Skip to main content

Wood Purchase (4 cr)

Code: 6M00DO34-3001

General information


Enrolment period
11.01.2020 - 01.03.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
02.03.2020 - 24.04.2020
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Virtual portion
4 cr
RDI portion
1 cr
Mode of delivery
Online learning
Unit
School of Industrial Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Forestry
Teachers
Manne Viljamaa
Metsätalous Virtuaalihenkilö
Person in charge
Manne Viljamaa
Course
6M00DO34

Objectives (course unit)

The student:
-knows the forms of timber trade, roundwood market conditions in Finland and their significance in wood supply
-knows how to utilize forest resource and open data information, how to purchase wood and how to make the documentation of purchasing
-knows the methods of promoting timber trade, marketing methods and the basics of customer relationship management

Content (course unit)

Puukaupan suunnittelu- ja hinnoitteluharjoitus, Puuvirtaharjoitukset, Ostotoimihenkilön työtehtäviin tutustuminen, markkinointikeinot metsänomistajille, puukaupan lainsäädäntö ja puukaupan sopimukset.

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Opiskelija tietää pääpiirteissään puukauppatavat, ymmärtää puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa sekä niiden merkityksen puunhankinnassa. Hän tietää, miten puukaupan tarjouslaskenta, leimikon hinnoittelu ja puukaupan asiakirjat tehdään ja osaa osin avustettuna laatia kyseiset asiakirjat. Hän tuntee puun ostajan metsänomistajille kohdennettuja markkinointimenetelmiä ja tietää metsäsertifioinnin merkityksen puukaupassa.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Opiskelija tuntee puukauppatavat, puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa sekä niiden merkityksen puunhankinnassa. Hän osaa hyödyntää puustotietoja ja avoimia lähtöaineistoja tarjouslaskennassa, hinnoitella leimikoita ja tehdä puukauppaan liittyvät asiakirjat. Hän tuntee puun ostajan metsänomistajille kohdennettuja markkinointimenetelmiä sekä asiakkuuden hallinnan perusteita sekä tuntee metsäsertifioinnin merkityksen puukaupassa.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Opiskelija tuntee puukauppatavat, puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa sekä niiden merkityksen puunhankinnassa ja osaa hyödyntää mahdollisuuksia monipuolisesti puukaupassa. Hän osaa hyödyntää puustotietoja ja monipuolisia avoimia lähtöaineistoja tarjouslaskennassa, hinnoitella erilaisia leimikoita ja tehdä puukauppaan liittyvät asiakirjat omatoimisesti. Hän tuntee puun ostajan metsänomistajille kohdennettuja markkinointimenetelmiä sekä asiakkuuden hallinnan perusteita sekä tuntee metsäsertifioinnin merkityksen puukaupassa ja osaa kertoa ja perustella niistä puukauppatilanteissa.

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

Opiskelija ei saavuta tyydyttävän osaamisen tasoa eikä palauta opintojaksoon sisältyviä tehtäviä.

Location and time

Kurssin 1. jakso 21.3
- kurssin esittely, etätehtävien anto ja opetustekniikan esittely lauantain aikana mahdollisesti etäluentotyyppisesti Zoomin tai Teamsin välityksellä, vähintään kuitenkin Tabulan keskustelualueella

Kurssin 2. jakso
- verkkoluentoja

Exam schedules

Verkkotentti 10.4. mennessä.

Assessment methods and criteria

Arvioitavia ovat verkkotentti 50 % ja etätehtävät
Lakitehtävä S
Leimikkotehtävä 30 %
Ostopäivän raportti 20 %
Muut tehtävät
Myöhässä palautettu alentaa kokonaisarviointia 0,25 numeroa/viikko/tehtävä

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Verkko-opetus, ennakko- ja etätehtävät, harjoitustyöt, itseopiskelu,verkkotentti.

Learning materials

Hyvän metsänhoidon suositukset, soveltuvat osat
Näin se on: Metsänomistajan lakiopas, Kiviniemi M., 2011
Matti Kiviniemi 2006, Puukauppa, soveltuvat osat
Maastotaulukot
Tapion taskukirja, soveltuvat osat
Metsäteho Oy:n Puuhuolto-opas, http://www.metsateho.fi/puuhuolto-opas
Metsäteknologian perusteet, Jori Uusitalo, Metsälehti kustannus, soveltuvin osin
Muu luennoilla osoitettu materiaali

Student workload

Ns. lähijaksoille varattua aikaa on yksi perjantai-iltapäivä ja kaksi lauantaita, yhteensä 21 h. Tämä pyritään toteuttamaan etäluentoina verkon välityksellä.

Opiskelijan omaa opiskeluaikaa on lisäksi noin 75 h.

Content scheduling

1. lähijakso 21.3. Kurssin sisältö, etätehtävät ja itseopiskelumateriaalit. Metsänomistajien markkinointi. Puukaupan vaiheet ja hinnoittelu.

2. lähijakso 3. - 4.4. Perjantaina MHY:n ja metsäyhtiön luennot. Lauantaina sertifiointi ja kaava-asiat, puukaupan vaihtoehdot sekä palautteet etätehtävistä.

Practical training and working life cooperation

MHY:ltä leimikkokohteita ja luento puukaupan käytännön toteuttamisesta.

Metsäyhtiön edustajan esitys puukaupasta.

Ostotoimihenkilöpäivä, jossa opiskelija vierailee ostohenkilön mukana hänen työtehtäviä seuraten.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Verkkotentin pisteet on alle 50%, arvioitavia etätehtäviä on palauttamatta.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tietää pääpiirteissään puukauppatavat, ymmärtää puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa sekä niiden merkityksen puunhankinnassa. Hän tietää, miten puukaupan tarjouslaskenta, leimikon hinnoittelu ja puukaupan asiakirjat tehdään ja osaa osin avustettuna laatia kyseiset asiakirjat. Hän tuntee puun ostajan metsänomistajille kohdennettuja markkinointimenetelmiä ja tietää metsäsertifioinnin merkityksen puukaupassa

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tuntee puukauppatavat, puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa sekä niiden merkityksen puunhankinnassa. Hän osaa hyödyntää puustotietoja ja avoimia lähtöaineistoja tarjouslaskennassa, hinnoitella leimikoita ja tehdä puukauppaan liittyvät asiakirjat. Hän tuntee puun ostajan metsänomistajille kohdennettuja markkinointimenetelmiä sekä asiakkuuden hallinnan perusteita sekä tuntee metsäsertifioinnin merkityksen puukaupassa.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tuntee puukauppatavat, puumarkkinoiden olosuhteet Suomessa sekä niiden merkityksen puunhankinnassa ja osaa hyödyntää mahdollisuuksia monipuolisesti puukaupassa. Hän osaa hyödyntää puustotietoja ja monipuolisia avoimia lähtöaineistoja tarjouslaskennassa, hinnoitella erilaisia leimikoita ja tehdä puukauppaan liittyvät asiakirjat omatoimisesti. Hän tuntee puun ostajan metsänomistajille kohdennettuja markkinointimenetelmiä sekä asiakkuuden hallinnan perusteita sekä tuntee metsäsertifioinnin merkityksen puukaupassa ja osaa kertoa ja perustella niistä puukauppatilanteissa.

Go back to top of page