Skip to main content

Perioperative Nursing, Clinical Training (9 cr)

Code: 7K00BK30-3010

General information


Enrolment period
01.01.2021 - 07.03.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
03.08.2020 - 12.12.2020
Implementation has ended.
Credits
9 cr
Local portion
9 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Minna Merta
Kristiina Vähämaa
Person in charge
Kristiina Vähämaa
Course
7K00BK30

Objectives (course unit)

The student:
- is able to provide the necessary patient care facilities and equipment and is able to check their operations and operational safety;
- is able to meet the patient when arriving;
- is able to position the patient for the operation;
- is able to manage the methods used in the patient's skin and mucous membrane disinfection;
- is able to act as a scrub nurse and a circulating nurse during the induction, during the procedure and at the end of procedure;
- is able to act as an assistant during the procedure;
- is able to take care of different types of samples during the procedure;
- is able to implement aseptic principles in the patient´s intraoperative care;
- is able to use different kinds of sterilisation and disinfection methods;
- is able to maintain the continuity of care verbally and by using manual and electronic documents;
- is able to work as part of the surgical team recognising his/her own responsibilities;
- is able to work in promoting the patient's health;
- is able to evaluate his/her own professional development during the clinical training and is able to identify his/her own development challenges.

Content (course unit)

- supervised clinical training in perioperative nursing

Prerequisites (course unit)

First year and middle phase studies completed, at least 135 credits , including the basic level studies in the field of the optional professional studies. Participation in Perioperative Nursing 4 credits

Location and time

Opintojakso voi sijoittua viikoille 40-45 tai 46-51 ns. "toinen aalto". Mahdolliset leikkaustoimintaan liittyvät sulkuviikot voivat vaikuttaa opiskelijan harjoitteluviikkoihin niitä pidentävästi ajallisesti kuitenkin niin että harjoittelun kesto on yhteensä kuusi viikkoa. Mahdolliset juhlapyhät vähentävät harjoittelun kestoa.

Opintojaksoon liittyvistä reflektio- ja seminaaripäivistä ja niihin osallistumisesta opiskelijan harjoittelun ollessa muualla kuin Tamperella sovitaan harjoittelun orientaatiossa.

Exam schedules

Opintojaksoon ei liity kirjallista koetta.

Mikäli opiskelijan kehittyminen ei vastaa oppimistavoitteiden mukaista osaamisen kehittymistä, se todetaan arviointikeskustelujen aikana. Tällöin opiskelijalla on mahdollisuus näyttää osaamisen kehittymistä tarvittavalle tasolle kahden lisäviikon aikana, jonka ajankohta sovitaan ohjaavan opettajan ja harjoittelupaikan välillä. Tällöin opiskelija pitää päivittäin oppimispäiväkirjaa oman osaamisena kehittymisestä, jota ohjaava opettaja ja ohjaaja seuraavat. Lisäviikkojen aikana tapahtuvista tapaamisista sovitaan yhdessä opiskelijan, opettajan ja ohjaajan kanssa. Mikäli opintojaksolla ei saavuteta siinä edellytettävää osaamista, opintojakso suoritetaan kokonaisuudessan muuna yhdessä sovittavana ajankohtana.

Evaluation methods and criteria

Leikkaushoitotyön harjoittelussa on instrumentoivan ja valvovan sairaanhoitajan ammattitaitoon liittyvä sairaanhoitajan osaaminen opiskelijan osaamisen kehittymisen arvioinnin lähtökohta.
Opiskelijan itsearviointitaitojen kehittyminen harjoittelun aikana on oleellista: opiskelija tuottaa sekä kirjallista että suullista arviointia osaamisensa kehittymisestä.
Oman oppimisen reflektio ja opintojaksoon liittyvä seminaari on osa hyväksyttyä suoritusta.

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

Opiskelijan aktiivinen työskentely harjoittelun aikana nimetyn ohjaajan ja varaohjaajan ohjauksessa ja valvonnassa kuuden viikon ajan opintojaksoon liittyvien oppimistavoitteiden saavuttamiseksi. Opiskelija on aktiivinen toimija tavoitteiden soveltamisessa omaan harjoittelupaikkaan. Tästä syystä keskustelu ohjaajan kanssa tavoitteiden merkityksestä harjoittelupaikassa on opiskelijan tehtävä ensimmäisten päivien aikana. Keskustelusta ja ohjaajien yhteystiedoista lähetetään tieto ohjaavalle opettajalle sähköpostiin ensimmäisen harjoitteluviikon loppuun mennessä.

