Skip to main content

Person-centeredness in mental health and substance abuse care (5 cr)

Code: TK00DQ01-3003

General information


Enrolment period
02.06.2020 - 31.07.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2020 - 11.12.2020
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Business Operations
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Specialised Education in Mental Health and Substance Abuse Work
Teachers
Juha Santala
Anne Kivimäki
Mari Vikman
Person in charge
Mari Vikman
Course
TK00DQ01

Objectives (course unit)

Ymmärtää osallisuuden merkityksen ja osaa hyödyntää työssään vertais- ja kokemusasiantuntemusta.
Osaa rakentaa toimivan ammatillisen yhteistyösuhteen asiakkaan ja läheisten kanssa.
Tuntee toipumisorientaation ideologian ja toivon merkityksen kuntoutumisessa ja osaa tukea asiakkaan ja läheisten itsemääräämisoikeutta.
Tuntee tarpeenmukaisen hoidon ja avoimen dialogin ideologian ja osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan.
Osaa tukea asiakkaan, läheisten ja yhteisöjen mielenterveyttä.

Content (course unit)

Asiakaslähtöisyys
Osallisuus ja itsemääräämisoikeus
Vertaisuus ja kokemusasiantuntijuus sekä heidän roolinsa mielenterveys- ja päihdetyössä, myös kouluttajina
Yhdenvertaisuus
Avoin dialogi ja reflektiivisyys
Voimavaralähtöisyys
Recovery –(ajattelu) toipumisorientaatio
Toivon merkitys mielenterveys- ja päihdetyössä
Tarpeen mukaisen hoidon lähestymistapa
Läheisten ja yhteisöjen rooli mielenterveys- ja päihdetyön kontekstissa

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna.
Tuntee erilaisia menettelytapoja, muttei osaa perustella valintojaan.
Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Toimii ryhmässä.
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.
Osaa kuvata oman toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia lisäävät vaikutukset.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa.
Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Tunnistaa ja noudattaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Arvioi erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja.
Yhdistelee ratkaisutapoja luovasti tai luo uusia.
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
Tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.
Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti yhteisön ja oman alan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen.
Ymmärtää toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset ja osaa toimia myös niitä ennakoiden.

Location and time

Opintojakson opetus toteutuu syys-, loka- ja marras- ja joulukuun opiskelupäivissä.

Exam schedules

Ennakkotehtävän palautus 5.10.2020.
Oppimistehtävän palautus 7.12.2020.

Assessment methods and criteria

Oppimistehtävä arvioidaan asteikolla 0-5. Opiskelija saa oppimistehtävästään kirjallisen laadullisen palautteen.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

- Luento-opetus
- Flipped learning -opiskelu, oppitunnille valmistavan ennakkotehtävän tekeminen
- Pienryhmätyöskentely
- Oppimistehtävä

Learning materials

Opetussuunnitelman mukainen kirjallisuus:
- Vuorilehto, M. ym. 2014. Uudistuva mielenterveystyö. Fioca.
- Holmila, Raitasalo & Tigerstedt (toim.) 2016. Sukupolvien sillat ja kasvamissen karikot. Vanhemmat, lapset ja alkoholi.
- Ehkäisevän päihdetyön laatukriteerit 2006. Työpapereita 3/2006. Helsinki: Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus ja Laki ehkäisevän päihdetyön järjestämisestä 523/2015.Sosiaali- ja terveysministeriö.
- Mielenterveys- ja päihdesuunnitelma 2009–2015 : Suunnitelman loppuarviointi ja ohjausryhmän ehdotukset. Raportteja ja muistioita 2016:3.
- Stengård E & Appelqvist-Schmidlechner K. (2010) Mental health promotion in young people - an investment for the future (PDF 53 KB). Publications of WHO Regional Office for Europe. http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0013/121135/E94270.pdf
- Turpeinen, A. 2018. Tarpeenmukainen hoito. Mielipalvelut.fi. http://www.mielipalvelut.fi/artikkelit/tarpeenmukainen-hoito/
- Karppinen, Henri (2014) Reframing the relationship between service design and operations: a service engineering approach. väitöskirja. http://www.doria.fi/handle/10024/94496
- Laitila, Minna (2010) Asiakkaan osallisuus mielenterveys- ja päihdepalveluisssa, Fenomenografinen lähestymistapa. Väitöskirja. https://core.ac.uk/download/pdf/15168145.pdf
- Valkama, Katja (2012) Asiakkuuden dilemma – Näkökulmia sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuuteen. Väitöskirja. https://www.univaasa.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-412-4.pdf
- Rissanen, P. (2015) Toivoton tapaus? Autoetnografia sairastumisesta ja kuntoutumisesta.
Kuntoutussäätiön tutkimuksia 88/2015.
- Peltoniemi, M. (2017) Aivan kuin minua ei olisi: Autoetnografia emotionaalisesta traumasta ja toipumisesta. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, äihteet ja syrjäytyminen, sosionomi (YAMK). http://www.theseus.fi/handle/10024/136225
- Mönkkönen K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
- Mönkkönen K. 2007. Vuorovaikutus: dialoginen asiakastyö
- Turpeinen A-K. 2018. Tarpeenmukainen hoito. Verkkolähde osoitteessa: https://www.mielipalvelut.fi/artikkelit/tarpeenmukainen-hoito/
- Särkelä A. 2015. Välittäminen ammattina.

Student workload

Opintojakson laajuus 5 op = 135 h opiskelijan työtä.

Content scheduling

Opintojakson opetus toteutuu syys-, loka- ja marras- ja joulukuun opiskelupäivissä.

Completion alternatives

-

Go back to top of page