Basics of Interdisciplinary Case Management in Social and Health Care (5cr)
Code: TK00FE97-3001
General information
- Enrolment period
- 02.12.2019 - 09.01.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2020 - 31.07.2020
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Business Operations
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Case Management in Social Services and Health Care, Specialisation Education
- Teachers
- Maija Koivunen
- Marja-Liisa Timperi
- Toni Leander
- Course
- TK00FE97
Objectives (course unit)
Erikoistuja
1. Osaa toimia sosiaali- ja terveysalan arvojen ja eettisten ohjeiden mukaan ja edistää hyvinvointia ja terveyttä sekä sosiaalisten oikeuksien toteutumista asiakas- ja palveluohjauksessa
2. Osaa soveltaa asiakas- ja palveluohjauksen teoriaa ja tutkimustietoa työnsä suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
3. Hallitsee sosiaaliturvaohjauksen, lainsäädännön ja palvelujärjestelmän edellytykset ja vaatimukset työssään
4. Osaa jäsentää palvelujen tuottamisen lähtökohdat ja arvioida palvelujen soveltuvuutta asiakkaan tarpeisiin
Content (course unit)
- Asiakas- ja palveluohjaus käsitteenä ja teoreettiset lähtökohdat
- Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä: yleinen palveluohjaus, voimavarakeskeinen palveluohjaus ja intensiivinen palveluohjaus
- Asiakas- ja palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
- Sosiaali- ja terveysalan eettinen osaaminen asiakastyössä
- Asiakas- ja palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
- Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvissa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteissa
- Asiakas- ja palveluohjaushankkeiden keskeiset tavoitteet, sisällöt, tulokset ja suositukset
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Hyväksytty
Käyttää soveltaen asiakas- ja palveluohjauksen teorioita ja tutkimustietoa. Osoittaa tuntevansa sosiaali- ja terveysalan arvojen ja eettisten ohjeiden käytön asiakas- ja palveluohjauksessa. Näyttää tuntevansa sosiaaliturvaohjauksen, lainsäädännön ja palvelujärjestelmän. Tuntee hyvinvoinnin ja terveyden sekä sosiaalisten oikeuksien edistämisen keinoja asiakas- ja palveluohjauksessa ja käyttää niitä. Näyttää osaavansa jäsentää palvelujen tuottamisen lähtökohtia ja arvioida palvelujen soveltuvuutta asiakkaiden tarpeisiin.
Täydennettävä/hylätty
Yllä olevat tavoitteet eivät toteudu.
Location and time
Lähipäivät 16.-17.1.2020 läsnäolovelvollisuus
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Asiantuntija-alustukset ,erikoistujaryhmän yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen, Itsenäinen opiskelu ja ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden kehittäminen.
Oppimistehtävät: 1) ennakko-oppimistehtävä ja 2) oppimistehtävä
Learning materials
Helminen, J. (toim.) (2017). Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita: Helsinki. (sivut 5–75)
Hänninen, K. (2007). Palveluohjaus. Asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. (Raportteja 20/2007). Helsinki: Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Stakes. Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
Kangasniemi, M., Hipp, K., Häggman-Laitila, A., Kallio, H., Kärki, S., Kinnunen, P., Saarnio, A-M., Viinamäki, L. & Waldén, A. (2018). Optimoitu sote-ammattilaisten koulutus- ja osaamisuudistus. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 39/2018. Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-545-7
Nummela, O., Juujärvi, S. & Sinervo, T. (2019). Competence needs of integrated care in the transition of health care and social services in Finland. International Journal of Care Coordination 22(1), 36–45. Saatavilla https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2053434519828302
Sayed, T. (2015). Ohjaus keskusteluun perustuvana menetelmänä. Teoksessa P. Näkki & T. Sayed (toim.) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla, s. 8–24. Helsinki: Edita.
Asiakas- ja palveluohjaukseen liittyvä lainsäädäntö ja suositukset:
o Terveydenhuoltolaki 1326/2010
o Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992
o Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
o Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 2000/812
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Yllä olevat tavoitteet eivät toteudu.
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Käyttää soveltaen asiakas- ja palveluohjauksen teorioita ja tutkimustietoa. Osoittaa tun-tevansa sosiaali- ja terveysalan arvojen ja eettisten ohjeiden käytön asiakas- ja palve-luohjauksessa. Näyttää tuntevansa sosiaaliturvaohjauksen, lainsäädännön ja palvelujärjestelmän. Tuntee hyvinvoinnin ja terveyden sekä sosiaalisten oikeuksien edistämisen keinoja asiakas- ja palveluohjauksessa ja käyttää niitä. Näyttää osaavansa jäsentää pal-velujen tuottamisen lähtökohtia ja arvioida palvelujen soveltuvuutta asiakkaiden tarpeisiin.