Ohjaavan opettajan kanssa käytävät osaamisen kehittymiseen liittyvät väliarviointi- ja loppuarviointikeskustelut järjestetään ohjaavan opettajan suunnitteleman aikataulun ja tavan mukaan. Mikäli opiskelijan harjoittelu sijoituu poikkeuksellisiin ajankohtiin, opiskelijan kanssa käytävien arviointikeskustelujen ajankohta ja käytettävät yhteistyömenetelmät sovitaan harjoittelun orientaatiossa.

Puhelimen välityksellä käytettävä väliarviointi- ja loppuarviointi ovat mahdollista järjestää, mikäli opiskelijan harjoittelu on eriaikaista tai harjoittelu sijoituu muualle kuin Tampereelle.

Harjoittelun päätteeksi sijoittuvat reflektio- ja seminaariajankohdat lasketaan työvuorotaulukkoon kahdeksan tunnin työpäiväksi. Mikäli opiskelija on eriaikaisessa harjoittelussa, seminaaritehtävä palautetaan Leikkaushoitotyön oppimisalustalle ryhmän jäsenten luettavaksi.

Viikoille 40-45 sijoittuvan harjoittelun seminaaripäivä on 10.11.20 ja viikoille 46-51 sijoittuvan hrjoittelun seminaaripäivä on 18.12.20. Seminaaripäivästä lasketaan työvuorotaulukkoon 8 tunnin työpäivä.

Ns. toisessa aallossa harjoittelussa oleva opiskelija ei voi valmistua jouluussa, koska opintojakson toteutus loppuu viikolla 51. Tällöin opiskelijan valmistuminen on mahdollista tammikuussa.

Learning materials

-

Student workload

Opiskelijan aktiivista työskentelyä ja osaamisen kehittämistä harjoittelupaikassa 230 tuntia. Siihen lisätään orientaatio- reflektio- ja arviointiajankohdat niin että kokonaistuntimääräksi tulee 243 tuntia kuudessa viikossa.

Content scheduling

Harjoittelu pyritään toteuttamaan kuuden viikon jaksona, mikäli harjoittelupaikassa ei ole sulkuja tai muita toimintaan vaikuttavia tekijöitä.

Korona-aikana on hyväksyttävää, että harjoittelu voi tapahtua kahdessa eri leikkausyksikössä opiskelijan osaamisen varmistamiseksi. Mikäli opiskelija haluaa ahotoida harjoittelun muussa oppimisympäristössä kuin leikkaussalissa, opiskelijan hopsin vaihtoehtoiset ammattiopinnot kirjataan hoitotyön syventäviksi ammattiopinnoiksi, ei perioperatiivisen hoitotyön vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoiksi. Muun harjoittelun opintopisteet kirjataan kliinisen hoitotyön harjoitteluksi.

Completion alternatives

Opintojaksoa ei voi suorittaa valinnaisella suoritustavalla.

Practical training and working life cooperation

-

Further information

Opintojakson yhden viikon työskentelyaika on 38.15 tuntia. Opintojaksoon liittyvä orientaatio, mahdolliset tapaamiset koulun tiloissa sekä opintojaksoon liittyvä reflektio- ja seminaaripäivä vähentävät harjoittelupaikassa kertyvää työaikaa 10 tuntia.
Pyhäpäivien osuessa harjoittelun ajaksi ne merkitään vapaapäiviksi tuntimäärällä 7.30 tuntia.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Mikäli opiskelijan leikkaushoitotyössä vaadittava osaaminen ei kehity harjoittelujakson aikana, opiskelija suorittaa kaksi lisäviikkoa (=2 vi) harjoittelua erikseen sovittavana ajankohtana. Osaamisen kehittymistä arvioidaan opiskelijan ja ohjaajan välisessä sekä väli- että loppuarvioinnissa. Kummastakin tilanteesta ohjaava opettaja saa s-postiinsa kirjallisen selvityksen.
Harjoittelun hylättyn suorituksen kriteerit määritellään harjoittelun orientaatiotunnilla. Harjoittelua ohjaava opettaja lähettää harjoittelun ohjaajalle ja varaohjaajalle tiedoksi hylätyn suorituksen kriteerit s-postitse.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

