Talonrakentamisen perusteet (5 cr)
Code: 5B00FD45-3002
General information
- Enrolment period
- 02.12.2019 - 31.01.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 07.01.2020 - 01.05.2020
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Construction Site Management
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Construction Site Management
Objectives (course unit)
After completing the course the student knows the main structures used in small houses and their properties. He / she is able to choose the appropriate structures suitable for the object and modify them.
Detail design plays an important role. The details made must be of high quality and reasonably constructed and meet the requirements of eg Dry Chain10.
The student is familiar with the concepts of fire regulations and their use and can apply the requirements of fire regulations in the design of a P3 class building.
The student knows the requirements for building and maintenance safety and is able to take them into account in his / her work.
Content (course unit)
Finishing systems
• detached houses
single-family houses
• Types and methods of foundation and drying of foundations
• Underfloor: ground and ventilated
• Floor Structures
• types and joints of the outer casing: wooden buildings (frame, CLT), ingot buildings, etc.
• prefabricated wooden houses
Roofs
• Steep outward drains
• steel: molded and seamed
• brick: concrete brick, ceramic brick
• felt: felt plate and sealing seam
Windows and doors
system of measurement
Fire regulations and fire design P3 class buildings
Operational and Maintenance Safety (1007/2017 Ministry of the Environment Decree on Building Operational Safety)
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student is able to identify and define the basics of the course and solve simple questions
applications that are similar to the tasks being handled.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
In addition to the above, the student is able to choose the most suitable one by applying and comparing different options
policy and justify their choices.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
In addition to the above, the student has a comprehensive understanding of the course topics and their use
problem solving; and the ability to present, analyze, and justify logically handled issues and methods of solution.
Exam schedules
Sovitaan kurssin alussa.
Uusintatenttien ajankohdat sovitaan erikseen
Assessment scale
0-5
Teaching methods
lähiopetus
ryhmätyöt
esitelmät, vertaisarviointi, yhteistoiminnallinen oppiminen
tentti
Learning materials
Verkon kautta toimitettava materiaali, kirjallisuus- ja muut lähdeviitteet. Tukimateriaalina rakennustietokortiston ohjekortit ja materiaalivalmistajien verkkosivut
Student workload
Lähiopetus 40 tuntia + itsenäinen työskentely.
Content scheduling
Rakennukseen kohdistuvat rasitukset. Tietolähteet.
Puun ominaisuudet rakennusmateriaalina. Tolpparunkotalon kehitys ja nykyinen tolpparunkotalo. Tehdasvalmisteiset elementti- ja valmistalot.
Tiilen ja kevytbetoniharkkojen ominaisuudet rakennusmateriaalina. Tiili- ja harkkorakenteiset pientalot. Muuraustyön perusteet, limitykset, tiilimitoitus. Rappaus ja tulisijat.
Pientalon yleisimmät perustamistavat.
Pientalon yläpohjat ja vesikatot. Rakenteellinen ryhmittely sekä toimintaperiaatteet.
Lämmöneristeet ja u-arvon määritys. Kosteuden käyttäytymisen periaatteet.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustyössä on paljon puutteita. Kokonaisuudesta näkyy, että käsiteltyihin asioihin ei ole paneuduttu.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat tyydyttävästi.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustyössä on puutteita. Kokonaisuudesta näkyy, että käsiteltyihin asioihin ei ole paneuduttu.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat hyvin.
Opiskelijalla on vähän poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä on panostanut harjoitustyöhön hyvin.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat kiitettävästi.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija on tehnyt harjoitustyön kiitettävästi ja siinä ilmenee varsin vähän puutteita.