Skip to main content

Nursing of Children and Adolescents, Supervised Clinical Training 2 (9 cr)

Code: 7K00BK57-3005

General information


Enrolment period
25.11.2019 - 14.02.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
02.03.2020 - 12.04.2020
Implementation has ended.
Credits
9 cr
Local portion
9 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Sanna Eironen
Anne Mäenpää
Person in charge
Stiina Storvik-Sydänmaa
Course
7K00BK57

Objectives (course unit)

The student
- is independently able to apply knowledge and skills in the nursing of children and adolescents;
- is able to plan, implement and evaluate nursing of children and adolescents in collaboration with the child and family;
- is able to implement children's medication and fluid therapy together with the mentor and knows the ward's medication procedures;
- knows the ward's patient protocols.

Content (course unit)

supervised clinical training

Prerequisites (course unit)

First year and middle phase studies completed, at least 135 credits , including the basic level studies in the field of the optional professional studies. Participation in Nursing of Children and Adolescents 2 4 ects

Location and time

Viikot 10-15/2020, jobiilista tai organisaatiosta suoraan varattu harjoittelupaikka

Evaluation methods and criteria

- Hyväksytty/ hylätty. Osallistuminen ohjatun harjoittelun orientaatiotunneille. Osallistuminen ohjattuun harjoitteluun määrätyn tuntimäärän mukaisesti, harjoittelun tavoitteiden, itsearvioinnin ja kirjallisten tehtävien tekeminen ohjeiden mukaan. Lääkehoidon passin täyttäminen.
-17shlas1: Taitokoe ja hoitosuunnitelma
-17shlas2: Ohjaustehtävä

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

Ohjattu harjoittelu

Learning materials

Tabula: ohjatun harjoittelun käsikirja

Student workload

6 viikon harjoittelun kokonaistuntimäärä on 243 h, joista osastolla tehdään 230 h.

International connections

-

Further information

- Opiskelija on varannut harjoittelupaikan 6 viikoksi aikaisemmin Jobiilin kautta.
- Harjoittelun orientaatio koululla on pakollinen
- 17shlas1: Osaamisen näyttö osastolla ja Oman lapsen ja perheen hoitosuunnitelma; Hoitosuunnitelma tehdään omasta lapsesta/perheestä 1 päivän osalta (tai poliklinikkakäynniltä) rakenteisen kirjaamisen (FinnCC mukaan) mukaan. Itsearvioinnissa pohdi vuorovaikutussuhdettasi lapseen/perheeseen. Hoitosuunnitelma palautetaan viikon kuluessa harjoittelujakson päättymisestä.
- 17shlas2: Ohjaustehtävä kts. Tabulasta ohje
- Täytä lääkehoidon passia jakson aikana.
- Laadi ennen harjoittelujakson alkua alustavat tavoitteet arviointilomakkeelle.
- Laadi harjoitteluohjaajien työvuoroja mukailevat työvuorot harjoittelujaksolle kirjattuna työvuorolomakkeelle. Kirjaa myös ohjaajasi nimikirjaimet kunkin työvuoron kohdalle.
- Lähetä ohjaavalle opettajalle työvuoroehdotukset ja alustavat tavoitteet arviointilomakkeelle kirjattuna, laita ko. sähköposti samalla kopiona myös harjoitteluohjaajille ensimmäisten harjoittelupäivien aikana.
- Ohjaava opettaja antaa sähköpostilla palautetta tavoitteista opiskelijalle sekä ohjaajille ja sopii loppuarviointiajankohdan.
- VOO harjoitteluissa olevien kanssa arviontikeskustelut sovitaan tietyiksi päiviksi, jotka ohjaava opettaja ilmoittaa erikseen. Opiskelijat tekevät aikataulusuunnitelman ohjaajiensa kanssa ko. päiville.
- Väliarvointiajat Tabulassa wikissä, opettaja siinä mukana. Opiskelija valmistautuu väliarviointiin etukäteen kirjaamalla itselleen oppimansa asiat ja kehittämishaasteet. Opiskelija kirjaa käydystä keskustelusta tiivistelmän arviointilomakkeelle ja lähettää sähköpostilla ohjaavalle opettajalle ja ohjaajalle.
- Loppuarviointikeskustelu käydään opiskelijan ja ohjaajan kesken. Opettaja tulee paikalle tarvittaessa. Opiskelija tekee kirjallisen itsearvioinnin arviointilomakkeelle ja lähettää sen sähköpostilla opettajalle ja ohjaajille kaksi päivää ennen loppuarviointia.
- Opettajaohjaajaan voit olla yhteydessä sähköpostitse/puhelimitse harjoittelun aikana.
- mahdolliset poissaolot korvataan opettajan ja osaston kanssa sovitusti, pääsääntöisesti jakson aikana, toissijaisesti jaksoa pidentämällä tai seuraavalla jaksolla. Lisäpäivistä täytyy tehdä erillinen sopimus harjoittelupaikan kanssa.

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Hyväksytty
- osaa itsenäisesti soveltaa lasten ja nuorten hoitotyön tietoja ja taitoja, tunnistaa tiedon puutteitaan ja etsii aktiivisesti tietoa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida oman lapsipotilaansa hoitotyötä yhteistyössä ohjaajan, lapsen ja perheen kanssa
- osaa toteuttaa lasten lääke- ja nestehoitoa turvallisesti yhdessä ohjaajan kanssa ja tietää osaston lääkehoitokäytännöt
- tietää toimintayksikön merkityksen lapselle ja perheelle osana hoito- ja palveluketjua
- kohtaa lapsen/perheen/työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen lapsen/perheen/työyhteisön jäsenten kanssa
- osaa ohjata ja tukea eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa ohjaajan kanssa
- osaa toimia oman ammattinsa edustajana moniammatillisessa työyhteisössä
- toimii vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat ja osaa toimia turvallisesti lapsen ja perheen kanssa
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja potilaan tietosuojaohjeistusta
- noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
Hylätty
- lasten ja nuorten hoitotyön teoriatiedoissa ja taidoissa selviä puutteita ohjauskeskusteluiden jälkeenkin, ei hae aktiivisesti itse tietoa eikä tunnista tiedon puutteitaan
- oman lapsipotilaan hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi ovat puutteellisia eivätkä edistä lapsen/perheen hyvinvointia
- tekee virheitä lääkehoidossa toistuvasti ohjauksesta huolimatta
- oman lapsipotilaan ja perheensä hoitopolku ei ole hahmottunut
- kohtelee lapsipotilaita/perhettä/työyhteisön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti eikä kykene ammatilliseen vuorovaikutukseen lapsen/perheen tai työyhteisön jäsenten kanssa
- ei tunnista lapsen ja perheen ohjaus/tukemisen tarpeita eikä osoita halukkuutta osallistua niihin
- ei kykene toimimaan oman ammattinsa edustajana moniammatillisessa työyhteisössä
- ei tunnista osaamisensa rajoja, vaarantaa toiminnallaan lapsen turvallisuuden
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai potilaan tietosuojaa
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä (esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan, tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty)
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta

Go back to top of page