Strategy and Change Management, as well as Communication (5 cr)
Code: NY00EC63-3008
General information
- Enrolment period
- 15.05.2020 - 01.09.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 20.09.2020 - 05.12.2020
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Online learning
- Unit
- MD in Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Master's Degree Programme in Social Services
Objectives (course unit)
Student
Understand the importance of the values, mission and vision in strategic management
Know the criteria and methods of strategic management
Know the strategy process and affecting factors
Able to apply strategic management in their own domain and in organization
Understand the importance of the organizational communication in strategic management
Manages the appropriate communication channels
Understand the importance of communication in strategic change management
Content (course unit)
235/5000
- Mission, values, vision, strategy
- Strategy Process
- Strategic management
- Change Management
- The balanced scorecard (BSC)
- Implementation and communication strategy
- Learning organization
- Organizational, managerial and customer communication
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student is able to identify and define the key concepts and contents related to strategic management and communication.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The student is able to apply the essential contents of strategic management and communication at work organizations and companies.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student is able to analyze strategic management and communication entities and combine them with professional context
Location and time
Verkossa toteutettava opintojakso.
Exam schedules
Kurssi suoritetaan oppimistehtävien avulla, ei sisällä tenttiä. Jatkuva näyttö osallistumalla aktiivisesti kurssin tehtäviin ja keskusteluihin.
Assessment methods and criteria
Opintojaksossa on kolme oppimiskokonaisuutta / osiota, jotka kaikki toteutetaan tiimeissä ja tiimit saavat kustakin kokonaisuudesta erillisen arvosanan, jotka muodostavat opintojakson kokonaisarvosanan.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Tämä opintojakso toteutetaan kokonaisuudessaan verkko-opintoina tuni.moodle -alustalla. Kurssi sisältää itsenäistä opiskelua, tiimityöskentelyä, ryhmäkeskusteluja verkossa ja yritysvierailuja (1-2). Ne toteutetaan joko yksin ja tiimeissä. Kurssilla hyödynnetään vertaisoppimista ja -arviointia. Opintojaksossa on kolme oppimiskokonaisuutta / osiota, jotka kaikki toteutetaan osallistujien kurssialustalle itse muodostamissa ( 4 henkilöä) tiimeissä. Kokonaisuuteen kuuluu myös kurssin alussa toteutettava ennakkotehtävä.
Learning materials
Tero Vuorinen 2014. Strategiakirja 20 työkalua. Helsinki: Talentum. KURSSIKIRJA
Harisalo, R. 2010. Organisaatioteoriat. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. Sivut 237-263.
Huotari, P.2009. Strateginen osaamisen johtaminen kuntien sosiaali- ja terveystoimessa. Neljän kunnan sosiaali- ja terveystoimen esimiesten käsityksiä strategisesta osaamisen johtamisesta. Tampereen Yliopisto. Väitöskirja.
Hämäläinen, V., Maula, H. & Suominen, K. 2016. Digiajan Strategia. E-Kirja. Alma Talent Oy.
Juholin, E. 2010. Arvioi ja paranna! Viestinnän mittaamisen opas. Vantaa: Hansaprint
Juholin, E. 2011. Communicare! Viestintä strategiasta käytäntöön. Vantaa: Hansaprint
Kamensky, M. 2014. Strateginen johtaminen. Menestyksen timantti. Helsinki:Talentum.
Kaplan, R. S., & Norton, D. P. 2009. Strategiaverkko. Helsinki: Talentum.
Kehusmaa, K. 2010. Strategiatyö - Organisaation voimanlähde. Helsinki: Kaup-pakamari.
Kortetjärvi-Nurmi, S. & Murtola, K. 2016. Areena: Yritysviestinnän käsikirja. 1.-2. painos. Helsinki: Edita. E-kirja.
Laaksonen & Ollila 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Keuruu: Otavan Kirjapaino Oy (ilmestyy 1/2017). (e-kirja), sivut 10-29.
Lindroos, J & Lohivesi, K. 2010. Onnistu strategiassa. Juva. WS Bookwell Oy.
Mantere, S., Suominen, K. & Vaara, E. 2011. Toisinajattelua strategisesta joh-tamisesta. Helsinki: WSOYpro Oy.
Mitronen, L. & Raikaslehto, T. 2019. Voittajan strategia. Helsinki: Alma Talent.
Ritakallio, T. & Vuori, T.O. 2018. Elävä strategia. Helsinki: Alma Talent.
Strandman, K. 2009. Se vain ilmestyi - vuorovaitukseen perustuva strategian viestintä kuntaorganisaatiossa. Akateeminen väitöskirja, Lapin yliopisto. Tampere: Juvenens Print.
Valvio, T. 2010. Palvelutapahtuma ja asiakkaan kohtaaminen. Helsinki. Hel-singin seudun kauppakamari.
Åberg, L. 2011. Yhteisöviestinnän johtaminen: Strategisen viestinnän työkalut. Viestinnän erikoiskurssi. Luentomateriaali. https://blogs.helsinki.fi/aberg/fi-les/2011/01/vj11kolmas1.pdf
Student workload
Itsenäinen työskentely yksin/tiimissä 135 h.
Content scheduling
1. kokonaisuus: Missio, arvot, visio, strategia. Osio 1
2. kokonaisuus: Strategiaprosessi, Strateginen johtaminen, Strategian toimeenpano ja viestintä. Osio 2
3. kokonaisuus: Prosessijohtaminen, muutosjohtaminen ja viestintä. Osio 3
Completion alternatives
Ei mahdollisuutta.
Practical training and working life cooperation
Ennakkotehtävä kurrsin alussa omasta organisaatiosta tai muusta vastaavanlaisesta organisaatiosta omalta alalta. Yritysvierailu kurssin aikana yksin tai tiimissä valittuun organisaatioon/yritykseen. Yritysvierailun voi tehdä myös etänä digitaalisia välineitä hyödyntämällä.
Further information
Edellyttää aktiivista tiimeissä toimimista.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ei osaa tunnistaa ja määritellä strategiseen johtamiseen ja viestintään liittyvät keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa tunnistaa ja määritellä strategiseen johtamiseen ja viestintään liittyvät keskeiset käsitteet ja sisällöt.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa soveltaa strategisen johtamisen ja viestinnän keskeisiä sisältöjä työorganisaatioissa ja yrityksissä.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa analysoida strategisen johtamisen ja viestinnän kokonaisuuksia ja yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin.