Finnish Language and Communication (3 cr)
Code: 5N00DX46-3002
General information
- Enrolment period
- 02.12.2019 - 26.01.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2020 - 27.04.2020
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Electrical Engineering
Objectives (course unit)
Students
• can evaluate their communication skills
• can take advantage of the feedback given
• understand the importance of communication skills and communication processes
• understand what purposeful communication is
• want to develop their skills in Finnish and communication as a part of their professional skills
• can cope in the communication situations of their own field
• can give and receive feedback in working life communication situations
• can listen to, observe and interpret communication
• know the importance of the internal and external communication in a community
• has expert communication skills: the message is structured, understandable and convincing
• can take into account the demands of the respondent, situation and the field
• can argue and have an impact
• can acquire and use information of their own field critically
• can create a written and spoken presentation for a target audience and also, if required, include visual aids
• know the working life text types and ways to use language
• use the language of their field following the practices and guidelines
• work in professional communication situations responsibly and within agreed methods of conduct
• understand the impact of culture in communication and the significance of collaborating with people from various cultural backgrounds
Content (course unit)
basics of spoken communication (theory and practice)
grammar
writing documents (e.g. job applications, notifications)
Prerequisites (course unit)
None
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Opiskelija kirjoittaa ymmärrettävästi ja asiatyylisesti asiakirjastandardia jäljitellen. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta.
Opiskelija kykenee pitämään puhe-esityksensä visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Opiskelija viestii kirjoittaen jäsentyneesti ja havainnollisesti. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja teksti on melko virheetön ja noudattelee asettelultaan täysin asiakirjastandardia. Opiskelija osaa esittää asiat erotellen omat näkemyksensä lähteistä hankkimistaan tiedoista niin, että referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin.
Opiskelijan puhe-esitys on vastaanottajat ja tilanteen huomioiva ja rakenteeltaan toimiva. Puheensa aikana opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Opiskelija viestii kirjoittaen vakuuttavasti, perustellen näkemyksensä monipuolisesti. Hänen tekstinsä olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty sekä tiivistetty. Kieli on virheetöntä ja tyyli hallittua. Opiskelija osaa puhua vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan. Hän osaa hyödyntää äänen tehokeinoja.
Exam schedules
Opintojakson lopuksi opiskelijat pitävät laajemman suullisen esityksen, kirjallista tenttiä ei ole.
Assessment methods and criteria
Arviointi on jatkuvaa ja perustuu sekä opiskelijan tekemiin tehtäviin että yleiseen aktiivisuuteen ja osallistumiseen tuntityöskentelyssä. Arviointi on sekä kirjallista että suullista.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan tarpeen mukaan joko lähi-, monimuoto- tai etäopetuksena. Tunnit sisältävät opettajan luentoja, mutta myös opiskelijoiden itsenäistä tiedonhakua ja aihepiireihin tutustumista edellytetään. Lisäksi opiskelijat hankkivat tietoa ja valmistelevat tehtäviä itsenäisesti tuntien ulkopuolella. Opetuksessa ja ohjauksessa opiskelijoita osallistetaan aktiiviseen tuntityöskentelyyn ja keskusteluihin sekä ryhmäytetään eri menetelmin ja toiminnallisten harjoitusten avulla.
Learning materials
Opettajan laatimat luentomateriaalit , Tekniikan viestintä -teos.
Student workload
Opetuskertojen lisäksi (n.12 tapaamista, 1 h 30 min. kerrallaan) opiskelija tekee itsenäisesti ja parin kanssa/pienryhmissä kirjallisia ja suullisia tehtäviä ja valmistelee suullisen esityksen esitettäväksi opintojakson lopuksi. Opiskelijan työmäärä: 3 x 27 h.
Content scheduling
Tarkemmat tiedot Moodlessa.
Completion alternatives
Ei ole.
Further information
No alternative form of completion.
Sufficient skills in Finnish.
Mandatory participation on 80% of the classes.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei ole pitänyt suullista esitystä, on ollut pois tunneilta enemmän kuin 20 %, ei ole tehnyt kotitehtäviä tai osallistunut tuntitehtäviin.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssin tehtäviä tai pitänyt suullista esitystä. Opiskelija ei ole osallistunut tuntityöskentelyyn aktiivisesti. Opiskelija ei ole kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä osoittanut hallitsevansa hyvin suomen kieltä: tekstissä on paljon kielivirheitä tai tekstin rakennetta ja sisältöä on hankala hahmottaa. Teksti ei ole rakenteeltaan johdonmukaista eikä etene loogisesti. Suulliset esitykset ovat epäselviä, vaikeasti seurattavia tai havainnollistamiskeinoja ei ole käytetty.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija on suorittanut kaikki kurssin tehtävät ajallaan. Opiskelija on osallistunut tuntityöskentelyyn. Opiskelija on kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä osoittanut hallitsevansa hyvin suomen kielen. Kielivirheitä on melko vähän ja tekstiä on vaivatonta lukea. Tekstit ovat rakenteeltaan jäsentyneitä ja loogisesti ja johdonmukaisesti eteneviä. Suulliset esitykset ovat selkeitä ja havainnollisia ja kuulijan on helppo seurata niitä.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija on suorittanut kaikki kurssin tehtävät ajallaan. Opiskelija on osallistunut tuntityöskentelyyn aktiivisesti. Opiskelija on kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä osoittanut hallitsevansa suomen kielen erinomaisesti. Kielivirheitä on melko vähän tai ei ollenkaan ja tekstiä on vaivatonta lukea. Tekstit ovat rakenteeltaan jäsentyneitä ja loogisesti ja johdonmukaisesti eteneviä. Suulliset esitykset ovat selkeitä ja havainnollisia ja kuulijan on helppo seurata niitä.