Degree Programme in Construction Engineering, students who began in 2014-2018
Teachers
Elena Grigorova
Emmanuel Abruquah
Kristiina Tillander
Person in charge
Jouko Lähteenmäki
Course
5N00BE53

Objectives (course unit)

Students
- know how to act in working life communication situations (e.g. presentations and meetings)
- know the most important vocabulary of their field of study
- can write job application documents and take part in a job interview

Content (course unit)

• Job applications
• Terminology of the students’ own field of study
• Meetings and negotiations
• Grammar as required

Prerequisites (course unit)

Working English for Engineers or equivalent skills.

Exam schedules

-kirjallinen koe 4.12. tilassa A3-27 (auditorio) tai suullinen koe Zoomissa (päivämäärät sovitaan myöhemmin)
-opetustuokiot erikseen sovittavina aikoina Tunimoodlessa
-uusintakoe:

Evaluation methods and criteria

Hyväksytty arvosana 1-5

-kirjallinen tai suullinen koe, 70%
-opetustuokio muulle ryhmälle 30%
-Kotitehtäviä tulee olla palautettuna 80%

Kotitehtäväpaketti ja niiden oikeat vastaukset (key) ilmoitetaan joka viikko Tunimoodlessa. Opettaja tarkastaa, että tehtävät on palautettu Tunimoodleen palautusalustalle deadlineen mennessä. Opiskelijan tulee itse tarkastaa, että tehtävät on tehty oikein ja kysyä tarvittaessa. Kotitehtäviä ei voi palauttaa opettajan sähköpostiin eikä sen jälkeen, kun oikeat vastaukset on annettu.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

itsenäinen verkko-opiskelu Tunimoodlessa, suulliset ja/tai kirjalliset yksilö-, pari- ja ryhmätehtävät, kirjallinen tai suullinen tentti korona-tilanteesta riippuen, opetustuokio muulle ryhmälle, Zoom-tapaamisia noin joka toinen viikko

Learning materials

Kurssilla ei käytetä oppikirjaa.
Opettaja antaa materiaalin joko tunnilla tai Tunimoodlen kautta.
Opiskelijoita pyydetään sekä etsimään että tuottamaan opiskeluun soveltuvaa materiaalia.

Student workload

-itsenäinen työskentely Tunimoodlen kautta 3h/vko
-verkkotapaamiset Zoomissa (ei joka viikko)
-tenttiin valmistautuminen
-opetustuokion valmistelu

Completion alternatives

AHOT-menettely
-Kurssi voidaan hyväksilukea ulkomaan vaihdossa suoritettujen oman alan englanninkielisten kurssien perusteella. Ko.tilanteessa yhteys opettajaan heti kurssin alussa.
-Fast Track -kurssi, ks. Tunimoodle AHOTointi

Further information

Oppimistavoitteet
-parantaa itseluottamusta ja sujuvuutta englannin kielellä ammattiin liittyvissä viestintätilanteissa
-laajentaa ja kerrata rakennusalan sanavarastoa
-perehtyä työnhakutilanteeseen
-tutustua kokous- ja neuvottelutilanteeseen englanniksi
Englanniksi