-

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

-

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

-

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Yleinen hoitotyön toiminta:
- Opiskelijan ammatillisessa toiminnassa ja tavassa olla potilaan/asiakkaan kanssa on puutteita
- Opiskelijan vastuullisuudessa ja toimintojen loppuun saattamisessa on puutteita
- Potilaan näkökulma hoidon suunnittelussa ja toteutuksessa jää huomioimatta kokonaisvaltainen ote
- Opiskelija puhuttelee ja kohtelee potilasta/asiakasta epäkunnioittavasti huomioimatta potilaan toiveita
- Opiskelijan ammatillinen vuorovaikutus ei mahdollista potilaan kuulemista
- Opiskelija tunnistaa huonosti eri kulttuureista olevien potilaiden ja heidän ympäristönsä tarpeita
- Opiskelijan toiminta vaarantaa potilaan turvallisuuden
- Opiskelijan tapa toimia yhteistyössä muiden kanssa perustuu omiin tarpeisiin
- Opiskelija ei arvosta muiden työpanosta potilaan hoidossa
- Opiskelija ei hyödynnä toiminnassaan tiimin jäseniltä saamaansa palautetta
- Opiskelija on puutteita salassapitovelvollisuudessa
- Opiskelija vaarantaa hoidon jatkuvuuden turvaamisen
- Opiskelijan itsensä arviointitaidot ovat puutteelliset, eikä opiskelija kykene jakamaan tietoa ryhmässä
- Opiskelijan palautteen vastaanottotaito ja palautteen toiminnassa hyödyntäminen on puutteellista
- Opiskelijan työvuorosuunnittelussa ja toteuttamisessa on puutteita
- Opiskelijan tavoitteellinen toiminta itsensä kehittämiseksi on puutteellista
- Opiskelija laiminlyö kustannusnäkökulman omassa työskentelyssään vaarantaen potilasturvallisuuden
- Opiskelija ei noudata terveydenhuollon lainsäädännön henkeä
- Opiskelija ei tiedosta eri työntekijäryhmien ja lähiesimiehen tehtäviä
- Opiskelija toiminta potilaan hoidossa on mekaanista ja perustuu mallioppimiseen
- Opiskelijan oman ammattitaidon reflektiivinen arviointi on puutteellista
- Opiskelija ei hyödynnä näyttöön perustuvaa tai hyviin hoitokäytäntöihin perustuvaa tietoa toiminnassaan
Leikkaushoitotyöhön liittyvä toiminta:
- Opiskelija ei kykene suunnittelemaan tulevaa toimenpidettä eikä valmistautumaan siihen
- Opiskelijan yhteistyö leikkaustiimin kanssa on puutteellista ja se vaarantaa potilasturvallisuuden
- Opiskelijan kyky toteuttaa turvallinen leikkausasento on puutteellinen
- Opiskelijan kyky toimia toimenpiteen aikana instrumentoivana tai assistenttina on puutteellista ohjauksesta huolimatta
- Opiskelija noudattaa puutteellista aseptiikkaa toimiessaan valvovana ja instrumentoivana sairaanhoitajana
- Opiskelijan tapa soveltaa aseptiikkaa vaarantaa hänen oman turvallisuutensa
- Opiskelija käsittelee huolimattomasti hoidossa tarvittavia välineitä ja laitteita potilasturvallisuuden vaarantaen
- Opiskelija käsittelee virheellisesti leikkauksessa otettuja näytteitä
- Opiskelijan ammatillinen vuorovaikutus potilaan kanssa ei tue potilaan hyvinvointia
- Opiskelijalla on puutteita leikkaushoitotyön kirjaamisessa
- Opiskelijan kyky turvata hoidon jatkuvuus suullisesti on puutteellista
- Opiskelijan vastuullinen toiminta potilassiirtojen aikana on puutteellista
- Opiskelijan tieto ja ymmärrys eri sterilointi- ja desinfektiomenetelmistä on puutteellinen

Go back to top of page