Skip to main content

Nursing of Children's and Adolescents' Long-Term Illnesses (4 cr)

Code: 7K00BK56-3005

General information


Enrolment period
25.11.2019 - 05.01.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2020 - 07.06.2020
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Hanna Viitala
Stiina Storvik-Sydänmaa
Maria Maljanen
Anne Mäenpää
Person in charge
Stiina Storvik-Sydänmaa
Course
7K00BK56

Objectives (course unit)

The student
-deepens her/his professional competence in nursing of children with neurological and long-term conditions and their families;
-is able to guide and support children of different ages and their families during all stages of the nursing process;
-is able to utilise nursing science and other disciplines to develop nursing and the work community.

Content (course unit)

-growth and development of healthy children
-support and guidance of children and families, communication and play in nursing of children with long-term conditions
-nursing of children with neurological conditions
-medication and fluid therapy of children and adolescents
-child and adolescent rehabilitation
-multidisciplinary work in paediatric nursing

Prerequisites (course unit)

First year and middle phase studies completed, at least 135 credits, including the basic level studies in the field of the optional professional studies

Location and time

13.1.-31.5.2020

Exam schedules

- Osa 1 17shlas1 lääkehoidon tentti 21.1.2020
17shlas2 alkukoe examissa vkolla 3
- Osa 2 Hoitotyön 1 (Annen) tentti 10.2.2020
- Osa 3 Hoitotyön 2 (Stiinan) tentti 19.2.2020
- Osa 5 lääkelasku tentti 10.2.2020, uusintatentti 19.2.2020
- Osa 6 nestehoidon tentti 10.2.2020, uusintatentti19.2.2020
- Osa 7 lääketiede ja muut erityistieteet: osa 1 10.2. ja osa 2 19.2.2020 tenteissä

Uusinnat sovitaan myöhemmin ryhmän kanssa.

Evaluation methods and criteria

17shlas1 -ryhmä:
Seuraavalle lukukaudelle voi siirtyä, kun alkutentti, lääkelaskut ja nesteohjelma suoritettuna. Tenttien uusinnat erikseen ilmoitettuina ajankohtina.
Pitkäaikaissairaan lapsen ja nuoren hoitotyö
Arviointimenetelmät
- osa 1 lääkehoidontentti/alkutentti numero, painokerroin 1
- osa 2 pitkäaikaissairaan lapsen ht.1 numero, painokerroin 2
- osa 3 pitkäaikaissairaan lapsen ht 2 numero, painokerroin 2
- osa 4 pienryhmätyöskentely:
4a lääkehoidon ja nestehoidon työpajat, ennakkotehtävät, hyväksytty/hylätty
4b seminaari, osallistuminen, esitys, vertaisarviointi, hyväksytty, hylätty
4c leikki lasten hoitotyössä, ennakkotehtävät, seminaari, hyväksytty, hylätty
4d elvytysharjoitukset, aktiivinen osallistuminen, hyväksytty elvytysnäyttö, hyväksytty, hylätty
- osa 5 lääkelaskut hyväksytty, hylätty
- osa 6 nesteohjelma hyväksytty, hylätty
- osa 7 Lastentautien tentti yhdistetty hoitotyön tentteihin, hyväksytty, hylätty

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Tavoitteet
Opiskelija
-tietää ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa teoreettista tietoa pitkäaikais- ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
-tietää eri-ikäisten lasten ja perheiden hoitoprosessien eri vaiheet osana moniammatillista työryhmää
-tietää pitkäaikaisesti sairaan lapsen lääketieteellisen hoidon perusteet
-tietää ja osaa lasten pitkäaikaissairaan lapsen lääke- ja nestehoidon teoreettiset ja toiminnalliset perusteet
-tietää näyttöön perustuvan hoitoytön merkityksen lasten ja perheiden hototyössä ja työyhteisön kehittämiseksi
-on vastuullinen oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä pitkäaikaissairaan lapsen ja perheen hoitotyössä

lähiopetus, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, opetussimulaatiot, seminaari, toiminnalliset menetelmät

Learning materials

Tenttialueet ja oheismateriaalit löytyvät ryhmän tabulasta.

Student workload

Kokonaistuntimäärä 108 h, joista luentoja 38 h ja pienryhmätyöskentelyyn kuuluvaa työskentelyä 14 h.

Content scheduling

Sisällöt
-pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen hoitotyö
-lasten tavallisimmat pitkäaikaissairaudet ja mielenterveysongelmat
-pitkäaikaissairauden merkitys lapselle ja perheelle
-lapsen kasvun ja kehityksen tukeminen ja kuntoutus
-lapsen ja perheen tukeminen pitkäaikaisessa sairaudessa ja hoitoon sitoutumisessa
-kommunikointimenetelmät, ohjaus ja leikki lasten hoitotyössä
-lapsen ja nuoren lääke- ja nestehoito
-moniammatillisuus lasten hoitotyössä

Pitkäaikaissairaan lapsen ja nuoren hoitotyö ja pienryhmätyöskentely
- osa 1 lääkehoidonkoe/alkukoe
- osa 2 pitkäaikaissairaan lapsen ht. 1
- osa 3 pitkäaikaissairaan lapsen ht. 2
- osa 4 pienryhmätyöskentely
- osa 5 lääkelaskut
- osa 6 nesteohjelma
- osa 7 Lastentaudit ja muut erityistieteet

Completion alternatives

Kirjattu 7.4.2020
Koronaepidemian takia seuraavat muutokset pienryhmätyöskentelyn 4:n osiin:
- 4c leikki lasten hoitotyössä - seminaari: korvautuu opiskelijoiden yksilötehtävillä, jotka
palautetaan ryhmän tabulaan viimeistään 16.4.20.

