Developing Services, Work Methods, Forms of Work and Work Practices in Child Welfare (5cr)
Code: TK00DV75-3003
General information
- Enrolment period
 - 02.06.2020 - 31.07.2020
 - Registration for the implementation has ended.
 
- Timing
 - 01.08.2020 - 26.11.2020
 - Implementation has ended.
 
- Credits
 - 5 cr
 
- Virtual portion
 - 4 cr
 
- RDI portion
 - 5 cr
 
- Mode of delivery
 - Blended learning
 
- Unit
 - Business Operations
 
- Campus
 - TAMK Main Campus
 
- Teaching languages
 - Finnish
 
- Seats
 - 0 - 20
 
- Degree programmes
 - Specialisation Education in Child Welfare Work
 
- Teachers
 - Anssi-Pekka Udd
 - Riikkaelina Susipolku-Jensen
 
- Course
 - TK00DV75
 
Objectives (course unit)
Erikoistumiskoulutuksen osallistuja kykenee arvioimaan työyhteisönsä ja -tiiminsä tuottamien lastensuojelun palvelujen sekä työmuotojen, -menetelmien ja -käytäntöjen vastaavuutta lastensuojelun lasten, nuorten ja perheiden palvelujen ja tuen tarpeisiin lastensuojelun toimintaympäristöissä.
Erikoistumiskoulutuksen osallistuja osaa kriittisesti reflektoida työtapojaan ja -käytäntöjään, rooliaan työyhteisön ja -tiimin jäsenenä sekä asemaansa ja toimintaansa monialaisissa ja moniammatillisissa verkostoissa.
Erikoitumiskoulutuksen osallistuja osaa lastensuojelutyön suunnittelun, toteutuksen, arvioinnin ja raportoinnin sekä kehittämistoiminnan koordinoinnin ja edistämisen menetelmät ja käytännöt. Erikoistumiskoulutuksen osallistuja on saanut kokonaiskuvan lastensuojelun ajankohtaisesta tilanteesta ja kehittämistarpeista. Lisäksi hän tietää ja hallitsee lastensuojelun työmenetelmiä.
                    
Content (course unit)
Opintojaksolla perehdytään lastensuojelun palvelujen sekä työmuotojen, -menetelmien ja -käytäntöjen osallistavaan kehittämiseen. Tämän ohella perehdytään asiakkaan ja hänen läheistensä että monialaisen ja moniammatillisen yhteistyöverkoston toimijoiden yhdessä tekemiseen perustuviin kehittämistyön muotoihin, menetelmiin ja käytäntöihin. Tarkastelussa on muun muassa palvelumuotoilu. Lisäksi tarkastellaan kehittämistyön prosessin ja tulosten näkyväksi tekemisen, julkaisemisen erilaisiin keinoihin. Opintojaksolla jäsennetään myös, mitä kriittinen reflektio merkitsee ammatillisuuden kehittämisessä. Opintojakson aikana hahmottuu kuva portfoliomuotoisen kehittämistyön laadinnasta.
                    
Location and time
Koulutuksen läpäisevä prosessi aloitetaan ennakkotehtävästä ja lopetetaan viimeisillä lähikerroilla.
                    
Exam schedules
Prosessi esitellään viimeisillä lähikerroilla - ohjeet opintojakson moodlesivulla.
                    
Assessment methods and criteria
Palvelumuotoiluprosessin eri vaiheiden toteuttaminen. Arvioiminen prosessin kuvaavan esityksen pohjalta viimeisillä lähikerroilla.
                    
Assessment scale
0-5
                    
Teaching methods
Opiskelijan itsenäinen työskentely palvelumuotoilusunnitelman mukaisesti
Opettajien ja vertaisryhmän mentorointi
                    
Learning materials
Opiskelijan oman palvelumuotoiluprosessin sisällön suuntainen kirjallisuus.
Palvelumuotoiluun liittyvä kirjallisuus.
                    
