Orientation to the Profession (4 cr)
Code: 7K00DX18-3016
General information
- Enrolment period
- 10.06.2020 - 01.09.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2020 - 31.12.2021
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 52
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
- Teachers
- Mervi Kastari
- Sirja Seppänen
- Päivi Lukin
- Katariina Kunnas
- Person in charge
- Katariina Kunnas
- Course
- 7K00DX18
Objectives (course unit)
The student
- knows how to plan and implement one's own personal study plan
- is able to constantly renew own skills and to learn new things
- can recognise the level of one’s own professional competence
- understands the importance of critical thinking in the development of professional expertise and in nursing
- is able to write the text according to the guidelines of TUAS's written communication
- knows the main tasks and responsibilities of the social and health professions the principles of regulatory oversight
- knows the library services, is able to locate materials needed for their studies and search for information
Content (course unit)
- written communication
- development of expertise
- key legislation and professional practice
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Pass
The student
- is able to make a structurally intact, illustrative, case style and understandable problem-based text, in which the argumentation is convincing and diverse
- participates in the discussion of personal curriculum
- participates in the tutorial lessons and actively plans her/his own studies
- is familiar with the operational practices of the central professions in social and health care and the principles of their regulatory oversight.
Fail
The student
- is not able to write the text according to the guidelines of TUAS's written communication
- does not plan and implement his/her own personal study plan and does not study actively
- is not familiar with the essential tasks and responsibilities of the social and health care professions
- does not know the legislation regulating the social and health care professions.
- is not familiar with the supervision by authorities in the social and health professions.
Assessment methods and criteria
Annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti ja palautus sovitussa aikataulussa
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
• Opettajatuutoritunnit, vertaisopiskelijatuutoritunnit, yksilölliset ja ryhmämuotoiset ohjauskeskustelut, lähiopetus, infot, työpajat, seminaarit
Learning materials
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta kirjallisuus:
Suositeltava kirjallisuus/materiaali:
Rautava-Nurmi H., Westergård A., Henttonen T., Ojala M., Vuorinen S. 2019. Hoitotyön tiedot ja toiminnot. Sanoma Pro. Luvut 1.1-1.4, 2.
Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. SanomaPro. Soveltuvin osin.
Sairaanhoitajien sosiaalisen median ohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajien-sosiaalisen-median-ohjeet/
Sairaanhoitajien eettiset ohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-eettiset-ohjeet/
Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-kollegiaalisuusohjeet/
Yleissairaanhoitajan (180 op) osaamisvaatimukset. https://blogi.savonia.fi/ylesharviointi/2019/01/31/yleissairaanhoitajan-180-op-osaamisvaatimuslauseet-ja-sisallot-julkaistu/
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785
Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/1994 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559
Terveydenhuoltolaki 2010/1326 (tarkastelu sairaanhoitajuuden kautta) https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101326?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=terveydenhuoltolaki
Laki terveydenhuollon ammattihenkilöstä https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559 (sis. vaitiolovelvollisuus, salassapito)
Avi (Aluehallintovirasto) http://www.avi.fi/
Valvira https://www.valvira.fi/
Sekä muu opettajan osoittama kirjallisuus
Student workload
4op =4x27h = 108h
Kirjoitusviestintä: työpajat 2h pienryhmittäin
Tiedonhaku 2h
Tutoropettajatunnit n.1xkk 2h ~10h
Ohjaus- eli ns. hops-keskustelu 1h
Orientoivan viikon tunnit 24 h
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta opetus 12 h
Erilaiset infot, työpajat ja seminaarit ~ 10 h
=> 51 h lähiopetusta ja 47 h itsenäistä työskentelyä
Content scheduling
1. Asiantuntijuuden kehittyminen 1op (opetuutoritunnit, hops-keskustelu, tiedonhaku, orientoivan viikon tunnit)
2. Kirjoitusviestintä 1op
3. Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta 2op (lähiopetus, infot, työpajat, seminaarit)
4. Orientoivat päivät
Completion alternatives
Ei ole
Further information
Läsnäolo pakollinen lähiopetustunneille ja opetuutoritunneille. Ohajuskeskustelu opetuutorin kanssa 1 x lukuvuodessa.
Kirjoitusviestintään sisältyvä arvioitava essee kirjoitetaan Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen pienryhmätyöskentelyn yhteydessä.
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Hyväksytty
Osaa suunnitella oman henkilökohtaisen opintopolun
Tekee annetut tehtävät sovitusti.
Osaa käyttää TAMKin kirjallisen työn ohjeita annetuissa tehtävissä.
Osallistuu opetukseen ja ohjaukseen.
Tietää ammatillisen osaamisen vaatimukset.
Tietää sosiaali- ja terveydenhuollon eri ammattiryhmien keskeisimmät toimintakäytännöt
Tietää sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimmät lait ja niitä koskevan viranomaisvalvonnan
Hylätty
Ei osaa suunnitella omaa henkilökohtaista opintopolkua
Ei tee annettuja tehtäviä eikä palauta niitä sovitusti.
Ei osaa käyttää TAMKin kirjallisen työn ohjeita annetuissa tehtävissä.
Jättää osallistumatta opetukseen ja ohjaukseen.
Ei tiedä ammatillisen osaamisen vaatimuksia.
Ei tiedä sosiaali- ja terveydenhuollon eri ammattiryhmien keskeisimpiä toimintakäytäntöjä
Ei tiedä sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimpiä lakeja ja niitä koskevaa viranomaisvalvontaa