- 4d elvytysharjoitukset Taitokeskuksessa: korvautuu opiskelijoden yksilötehtävillä,
jotka palautetaan ryhmän tabulaan viimeistään 16.4.20.

Mahdolliset kesken olevat suoritukset hoitotyön tenteistä, lääkelaskujen tai nesteohjelmatehtävistä suoritetaan kesäkuussa tai elokuussa, riippuen koronaepidemian pituudesta.

Practical training and working life cooperation

-

International connections

-

Further information

Opintojakson toteutus tarkentuu orientaatiotunnilla 13.1.20, läsnäolo pakollinen.
Läsnäolovelvollisuus teoriaopetuksessa 75 %, yli menevästä poissaolosta tehdään korvaava suoritus.
Hoitotyön tunneilla käydyt materiaalit kuuluvat hoitotyön osien 2 ja 3 tentteihin
Pienryhmätyöskentelyn sisältö , osa 4:
- 100 % läsnäolo, poissaolo korvataan.
- 4a lääkehoidon ja nestehoidon työpajat (17.1.)
- 4b seminaarista, joka jaettu kahdelle peräkkäiselle päivälle (29.1. ja 30.1.20)
- 4c leikki lasten hoitotyössä - seminaari (15.4.20)
- 4d elvytysharjoitukset Taitokeskuksessa (16.4.20)
Tabulassa tarkemmat ohjeet tehtävistä ja esitysseminaareista.
Opiskelija arvioi arvioi kokonaisvaltaisesti omaa oppimistaan ja toimintaansa ryhmän jäsenenä ja tulevana sairaanhoitajana.
Muutokset aikatauluissa mahdollisia.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ei ota vastuuta omasta oppimisestaan
Ei osaa toimia asianmukaisesti lasten hoitotyöhön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä
Omassa toiminnassa ei ilmene lasten hoitotyön eettisten periaatteiden noudattaminen
Lasten hoitotyön teoreettisissa perustiedoissa puutteita
Ei hallitse lasten hoitotyön lääke- ja nestehoitoa eikä suoriudu virheettömästi lääkelaskuista

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Osaa käyttää lasten hoitotyön, hoitotieteen ja muiden tieteiden tietoperustaa lasten ja perheiden hoitotyössä
Osaa arvioida eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita
Osaa käyttää hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti sekä osaa tukea ja ohjata lasta ja perhettä hoitoprosessissa
Osaa virheettömästi lääkelaskut ja nesteohjelman suunnittelun, sekä osaa lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
Tietää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa etsiä erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä lasten hoitotyössä ja osaa perustella valinnat
Osaa hyödyntää hoitotyön eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
Osaa käyttää leikkiä eri-ikäisten lasten hoitotyössä
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja kehittää omia vuorovaikutustaitoja sekä pyrkii kehittämään ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
Pystyy pääsääntöisesti reflektoivaan palautteen antoon

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Osaa soveltaa lasten hoitotyön, hoitotieteen ja muiden tieteiden tietoperustaa lasten ja perheiden hoitotyössä
Osaa arvioida monipuolisesti eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita
Osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti sekä osaa tukea ja ohjata eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa
Osaa virheettömästi lääkelaskut ja nesteohjelman suunnittelun, sekä osaa lasten lääke- ja nestehoidon perusteet kattavasti
Tietää lapsen voinnin muutokset lasten sairauksissa ja osaa etsiä erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä lasten hoitotyössä ja osaa perustella valinnat
Osaa soveltaa hoitotyön eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
Osaa soveltaa leikkiä eri-ikäisten lasten hoitotyössä
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
Pystyy reflektoivaan palautteen antoon

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Kykenee soveltamaan ja hyödyntämään laaja-alaisesti lasten hoitotyön, hoitotieteen ja muiden tieteiden tietoperustaa
Osaa arvioida yksilöllisesti eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeet
Osaa soveltaa monipuolisesti hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti sekä osaa tukea ja ohjata eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa asiakaslähtöisesti ja ammatillisesti
Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja nesteohjelman suunnittelusta, lasten lääke- ja nestehoidon perusteiden lisäksi osaa erityisosaamista vaativia lääke- ja nestehoidon tehtäviä
Tietää lapsen voinnin muutokset lasten sairauksissa ja osaa etsiä ja yhdistellä monipuolisesti erilaisia tarkkailu- ja auttamismenetelmiä lasten hoitotyössä ja osaa perustella valinnat
Osaa soveltaa monipuolisesti hoitotyön eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
Osaa soveltaa leikkiä luovasti eri-ikäisten lasten hoitotyössä
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja kehittää pitkäjänteisesti sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon

Go back to top of page