Student workload
5 op=135 h: aiheen kartoitus, suunnitelman tekeminen, toteuttaminen sekä raportointi ja esittäminen
                    
Content scheduling
Aiheen kartoitus koulutuksen ennakkotehtävänä
Suunnitelman tekeminen toiselle lähikerralle
Toteutus ja raportointi sekä esitys viimeisille lähikerroille mennessä
                    
Completion alternatives
Ei ole.
                    
Practical training and working life cooperation
Opintojakso nivotaan ensisijaisesti osaksi opiskelijoiden oman työyhteisöä tai toissijaisesti muuta työelämätahoa.
                    
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
- osaa kuvailla pintapuolisesti työtapojaan ja -käytäntöjään, rooliaan työyhteisön ja -tiimin jäsenenä sekä asemaansa ja toimintaansa monialaisissa ja moniammatillisissa verkostoissa.
- osaa arvioida työyhteisön tuottamien lastensuojelun palvelujen sekä työmuotojen, -menetelmien ja -käytäntöjen vastaavuutta yleisellä tasolla ja ilman yhteyksiä lastensuojelun lasten, nuorten ja perheiden palvelujen ja tuen tarpeisiin lastensuojelun toimintaympäristöissä
- osaa pintapuolisella otteella kartoittaa, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja raportoida lastensuojelutyön kehittämistoiminnan ja edistämisen menetelmiä ja prosessia
                    
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
- osaa kuvailla työtapojaan ja -käytäntöjään, rooliaan työyhteisön ja -tiimin jäsenenä sekä asemaansa ja toimintaansa monialaisissa ja moniammatillisissa verkostoissa
- osaa kuvailla työyhteisön tuottamien lastensuojelun palvelujen sekä työmuotojen, -menetelmien ja -käytäntöjen yhteyksiä lastensuojelun lasten, nuorten ja perheiden palvelujen ja tuen tarpeisiin lastensuojelun toimintaympäristöissä
- osaa pintapuolisesti kartoittaa, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja raportoida lastensuojelutyön kehittämistoimintaa ja edistämisen menetelmiä sekä prosessia
                    
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
- osaa reflektoida työtapojaan ja -käytäntöjään, rooliaan työyhteisön ja -tiimin jäsenenä sekä asemaansa ja toimintaansa monialaisissa ja moniammatillisissa verkostoissa
- osaa arvioida teoreettisesti työyhteisön tuottamien lastensuojelun palvelujen sekä työmuotojen, -menetelmien ja -käytäntöjen vastaavuutta laadukkaisiin lastensuojelun palveluihin sekä asiakaslähtöisiin tuen tarpeisiin lastensuojelun toimintaympäristöissä
- osaa suunnitella, toteuttaa vastuullisesti ja arvioida lastensuojelutyön kehittämistoimintaa,  edistämisen menetelmiä ja prosessia sekä raportoida niistä vaikuttavalla tavalla
- opiskelija tuottaa prosessissa käytännön työtä kehittävää sisältöä
                    
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
- osaa reflektoida kriittisesti ja monitasoisesti työtapojaan ja -käytäntöjään, rooliaan työyhteisön ja -tiimin jäsenenä, asemaansa ja toimintaansa monialaisissa ja moniammatillisissa verkostoissa sekä kehittymistään opiskeluprosessin aikana
- osaa arvioida kriittisellä ja kehittävällä otteella sekä teoreettisesti jäsentäen työyhteisön tuottamien lastensuojelun palvelujen sekä työmuotojen, -menetelmien ja -käytäntöjen vastaavuutta laadukkaisiin lastensuojelun palveluihin sekä asiakaslähtöisiin tuen tarpeisiin lastensuojelun toimintaympäristöissä
- osaa suunnitella, johtaa toteuttamista ja arvioida lastensuojelutyön kehittämistoimintaa,  edistämisen menetelmiä ja prosessia sekä raportoida siitä vaikuttavalla tavalla toimintaympäristöön sekä laajemmin hyödynnettäväksi
- osaa tuottaa selkeästi lastensuojelutyötä kehittäviä uusia ja innovatiivisia työtapoja, menetelmiä tai käytänteitä