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei joko osallistu kurssin loppukokeeseen tai on valmistautunut niin huonosti, ettei kirjallinen ja/tai suullinen viesti välity ymmärrettävästi koesuorituksesta. Opiskelija ei osallistu ryhmätyön tekemiseen. Opiskelija on palauttanut kotitehtäviä alle 80%.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
-tuntee joitakin oman tekniikan alansa käsitteitä
-osaa antaa yksinkertaisia ohjeita käytännön asioissa
-osaa esitellä esim. työmaan, työprosessin, piirustuksen, työvälineen, tuotteen ymmärrettävästi, kun
saa valmistella sitä riittävän kauan apuneuvoja ja valmista materiaalia käyttäen
-osaa viestiä työnhakutilanteessa suullisesti ja kirjallisesti
-osaa asiakaspalvelutilanteessa kysyä yksinkertaisia kysymyksiä sekä selittää ja vastata
kysymyksiin tutuista aiheista
-osaa opastaa esim. työntekijöitä ja urakoitsijoita työtehtävissä, toimia asiantuntijana
asiakastapaamisissa, neuvoa koneiden ja laitteiden käytössä, jos on voinut valmistautua
tilanteeseen etukäteen.
-pystyy seuraamaan neuvotteluja ja toimimaan tiimin jäsenenä, mutta tarvitsee aktiiviseen
vuorovaikutukseen kokeneemman kielenkäyttäjän tukea, pystyy laatimaan neuvotteluista
muistiinpanoja.
-ymmärtää työtehtäviinsä liittyviä keskeisiä tekstejä, jos voi käyttää sanakirjoja ja muita apuvälineitä
- osaa hakea tietoa ohjeistetusti
• selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
• reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin
• tiedostaa jossain määrin erityyppisten tekstien asettamat vaatimukset tyylille
• kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi
• ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan
tarvittaessa
• ääntää useimmiten ymmärrettävästi
• löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
• käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
• käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
-hallitsee oman tekniikan alansa käsitteistöä
-osaa esitellä esim. työmaan, työprosessin, piirustuksen, työvälineen, tuotteen selkeästi
-osaa viestiä työnhakutilanteessa suullisesti ja kirjallisesti, osaa toimia myös haastattelijana.
-osaa edustaa, neuvoa, opastaa ja myydä
-osaa opastaa esim. työntekijöitä ja urakoitsijoita työtehtävissä, toimia asiantuntijana
asiakastapaamisissa, neuvoa koneiden ja laitteiden käytössä.
-osaa toimia neuvotteluissa eri rooleissa, kuten puheenjohtajana, sihteerinä ja asiantuntijana, esittää
asiansa, kuunnella, reagoida tarkoituksenmukaisesti sekä laatia kokousasiakirjoja.
-ymmärtää työtehtäviinsä liittyviä asiatekstejä
• keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti
• reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti
• viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
• kirjoittaa melko sujuvasti ja selkeästi
• ymmärtää eri korostuksilla puhuvia ihmisiä, kun aihe on tuttu
• ääntää melko luontevasti ja selkeästi
• ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat
• osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
• ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
• osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja
• käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet
väärinkäsityksiin

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
-hallitsee monipuolisesti oman tekniikan alansa käsitteistöä
-osaa esitellä esim. työmaan, työprosessin, piirustuksen, työvälineen, tuotteen jäsentyneesti ja
vakuuttavasti asianmukaisella tyylillä
-osaa viestiä työnhakutilanteessa suullisesti ja kirjallisesti, osaa toimia myös haastattelijana
-osaa edustaa, neuvoa, opastaa ja myydä, sekä toimia kohteliaasti ja vakuuttavasti asiakkaan
asiantuntemuksen, kielitaidon ja kulttuurin huomioiden
-osaa opastaa esim. työntekijöitä ja urakoitsijoita työtehtävissä, toimia asiantuntijana
asiakastapaamisissa, neuvoa koneiden ja laitteiden käytössä.
-osaa neuvotteluissa toimia eri rooleissa, kuten puheenjohtajana, sihteerinä ja asiantuntijana, esittää
asiansa ammattimaisesti ja vakuuttavasti, kuunnella aktiivisesti, reagoida tarkoituksenmukaisesti ja
kohteliaasti sekä laatia asianmukaisia kokousasiakirjoja.
-ymmärtää hyvin työtehtäviinsä liittyviä vaativiakin asiatekstejä
• keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
• reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
• viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä
• kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
• ymmärtää suhteellisen vaivattomasti myös eri korostuksilla puhuvia ihmisiä
• ääntää luontevasti ja selkeästi
• ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat vaativastakin ammatillisesta tekstistä ja pystyy
soveltamaan lukemaansa
• selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
• ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
• löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit
• käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi
Englanniksi

Go back to top of page