Thermal Sciences, Oscillations and Wave Motion (3 cr)
Code: 5N00EW01-3001
General information
- Enrolment period
- 10.06.2020 - 09.09.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 31.08.2020 - 31.12.2020
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Building Services Engineering, Electrical Systems
Objectives (course unit)
Student is able to
- apply models of heat transfer to describe thermal operation of building services systems
- explain the operational principle of heat pumps and coolers and complete basic power calculations
- model propagation of sound in air and in solid structures and knows basic concepts of sound.
Content (course unit)
Basics of refrigeration, heat pumps, refrigerators and freezers. Calculation of thermal, cooling, and compressor powers, coefficient of performance. Heat transfer mechanisms (conduction, convection and radiation) and their models. Temperature profile calculations and simple power estimation calculations for heating systems (for example electric underfloor or window heating). Basic phenomenon of wave motion and oscillations, standing waves, basics of sound and noise modelling, human hearing, sound pressure level, dampening and sound insulation, A-weighting.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Student is able to solve problems similar to teacher’s examples. Assessed exercises might be erroneous or student might have difficulties returning them in time. Student might need special support to be able to complete given tasks. Student knows the operating principle of heat pumps and is able to model heat transfer in simple electrical heating cases. Student is familiar with basic concepts of noise and sound insulation.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Student is able to apply the course material to more complex problems. Assessed exercises contain only minor errors and student uses correct terminology. Student shows the capability to work independently. Student understands limits of used models.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Student is able to associate how the course material links to building services engineering by comparing modelling results to real world values or by critically analyzing the meaning of those results. Student shows profiency giving written validations to the results. Assessed exercises are flawless.
Assessment methods and criteria
Opintojakson arvosana määräytyy laskuharjoitusten, harjoitustöiden ja tentin pisteiden perusteella. Tabulan harjoituksista maksimipistemäärä on 50, harjoitustöistä maksimi on 20 pistettä ja tentin maksimi on 30 pistettä. Opintojakson läpäisyraja on 40 pistettä ja parhaan arvosanan raja on 90 pistettä.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Opetuskeskustelu, lähi- tai etäopetus, videot, laskuesimerkit, harjoitustehtävät ja -työt ja tentit
Learning materials
Opettajan materiaali, fysiikan ja talotekniikan kirjallisuus, viranomaismääräykset ja -asetukset
Student workload
30 tuntia lähi- tai etäopetusta, 50 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Completion alternatives
AHOT-menettely, jossa opiskelija osoittaa lämmönsiirron ja lämmitystehon laskennan osaamista. AHOTointi tulee tehdä viikon kuluessa opintojakson aloituksesta.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei ole pystynyt harjoitustehtävillä, harjoitustöillä ja tentillä osoittamaan riittävää osaamista opintojakson aihealueista.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa ratkaista esimerkkien kaltaisia ongelmia. Opiskelijalla on ongelmia ymmärtää tulosten oikeita suuruusluokkia tai oikeita yksiköitä. Opiskelija osaa ainakin kaksi aihetta seuraavista:
- laskea kylmäaineprosessin (tehojen mitoitus) ja lukea ph-diagrammia
- laskea lämmönsiirron sovelluksia
- laskea aaltoliikkeen tehtäviä
- laskea ääniopin tehtäviä
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa:
- laskea kylmäaineprosessin (tehojen mitoitus) ja lukea ph-diagrammia
- laskea lämmönsiirron sovelluksia
- laskea aaltoliikkeen tehtäviä
- laskea ääniopin tehtäviä
Ratkaisuissa on kuitenkin puutteita tai virheitä. Esimerkiksi ratkaisuja ei ole sanallisesti perusteltu.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa:
- laskea kylmäaineprosessin (tehojen mitoitus) ja lukea ph-diagrammia
- laskea lämmönsiirron sovelluksia
- laskea aaltoliikkeen tehtäviä
- laskea ääniopin tehtäviä
Ratkaisut ovat täsmällisiä ja ne on perusteltu sanallisesti.