Skip to main content

Orientation to the Profession (4 cr)

Code: 7K00DX18-3018

General information


Enrolment period
10.06.2020 - 01.09.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2020 - 31.12.2020
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 39
Degree programmes
Degree Programme in Emergency Care
Teachers
Mervi Juntunen
Minna-Kaisa Korpela
Taina Peltonen
Person in charge
Mervi Juntunen
Course
7K00DX18

Objectives (course unit)

The student
- knows how to plan and implement one's own personal study plan
- is able to constantly renew own skills and to learn new things
- can recognise the level of one’s own professional competence
- understands the importance of critical thinking in the development of professional expertise and in nursing
- is able to write the text according to the guidelines of TUAS's written communication
- knows the main tasks and responsibilities of the social and health professions the principles of regulatory oversight
- knows the library services, is able to locate materials needed for their studies and search for information

Content (course unit)

- written communication
- development of expertise
- key legislation and professional practice

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

Pass
The student
- is able to make a structurally intact, illustrative, case style and understandable problem-based text, in which the argumentation is convincing and diverse
- participates in the discussion of personal curriculum
- participates in the tutorial lessons and actively plans her/his own studies
- is familiar with the operational practices of the central professions in social and health care and the principles of their regulatory oversight.

Fail
The student
- is not able to write the text according to the guidelines of TUAS's written communication
- does not plan and implement his/her own personal study plan and does not study actively
- is not familiar with the essential tasks and responsibilities of the social and health care professions
- does not know the legislation regulating the social and health care professions.
- is not familiar with the supervision by authorities in the social and health professions.

Location and time

Opintojakso kestää koko syyslukukauden

Exam schedules

Portfolion aloitus

Assessment methods and criteria

Annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti ja palautus sovitussa aikataulussa.
Henkilökohtaisen portfolion aloitus.

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

Opettajatuutoritunnit, vertaisopiskelijatuutoritunnit, yksilölliset ja ryhmämuotoiset kehityskeskustelut, luennot, infot, työpajat, seminaarit

Learning materials

Rautava-Nurmi H., Westergård A., Henttonen T., Ojala M., Vuorinen S. 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanoma Pro. Luvut 1.1-1.4, 2.
Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. SanomaPro. Soveltuvin osin.
Sairaanhoitajien sosiaalisen median ohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajien-sosiaalisen-median-ohjeet/
Sairaanhoitajien eettiset ohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-eettiset-ohjeet/
Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-kollegiaalisuusohjeet/
Yleissairaanhoitajan (180 op) osaamisvaatimukset. https://blogi.savonia.fi/ylesharviointi/2019/01/31/yleissairaanhoitajan-180-op-osaamisvaatimuslauseet-ja-sisallot-julkaistu/
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785
Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/1994 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559
Terveydenhuoltolaki 2010/1326 (tarkastelu sairaanhoitajuuden kautta) https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101326?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=terveydenhuoltolaki
Laki terveydenhuollon ammattihenkilöstä https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559 (sis. vaitiolovelvollisuus, salassapito)
Avi (Aluehallintovirasto) http://www.avi.fi/
Valvira https://www.valvira.fi/
Sekä muu opettajan osoittama kirjallisuus

Student workload

4op =4x27h = 108h
Kirjoitusviestintä: työpajat 2h pienryhmittäin
Tiedonhaku 2h
Tutoropettajatunnit
Ohjauskeskustelu 1h
Orientoivan viikon tunnit
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta opetus 12h
27h + orientoivaviikko 3x8h=24h = 51h kontaktia
57 itsenäistä työskentelyä

Completion alternatives

Ei ole

Practical training and working life cooperation

Ei ole

International connections

-

Further information

Sisältö: 
- kirjoitusviestintä  
- asiantuntijuuden kehittyminen  
- keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta 
Osat:
1. Kirjoitusviestintä 1op
2. Asiantuntijuuden kehittyminen 1op
3. Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta 2op

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Hyväksytty
Osaa suunnitella oman henkilökohtaisen opintopolun
Tekee annetut tehtävät sovitusti.
Osaa käyttää TAMKin kirjallisen työn ohjeita annetuissa tehtävissä.
Osallistuu opetukseen ja ohjaukseen.
Tietää ammatillisen osaamisen vaatimukset.
Tietää sosiaali- ja terveydenhuollon eri ammattiryhmien keskeisimmät toimintakäytännöt
Tietää sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimmät lait ja niitä koskevan viranomaisvalvonnan
Hylätty
Ei osaa suunnitella omaa henkilökohtaista opintopolkua
Ei tee annettuja tehtäviä eikä palauta niitä sovitusti.
Ei osaa käyttää TAMKin kirjallisen työn ohjeita annetuissa tehtävissä.
Jättää osallistumatta opetukseen ja ohjaukseen.
Ei tiedä ammatillisen osaamisen vaatimuksia.
Ei tiedä sosiaali- ja terveydenhuollon eri ammattiryhmien keskeisimpiä toimintakäytäntöjä
Ei tiedä sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimpiä lakeja ja niitä koskevaa viranomaisvalvontaa

Go back to top of page