Wood Purchase (4 cr)
Code: 6M00DO34-3001
General information
- Enrolment period
- 11.01.2020 - 01.03.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 02.03.2020 - 24.04.2020
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Online learning
- Unit
- School of Industrial Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Forestry
- Teachers
- Manne Viljamaa
- Metsätalous Virtuaalihenkilö
- Person in charge
- Manne Viljamaa
- Course
- 6M00DO34
Objectives (course unit)
The student:
-knows the forms of timber trade, roundwood market conditions in Finland and their significance in wood supply
-knows how to utilize forest resource and open data information, how to purchase wood and how to make the documentation of purchasing
-knows the methods of promoting timber trade, marketing methods and the basics of customer relationship management
Content (course unit)
Puukaupan suunnittelu- ja hinnoitteluharjoitus, Puuvirtaharjoitukset, Ostotoimihenkilön työtehtäviin tutustuminen, markkinointikeinot metsänomistajille, puukaupan lainsäädäntö ja puukaupan sopimukset.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Opiskelija tietää pääpiirteissään puukauppatavat, ymmärtää puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa sekä niiden merkityksen puunhankinnassa. Hän tietää, miten puukaupan tarjouslaskenta, leimikon hinnoittelu ja puukaupan asiakirjat tehdään ja osaa osin avustettuna laatia kyseiset asiakirjat. Hän tuntee puun ostajan metsänomistajille kohdennettuja markkinointimenetelmiä ja tietää metsäsertifioinnin merkityksen puukaupassa.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Opiskelija tuntee puukauppatavat, puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa sekä niiden merkityksen puunhankinnassa. Hän osaa hyödyntää puustotietoja ja avoimia lähtöaineistoja tarjouslaskennassa, hinnoitella leimikoita ja tehdä puukauppaan liittyvät asiakirjat. Hän tuntee puun ostajan metsänomistajille kohdennettuja markkinointimenetelmiä sekä asiakkuuden hallinnan perusteita sekä tuntee metsäsertifioinnin merkityksen puukaupassa.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Opiskelija tuntee puukauppatavat, puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa sekä niiden merkityksen puunhankinnassa ja osaa hyödyntää mahdollisuuksia monipuolisesti puukaupassa. Hän osaa hyödyntää puustotietoja ja monipuolisia avoimia lähtöaineistoja tarjouslaskennassa, hinnoitella erilaisia leimikoita ja tehdä puukauppaan liittyvät asiakirjat omatoimisesti. Hän tuntee puun ostajan metsänomistajille kohdennettuja markkinointimenetelmiä sekä asiakkuuden hallinnan perusteita sekä tuntee metsäsertifioinnin merkityksen puukaupassa ja osaa kertoa ja perustella niistä puukauppatilanteissa.
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Opiskelija ei saavuta tyydyttävän osaamisen tasoa eikä palauta opintojaksoon sisältyviä tehtäviä.
Location and time
Kurssin 1. jakso 21.3
- kurssin esittely, etätehtävien anto ja opetustekniikan esittely lauantain aikana mahdollisesti etäluentotyyppisesti Zoomin tai Teamsin välityksellä, vähintään kuitenkin Tabulan keskustelualueella
Kurssin 2. jakso
- verkkoluentoja
Exam schedules
Verkkotentti 10.4. mennessä.
Assessment methods and criteria
Arvioitavia ovat verkkotentti 50 % ja etätehtävät
Lakitehtävä S
Leimikkotehtävä 30 %
Ostopäivän raportti 20 %
Muut tehtävät
Myöhässä palautettu alentaa kokonaisarviointia 0,25 numeroa/viikko/tehtävä
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Verkko-opetus, ennakko- ja etätehtävät, harjoitustyöt, itseopiskelu,verkkotentti.
Learning materials
Hyvän metsänhoidon suositukset, soveltuvat osat
Näin se on: Metsänomistajan lakiopas, Kiviniemi M., 2011
Matti Kiviniemi 2006, Puukauppa, soveltuvat osat
Maastotaulukot
Tapion taskukirja, soveltuvat osat
Metsäteho Oy:n Puuhuolto-opas, http://www.metsateho.fi/puuhuolto-opas
Metsäteknologian perusteet, Jori Uusitalo, Metsälehti kustannus, soveltuvin osin
Muu luennoilla osoitettu materiaali
Student workload
Ns. lähijaksoille varattua aikaa on yksi perjantai-iltapäivä ja kaksi lauantaita, yhteensä 21 h. Tämä pyritään toteuttamaan etäluentoina verkon välityksellä.
Opiskelijan omaa opiskeluaikaa on lisäksi noin 75 h.
Content scheduling
1. lähijakso 21.3. Kurssin sisältö, etätehtävät ja itseopiskelumateriaalit. Metsänomistajien markkinointi. Puukaupan vaiheet ja hinnoittelu.
2. lähijakso 3. - 4.4. Perjantaina MHY:n ja metsäyhtiön luennot. Lauantaina sertifiointi ja kaava-asiat, puukaupan vaihtoehdot sekä palautteet etätehtävistä.
Practical training and working life cooperation
MHY:ltä leimikkokohteita ja luento puukaupan käytännön toteuttamisesta.
Metsäyhtiön edustajan esitys puukaupasta.
Ostotoimihenkilöpäivä, jossa opiskelija vierailee ostohenkilön mukana hänen työtehtäviä seuraten.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Verkkotentin pisteet on alle 50%, arvioitavia etätehtäviä on palauttamatta.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tietää pääpiirteissään puukauppatavat, ymmärtää puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa sekä niiden merkityksen puunhankinnassa. Hän tietää, miten puukaupan tarjouslaskenta, leimikon hinnoittelu ja puukaupan asiakirjat tehdään ja osaa osin avustettuna laatia kyseiset asiakirjat. Hän tuntee puun ostajan metsänomistajille kohdennettuja markkinointimenetelmiä ja tietää metsäsertifioinnin merkityksen puukaupassa
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tuntee puukauppatavat, puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa sekä niiden merkityksen puunhankinnassa. Hän osaa hyödyntää puustotietoja ja avoimia lähtöaineistoja tarjouslaskennassa, hinnoitella leimikoita ja tehdä puukauppaan liittyvät asiakirjat. Hän tuntee puun ostajan metsänomistajille kohdennettuja markkinointimenetelmiä sekä asiakkuuden hallinnan perusteita sekä tuntee metsäsertifioinnin merkityksen puukaupassa.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tuntee puukauppatavat, puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa sekä niiden merkityksen puunhankinnassa ja osaa hyödyntää mahdollisuuksia monipuolisesti puukaupassa. Hän osaa hyödyntää puustotietoja ja monipuolisia avoimia lähtöaineistoja tarjouslaskennassa, hinnoitella erilaisia leimikoita ja tehdä puukauppaan liittyvät asiakirjat omatoimisesti. Hän tuntee puun ostajan metsänomistajille kohdennettuja markkinointimenetelmiä sekä asiakkuuden hallinnan perusteita sekä tuntee metsäsertifioinnin merkityksen puukaupassa ja osaa kertoa ja perustella niistä puukauppatilanteissa.