Physics and Chemistry in Automation (4 cr)
Code: 5S00BM05-3007
General information
- Enrolment period
- 02.12.2019 - 31.12.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 07.01.2020 - 30.04.2020
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Electrical and Automation Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Electrical Engineering
Objectives (course unit)
The student is able to model the operation of a process or a system using
- state variables
- energy balance calculations
The student is able to use enthalpy and entropy tables and diagrams.
The student knows the basics of radiation physics, radiation dose quantities and radiation safety.
The student knows the responsibilities of radiation safety officer and regulations and laws and decrees related to radiation safety.
Content (course unit)
State variables, processes, laws of thermodynamics, energy balance calculations, use of tables and diagrams in thermodynamics. Ionizing radiation, sealed sources and x-ray machines, interaction of radiation with matter, biological effects of radiation, regulations, laws and decrees related to radiation safety.
Prerequisites (course unit)
Fluid Mechanics and thermophysics
Location and time
Kemia-osio: periodi 3 ja 4, 2020
Exam schedules
Tenttien ajankohdat
Kemian osuuden tentti: viikko 12, 2020
Uusinnat ja korotus (kemia): yleisinä tenttipäivinä: 23.04.2020 ja 14.05.2020
Evaluation methods and criteria
0-5.
Kemia.osiosta tentti periodin 3. lopussa (viikko 12, 2020).
Tentin läpäisy: 1/3 tentin pisteistä
Säteilyturvallisuusosio
30 % pisteistä
Säteilyn käytön turvallisuudesta vastaavan tutkinto
50 % pisteistä
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Lähitunnit
Laskuharjoitukset
Tentti
Learning materials
Opintojakson kemia-osio koostuu:
1.Termodynamiikka: Tabula-pohjalla oleva materiaali
2. Kemia: Antila & co. Tekniikan kemia + Tabula-pohjalla oleva materiaali
Student workload
Lähitunnit
Itsenäinen työskentely
Tenttiin valmistautuminen
Säteilyturvallisuusosa
Säteilyn käytön turvallisuudesta vastaavan pätevyyden saamiseksi:
- (Loman jälkeen) läsnäolovelvollisuus 100 %
- Säteilyturvallisuustentistä on saatava vähintään 50 % pisteistä
- On osallistuttava umpilähde- ja röntgenlaiteharjoitteluun
- On osallistuttava säteilyturvallisuusosuuden seminaarityöhön
Uusintatentissä voi suorittaa vain opintojakson, ei säteilyturvallisuuskuulustelua.
Säteilyturvallisuuskuulustelun voi uusia seuraavan vastaavan opintojaksototeutuksen yhteydessä.
Content scheduling
Kemian osio (alustava):
1. Voimalaitos, höyrykattila, palaminen
2. palamisreaktio, reaktion sanoma
3. yhdiste, alkuaine, ainemäärä, moolimassa
4. Termodynamiikan käsitteitä
5. Energiatase
6. Tilasuureet, tilamuutokset, tilanyhtälö
7. Vesihöyry, tilapiirrokset, höyrytaulukot.
8. Kiertoprosessi (Clausius-Rankine)
Säteilyturvallisuus
Ionisoiva säteily ja turvallisuus n. 20 h
- Ionisoiva säteily ja säteilylähteet
- Vuorovaikutus aineen kanssa
- Säteilyn biologiset vaikutukset
- Lainsäädäntö, seminaarityö
- Harjoittelu umpilähteillä ja röntgenlaitteilla
- Säteilyturvallisuustentti
- Palaute ja todistusten jako
Practical training and working life cooperation
ei ole
International connections
ei ole
Further information
Lisätiedot opintojaksosta Tabula-viestillä
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
opiskelija osaa tunnistaa, nimetä ja kuvailla opintojaksolla esille tulleita ilmiöitä ja ratkaista
lähitunneilla esitetyn kaltaisia tehtäviä
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
opiskelija osaa tunnistaa, nimetä ja kuvailla opintojaksolla esille tulleita ilmiöitä ja ratkaista
lähitunneilla esitetyn kaltaisia tehtäviä sekä soveltaa oppimaansa
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
opiskelija osaa tunnistaa, nimetä ja kuvailla opintojaksolla esille tulleita ilmiöitä ja ratkaista
lähitunneilla esitetyn kaltaisia tehtäviä sekä soveltaa oppimaansa. Lisäksi hän pystyy perustelemaan
edellä mainitun