Skip to main content

Forest Management Planning (5cr)

Code: 6M00DO37-3001

General information


Enrolment period
08.02.2020 - 10.05.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
17.04.2020 - 13.11.2020
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
School of Industrial Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Forestry
Teachers
Jukka Tohu
Eeva Sundström
Person in charge
Eeva Sundström
Course
6M00DO37

Objectives (course unit)

The student:
- is able to interpret open forest data and use it in forest management planning
- knows the inventory process of open forest data and regognizes the data
- knows present day moblie and web-based forest management planning applications
- is able to collect forest data from compartments, suggest treatment proposals and take in to account the ecological, economical and social sustainability
- is able to import and update the attributes and geometry of forest compartments in the management system
- is able to compile a forest management plan based on the updated data and prove the estate level results of the treatments.

Content (course unit)

Forest management plan, forest management plan on the Web, use of a forest management planning software, field data inventory in small groups (manually and using field computers and mobile tools), updating database and map objects, calculating the forest stand data and treatment alternatives, defining the cutting plan, compiling the forest management plan, forest resource based on remote sensing

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

The student knows the stages of forest management planning, is able to utilise open forest data for planning. The student is able to compile the forest management plan using the appropriate software.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

The student is able to utilise and refine open forest data in forest management planning.
The student is able to simulate treatment proposals, analyse their contents, suitability and consequences in the compartment but also on estate level.
The student can use mobile applications in field work and is able to transfer forest data between different forest systems and present the essential outputs.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

The student is able to utilise the most reliable open forest data, refine it and rectify the incorrect data.
The student can simulate and analyse the treatment proposals, give reasons for their use, is able to analyse the consequences of the treatments in estate level and can prove the results with reports taken from the planning system.
The student gains readiness for using forest planning mobile applications and transferring data between different forest systems.

Location and time

Huhti- ja toukokuun opetuspäivät (17.-18.4. ja 15. - 16.5.) toteutetaan etäyhteyksien avulla (Teams ja Zoom).
Kesäkuun lähijakso 12.6. on tarkoitus toteuttaa Virroilla, jos tilanne sen sallii.
Myös syksyllä opintojakson viimeinen osio on tarkoitus totetuttaa lähiopetuksena Virroilla.

Exam schedules

Verkkotentti syksyllä 2020. Tarkempi ajankohta ilmoitetaan myöhemmin.

Assessment methods and criteria

metsäsuunnitelma (30%)
hakkuusuunnitteen raportointi ( 30%)
tentti (40%)
Palautettava etätehtävä metsätiedosta: hyväksytty, hylätty

Assessment scale

0-5

Teaching methods

etäluennot/etätyöpajat
videot
luennot
maastoharjoitukset
metsäsuunnittelun maastotyöt itsenäisesti

Learning materials

Luentomateriaali ja videot Tabulassa
https://metsatieteenaikakauskirja.fi/: mm. seuraavia lähteitä:
Kurttila, M.,Hujala, T. & Hänninen, H. 2010. Näkökulmia tilakohtaisen metsäsuunnittelun kehitykseen.
Hujala, T.,Kurttila, M. &Pykäläinen, J. 2010. Metsänomistajien päätöksenteko metsiensä käytöstä ja metsäsuunnittelupalvelut
Hokajärvi, R. 2012. Metsäsuunnittelu muutoksessa
Rouvinen, T. 2014. Kuvia metsästä. (Trestimaan liittyvä artikkeli)
Holopainen, M., Vastaranta, M. & Hyyppä, J. 2014. Yksityiskohtaisen metsävaratiedon tuottaminen – kohti täsmämetsätaloutta. (Laserkeilaukseen perustuva metsävaratiedon keruun menetelmä).
Kangas J. 2015: Millaista metsätietoa tarvitaan monitavoitteisen metsäsuunnittelun pohjaksi?

Weckström, P.2014. Uusia menetelmiä metsävaratietojen hyödyntämiseen: linkki: http://www.theseus.fi/handle/10024/79627
ForestKIT- metsäsuunnitteluohjelmisto
ForestKITGo- maastotallenninsovellus
Verkkometsäsuunnitelmat.

