Skip to main content

Svenska inom det sociala området, skriftlig (1cr)

Code: 7S00CM67-3016

General information


Enrolment period
02.07.2020 - 28.05.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2020 - 31.12.2020
Implementation has ended.
Credits
1 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Maija Salmi
Course
7S00CM67

Objectives (course unit)

Opiskelija:
- osaa viestiä kirjallisesti ruotsin kielellä käyttämällä sosiaalialan keskeisiä termejä ja fraaseja
- ymmärtää ja osaa hyödyntää oman alansa ammatillisia artikkeleita ruotsinkielisissä julkaisuissa
- osaa kirjata ylös asiakkaan tilanteeseen liittyvät keskeiset asiat
- pystyy ylläpitämään, kehittämään ja arvioimaan omaa kielitaitoaan ja kielen oppimistaitojaan osana omaa ammattiosaamistaan
- saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen kirjallisen taidon

Content (course unit)

- Keskeinen sosiaalialan terminologia
- Autenttiset oman ammattialan tekstit
- Sosiaalialalle tyypillisten viestintätilanteiden harjoittelu
- Sosionomien työtehtävät ja asiakasryhmät
- Koulutuksesta ja työkokemuksesta kertominen

Prerequisites (course unit)

Toisen kotimaisen kielen (ruotsin) lähtötasoksi edellytetään ylioppilastutkinnon hyväksytty suoritus (lukion B-kielen oppimäärä) tai sitä vastaavat tiedot. Lähtötaso vastaa Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1.

Location and time

9.9 - 20.10.2020 ZOOM

Exam schedules

Kirjallinen tentti 20.10.2020 , suullinen tentti samalla viikolla erillisen aikataulun mukaisesti

Assessment methods and criteria

Aktiivinen osallistuminen opetukseen, kirjallinen ja suullinen tentti, hyväksytysti palautetut kotitehtävät

Assessment scale

0-5

Learning materials

Verkkomateriaali+ opiskelijoiden tuottama materiaali

Student workload

3 op

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

TYYDYTTÄVÄ 1 (taitotaso B1.1)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
- Opiskelija osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti asiakkaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Opiskelija osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa .
OHJAUS:
- Opiskelija osaa antaa yksinkertaisia ohjeita asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

TYYDYTTÄVÄ 3 (taitotaso B1.2)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa selkeästi harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä melko hyvin asiakkaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- - Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa
OHJAUS:
- Opiskelija osaa kertoa keskeisimmät ohjeet asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Suomeksi
HYVÄ 5 (taitotaso B2.2-C1)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti asiakkaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata sujuvasti ja monipuolisesti asiakkaan tilasta.
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa
OHJAUS:
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti asiakkaan kanssa ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata tavallisiin kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (haastattelut, lomakkeet).
-

Go back to top of page