Skip to main content

Microbiology (3 cr)

Code: 5O00EW30-3001

General information


Enrolment period
25.11.2019 - 10.01.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2020 - 20.09.2020
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Laboratory Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Laboratory Engineering
Teachers
Tuuli Välineva
Person in charge
Eeva-Leena Tuominen
Course
5O00EW30

Objectives (course unit)

Student is able to
- describe the structure of prokaryotic and eukaryotic cell
- describe the characteristic properties, growth, nutritional and environmental needs of microbes, and based on them, draw conclusions on growing microbes in the laboratory
- explain the significance of microbes to health, environment and industrial production
- explain the most important methods used for microbiological sample preparation, culture and identification
- explain the most important sterilization methods

Content (course unit)

- principles of cell classification
- structure of prokaryotic and eukaryotic cell
- microbial nutrition and growth
- utilization of microbes and the injurious effects of the microbes
- aseptic work and safety in the microbiology laboratory
- microbiological sample preparation, culture and identification
- sterilization techniques

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

The student is able to identify and define the most important structures of prokaryotic and eukaryotic cells. The student knows the basics of microbial growth, nutrition and living conditions and is able to describe the most important basic properties of microbes. The student understands the importance of microbes for health, environment and industrial production. The student knows the basic principles of the methods used in microbiological work.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

The student is able to describe the structure of the pro- and eukaryotic cell, the cellular organelles and their main functions. The student is able to identify and explain the requirements of microbial growth, nutrition and living conditions and is able to describe the most important properties of microbes. The student can explain the importance of microbes for health, environment and industrial production. The student is able to explain the principles of the methods used in microbiological work.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

The student is able to explain the structure of the pro and eukaryotic cell in detail, the cell organelles and their functions. The student is able to identify and explain in detail the requirements of microbial growth, nutrition and living conditions, and to describe the most important properties of microbes, and to draw conclusions about microbial growth. The student is able to explain in depth the importance of microbes for health, environment and industrial production. The student is able to explain in depth the principles of the methods used in microbiological work. The student has a good overview of the properties and functions of microbes.

Exam schedules

2 välikoetta: 1. vk 20.1.2020, 2. vk 17.2.2020.
Välikokeiden rästi- ja korotuskoe: 2.3.2020.
Tämän jälkeen välikokeiden uusinta- ja korotustentit järjestetään tarvittaessa Examissa, ja näistä sovitaan opettajan kanssa henkilökohtaisesti.

Huomioi, että Mikrobiologian laboratoriotyöt -kurssille, joka alkaa 4. periodin alussa, ei pääse osallistumaan, ellei Mikrobiologian kurssi ole tätä ennen hyväksytysti suoritettu.

Evaluation methods and criteria

Suoritus:
Hyväksytysti suoritetut välikokeet 1 ja 2, hyväksytysti suoritettu kirjallinen tehtävä.
Arvioinnin kriteerit:
Välikokeet arvioidaan asteikolla 0-5. Kummankin välikokeen painoarvo on 50%. Kirjallinen tehtävä arvioidaan hyväksytty-hylätty. Kirjallinen tehtävä voi nostaa tai laskea tenttien perusteella saatua kurssiarvosanaa yhdellä numerolla.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja tunti- sekä kotitehtävien tekeminen voi vaikuttaa arvosanaa korottavasti.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Lähiopetus, tunti- ja kotitehtävät, kirjallinen tehtävä, välikokeet

Learning materials

Tabulan materiaali.
Lisämateriaalina jokin yleisen mikrobiologian oppikirja, esim.
Willey, Sherwood, Woolverton, Prescott's Principles of Microbiology, Mc Graw Hill
Prescott, Harley, Klein: Microbiology
Bauman: Microbiology
Madigan, Martinko: Brock Biology of Microorganisms
Tortora, Funke, Case: Microbiology. An Introduction

Student workload

Lähiopetus 30 h. Itsenäistä opiskelua n. 50 h.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Hylätty suoritus kirjallisesta tehtävästä ja/tai välikokeista.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä tärkeimmät prokaryootti- ja eukaryoottisolujen rakenteet. Opiskelija osaa perusteet mikrobien kasvun, ravinnon- ja elinolosuhteiden vaatimuksista ja osaa kuvata mikrobien tärkeimpiä perusominaisuuksia. Opiskelija ymmärtää mikrobien merkityksen terveyden, ympäristön sekä teollisen tuotannon kannalta. Opiskelija osaa mikrobiologisessa työskentelyssä käytettyjen menetelmien perusperiaatteet.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa kuvata pro- ja eukaryoottisolun rakenteen, soluorganellit ja niiden tärkeimmät tehtävät. Opiskelija osaa tunnistaa ja selittää mikrobien kasvun, ravinnon- ja elinolosuhteiden vaatimuksia ja osaa kuvata mikrobien tärkeimpiä ominaisuuksia. Opiskelija osaa selittää mikrobien merkityksen terveyden, ympäristön sekä teollisen tuotannon kannalta. Opiskelija osoittaa hallitsevansa mikrobiologisessa työskentelyssä käytettyjen menetelmien periaatteet.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa selittää yksityiskohtaisesti pro- ja eukaryoottisolun rakenteen, soluorganellit ja niiden tehtävät. Opiskelija osaa tunnistaa ja selittää yksityiskohtaisesti mikrobien kasvun, ravinnon- ja elinolosuhteiden vaatimuksia sekä kuvata mikrobien tärkeimpiä ominaisuuksia, ja niiden perusteella tehdä päätelmiä mikrobien kasvatuksesta. Opiskelija osaa selittää perusteellisesti mikrobien merkityksen terveyden, ympäristön sekä teollisen tuotannon kannalta. Opiskelija osoittaa hallitsevansa kattavasti mikrobiologisessa työskentelyssä käytettyjen menetelmien periaatteet. Opiskelijalle on muodostunut hyvä kokonaiskuva mikrobien ominaisuuksista ja toiminnasta.

Go back to top of page