Student workload

Opiskelijan työtä 130 h
Etäopetuksena toteutettava opetus: 24 h
Lähiopetus Virroilla: 16 h
Opiskeilijan omaa työtä 90 h

Content scheduling

Etäopetus huhti-toukokuussa: Metsätietostandardi ja avoin metsätieto, metsään.fi, metsäsuunnittelu ja sen nykytilanne, kuviotietojen rakenne, ForestKIT- metsäsuunnitteluohjelmiston perustoiminnot, ForestKIT Go: käyttöön tutustuminen.
Lähijakso 12.6. Valmiudet kesän aikana tehtäviin metsäsuunnittelun maastotöihin
Lähijakso 7. (?) - 8.8. Hakkuusuunnite ja metsäsuunnitelman koostaminen

Practical training and working life cooperation

Opiskelijat hakkivat itse itselleen suunnittelualueen. Tarvittaessa kohde voidaan osoittaa Tampereen kaupungin kiinteistöistä.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskeija ei saavuta tyydyttävä (1) tasoa.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
- osaa tulkita metsäsuunnitelman sisältöä
- osaa kerätä puustotietoa metsikkökuvioittain ja käyttää maastotallenninta tiedon keruussa
- osaa määrittää kuvion rajauksen maastossa ja päivittää sen metsäsuunnitteluohjelmistoon
- osaa siirtää puustotunnukset metsäsuunnitteluohjelmistoon, osaa tarkistaa käsittelyehdotukset, laskea kasvun ja tulostaa metsäsuunnitelman
- tuntee oleelliset metsäsuunnitelman päivittämisen vaiheet

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Edellisten lisäksi opiskelija
- osaa tulkita metsäsuunnitelman sisältöä ja ymmärtää, mistä sen sisältämät asiat koostuvat
- osaa kerätä puustotietoa metsikkökuvioittain maastotallenninta ja metsävaratietoa hyödyntäen
- osaa hyödyntää metsävaratietoa metsäsuunnittelun pohjatietona ja tehdä siihen korjauksia
- osaa itsenäisesti määrittää kuvion rajauksen maastossa ja päivittää sen metsäsuunnitteluohjelmistoon
- osaa siirtää puustotunnukset metsäsuunnitteluohjelmistoon , osaa muokata käsittelyehdotuksia ja valita tarpeelliset toimenpiteet metsikölle, osaa laskea kasvun ja tulostaa metsäsuunnitelman
- ymmärtää toimenpiteiden merkityksen metsälön puuston kehityksen kannalta
tuntee oleelliset metsäsuunnitelman päivittämisen vaiheet, osaa suunnitella ja toteuttaa päivittämisen

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Edellisten lisäksi opiskelija
osaa tulkita metsäsuunnitelman sisältöä ja ymmärtää, mistä sen sisältämät asiat koostuvat,
- osaa itsenäisesti kerätä puustotietoa metsikkökuvioittain mobiilisovelluksella, osaa hyödyntää laadukkaan metsävaratiedon
- kykenee tunnistamaan korjaamista tarvitsevan metsävaratiedon ja osaa perustella korjaustarpeen.
- ymmärtää ja osaa perustella, miten toimenpide-ehdotukset vaikuttavat suunnitelman lopputulokseen
- ymmärtää maastossa kerättävien puustotietojen merkityksen puuston kasvun laskennassa ja metsikön puuston kehitysennusteen määräytymisessä
- osaa itsenäisesti ja perustellen määrittää kuvion rajauksen maastossa ja päivittää toimenpiteet metsäsuunnitteluohjelmistoon
- osaa siirtää puustotunnukset metsäsuunnitteluohjelmistoon, osaa valita metsikölle kokonaisuuden ja metsänomistajan tavoitteiden näkökulmasta parhaan käsittelyvaihtoehdon ja muut toimenpiteet osaa laskea kasvun ja tulostaa metsäsuunnitelman
- ymmärtää toimenpiteiden merkityksen metsälön puuston kehityksen kannalta
- tuntee oleelliset metsäsuunnitelman päivittämisen vaiheet, osaa suunnitella ja toteuttaa tietojen päivittämisen, ymmärtää suunnitelman laatimisen eri vaiheiden merkityksen metsäsuunnitelman lopputuloksessa

Go back to top of page